printlogo


کد خبر: 275237تاریخ: 1402/10/27 00:00
نتانیاهو در مخمصه جنگ
کابینه در آستانه فروپاشی

مهدی گرگانی: اتحاد زورکی صهیونیست‌ها که بعد از عملیات محیرالعقول  ۷ اکتبر توفان الاقصی برای مقابله با مقاومت حماس شکل گرفته بود رو به زوال قرار دارد. بنیامین نتانیاهو که قبل از جنگ به خاطر طرح‌های افراطی مثل اصلاحات قضایی و حضور افراد تندرو در کابینه در فشار شهرک‌نشین‌ها و گروه‌های اپوزیسیون قرار داشت، موفق شد طی هفته‌های اول جنگ تا حدودی غاصبان را در مقابل یک تهدید خارجی متحد کند و با تشکیل کابینه جنگ، دولت، ارتش و افکار عمومی صهیونیست‌ها را بر جنگ متمرکز کند. 
 بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند جنگ می‌تواند نتانیاهو را از مشکلات داخلی نجات دهد و فروپاشی کابینه را به تاخیر بیندازد؛ امری که اکنون با گذشت بیش از 3 ماه رنگ باخته است.
1- انتقادات و فشارها بر کابینه نتانیاهو با اعتراضات گسترده خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه شروع شد. نتانیاهو اما در ادامه با پذیرش آتش‌بس موقت که در نهایت به تبادل و آزادی 105 اسیر اسرائیلی از غزه منجر شد، موفق شد اندکی از فشارها را کم کند ولی ناامیدی خانواده‌های سایر اسرای در اختیار حماس از استراتژی جنگی و عدم توجه دولت به موضوع اسرای رژیم صهیونیستی مجددا فشارها بر دولت بی‌بی را تشدید کرده است.
خانواده اسرای اسرائیلی شنبه در یکصدمین روز  جنگ غزه با تجمع 24 ساعته در مقابل وزارت جنگ این رژیم،خواستار استعفای دولت نتانیاهو به دلیل عدم توانایی در آزادی نزدیکان و بستگان خود از دست حماس شدند. علاوه بر آن هزاران معترض دیگر با بستن خیابانی در نزدیکی وزارت جنگ، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و روی کار آمدن یک دولت جدید شدند. 
2-  تعمیق اختلافات در هسته مرکزی سیاسی و نظامی رژیم آپارتاید اسرائیل صدای احزاب اپوزیسیون را بلندتر و زبان آنها را تیزتر کرده است. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل روز شنبه با انتقاد شدید از نحوه اداره جنگ و تشکیل پرونده نسل‌کشی علیه اسرائیل در دادگاه لاهه، تاکید کرد نتانیاهو دیگر صلاحیت مدیریت جنگ را ندارد و باید کناره‌گیری کند. واقعیت این است که دست نتانیاهو در غزه رو شده و اکنون همه صهیونیست‌ها بر این باورند که او در پیشبرد جنگ غزه به جز بمباران مناطق مسکونی و نابود کردن زیرساخت‌های غیرنظامی هیچ برنامه و تاکتیک دیگری ندارد. 
«ناحوم بارنیاع» کارشناس سیاسی اسرائیلی می‌گوید هیچ طرحی برای پایان جنگ غزه وجود ندارد و دشمنی گالانت و نتانیاهو باعث شده هیچ هدفی در غزه محقق نشود. 
3- اما بلبشویی که نتانیاهو درست کرده صدای افراد داخل کابینه و چهره‌های نزدیک به کابینه را هم درآورده است. طی هفته‌های گذشته اخبار متعددی از درگیری و تنش در نشست‌های کابینه جنگ نتانیاهو به بیرون درز کرد. روزنامه اورشلیم‌پست 24 دی از ترک نشست کابینه امنیتی تل‌آویو توسط یوآو گالانت، وزیر جنگ به دلیل تکروی‌های نتانیاهو و ممانعت از حضور مقامات اطلاعاتی و جاسوسی در این نشست خبر داد. پیش از این نیز رسانه‌های صهیونیستی از جدال لفظی نتانیاهو با «نیر برکات» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی خبر داده بودند. برکات با انتقاد از شمار بالای تلفات و مجروحان اسرائیلی در غزه خطاب به نتانیاهو گفته: «نظامیان ارتش را مثل اردک! به داخل ساختمان‌های بمب‌گذاری در غزه می فرستد». 
شکاف در کابینه جنگ رژیم تروریست صهیونیستی به جایی رسیده است که یوآو گالانت اخیرا در یک نشست خبری درباره سقوط کابینه هشدار داد و تاکید کرد گسست در میان ما به سود حماس تمام خواهد شد.
4- لجاجت نتانیاهو برای شکست حماس که بسیاری از تحلیلگران آن را غیرممکن می‌دانند هزینه‌های جنگ را برای اسرائیل به‌شدت بالا برده است. بسیاری از شهرک‌نشینان در شهرک‌های اطراف غزه و نزدیک مرز لبنان آواره و بی‌خانمان شده و اقتصاد این رژیم به دلیل هزینه‌های بالای جنگ، کاهش سطح تجارت خارجی،  افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و فرار سرمایه به شدت تضعیف شده است. فقط در ۱۰۰ روز اخیر، ۳۰ میلیارد دلار هزینه کشتار ۳۲ هزار غیرنظامی بی‌سلاح فلسطینی شده و با حملات گروه نستوه انصارالله یمن به کشتی‌های صهیونیستی یا عازم سرزمین‌های اشغالی، ایلات به بندری متروکه مبدل شده و تعطیلی این بندر، ضربات اقتصادی سهمگینی به تل‌آویو وارد کرده است. بانک مرکزی رژیم صهیونیستی برای تامین کسری بودجه به دنبال طرح‌هایی مثل افزایش مالیات و حذف یارانه انرژی است. اقتصاددان‌ها پیش‌بینی  کرده‌اند اقتصاد اسرائیل تا پایان سال ۱۲ درصد کوچک‌تر خواهد شد.
5- شکاف گسترده داخلی، چالش‌های اقتصادی و کاهش ضریب امنیتی در اراضی اشغالی، ۳ بحران عمده تل‌آویو از زمان شروع جنگ غزه است. نتانیاهو بارها با جنگ‌افروزی موفق شده از زیر بار فشارها و مشکلات داخلی فرار کند اما به نظر می‌رسد این بار خود جنگ به مخمصه و پاشنه آشیل وی تبدیل شده است؛ مخمصه‌ای که بعید است بتواند از آن جان سالم به در ببرد.

Page Generated in 0/0061 sec