printlogo


کد خبر: 275240تاریخ: 1402/10/27 00:00
گزارش «وطن امروز» درباره واکنش تلافی‌جویانه ایران به ترور فرماندهان مقاومت و حادثه تروریستی کرمان
انتقام دقیق

گروه سیاسی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌های چهارگانه از انهدام مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق (شهر اربیل) و همچنین مقر تروریست‌های داعش در سوریه با استفاده از موشک‌های بالستیک خبر داد.
به گزارش «وطن امروز»، در نخستین ساعات پس از عملیات موشکی روز گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین بیانیه خود اعلام کرد: «به آگاهی ملت شریف و قهرمان ایران اسلامی می‌رساند با توکل به خداوند متعال و عنایات حضرت ولیعصر(عج) در پاسخ به جنایات اخیر تروریستی دشمنان ایران اسلامی مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در بخش‌هایی از منطقه نیمه‌شب دوشنبه با موشک‌های بالستیک سپاه مورد هدف قرار گرفت و منهدم شد». 
ساعاتی بعد از این بیانیه، سپاه پاسداران در دومین بیانیه خود درباره ابعاد این عملیات اعلام کرد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جنایات اخیر گروهک‌های تروریستی، در به شهادت رساندن مظلومانه جمعی از هموطنان عزیزمان در کرمان و راسک؛ محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر بویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه را شناسایی و آنها را با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ملت بزرگ ایران اطمینان می‌دهد گروهک‌های تروریستی بدخواه ملت ایران را هر کجا که باشند خواهد یافت و آنها را به سزای اعمال ننگین‌شان خواهد رساند. سایر اهداف منهدم شده اعلام خواهد شد».
 در بیانیه سوم نیز که دقایقی بعد از 2 بیانیه نخست منتشر شد، آمده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت، با اشراف و تسلط اطلاعاتی بر مقرها و تحرکات این رژیم در منطقه، با شلیک موشک‌های بالستیک، یکی از مقرهای اصلی جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق را مورد هدف قرار داده و آن را منهدم کرد. این مقر مرکز توسعه عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه بویژه کشور عزیزمان بوده است. به ملت عزیزمان اطمینان می‌دهیم عملیات‌های تهاجمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا گرفتن انتقام آخرین قطره‌های خون شهیدان ادامه خواهد یافت».
بیانیه چهارم که اطلاعات تفصیلی بیشتری درباره عملیات موشکی سپاه پاسداران را به اطلاع عموم رساند، ظهر روز گذشته منتشر شد. در این بیانیه آمده است: «ملت شریف و قهرمان ایران اسلامی! به فضل الهی و با استمداد از ارواح طیبه شهدای گرانقدر و مظلوم جنایات اخیر تروریستی در میهن اسلامی بویژه در کرمان دیار کریمان و زادگاه شهید قدس سردار سپهبد پاسدار حاج‌قاسم سلیمانی؛ با اشراف همه‌جانبه اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه بر مراکز جاسوسی دشمن و تحرکات و محل استقرار و اجتماع تروریست‌های جنایتکار، فرزندان مومن، انقلابی و غیرتمند ایران عزیز در نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیمه شب گذشته (بامداد سه‌شنبه) عملیات موشکی علیه مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق و محل تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با اقدامات تروریستی در کشور بویژه گروهک تروریستی داعش را با موفقیت کامل انجام دادند. طی این عملیات اهداف مورد نظر با ۲۴ فروند انواع موشک بالستیک به شرح زیر مورد اصابت دقیق و انهدام قرار گرفت:
1- تعداد ۴ فروند موشک خیبرشکن از خوزستان به مقر گروهک تکفیری داعش در منطقه ادلب سوریه
2- تعداد ۴ فروند موشک از غرب و نیز تعداد ۷ فروند موشک دیگر از شمال غرب کشور به مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق
3- تعداد ۹ فروند انواع موشک به محل‌های استقرار سایر گروهک‌های تروریستی در دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی سوریه
به ملت مقتدر و سربلند ایران اسلامی بار دیگر اطمینان می‌دهیم عملیات‌های تهاجمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا انتقام آخرین قطره‌های خون شهیدان میهن عزیزمان ادامه خواهد داشت».
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در تشریح حملات موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌ها گفت: با دعای ملت شریف ایران دست انتقام الهی گریبان جنایتکاران را گرفت. وی افزود: رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک عملیات ترکیبی در پاسخ به جنایات گروهک‌های داعشی - تکفیری که عده کثیری از هموطنان ما را در کرمان به خاک و خون کشیدند، توانستند از جنوبی‌ترین نقطه کشور یعنی از فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری یکی از مقرهای مهم گروهک‌های تکفیری را در منطقه تحت اشغال آنها در ادلب سوریه مورد اصابت قرار بدهند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: رزمندگان سپاه پاسداران به صورت همزمان توانستند گروه دیگری را در منطقه شرق فرات که مرکز داعش است مورد اصابت قرار داده و تعدادی از داعشی‌ها را به درک واصل کنند. وی افزود: همچنین به صورت همزمان در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در سوریه موفق شدیم با ۱۱ فروند موشک بالستیک مقر آنها را منهدم کنیم.
با توجه به اظهارات سردار حاجی‌زاده می‌توان فاصله محل شلیک موشک‌های خیبرشکن تا ادلب را 1300 کیلومتر تخمین زد و آن را دوربردترین عملیات موشکی سپاه دانست. در این عملیات از موشک‌های بالستیک خیبرشکن استفاده شده است. این موشک همزمان با گرامیداشت چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1400 با حضور سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن بازدید از یکی از پایگاه‌های موشکی زمین به زمین نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. موشک دوربرد و نقطه‌زن «خیبرشکن» از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. این موشک دارای سوخت جامد است و در فاز فرود دارای مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی است و طراحی بهینه آن باعث شده است وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه یک‌سوم کاهش یابد و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم تقلیل پیدا کند. این موشک دارای برد 1450 کیلومتر و سامانه هدایت ترکیبی و مجهز به کلاهک مانورپذیر است.
* هدف عملیات کجا بود؟
شبکه «المیادین» بامداد سه‌شنبه به نقل از منابع آگاه گفت در این حملات، اردوگاه‌های آموزشی، ستاد پشتیبانی لجستیکی و یک تأسیسات درمانی متعلق به تروریست‌های ترکستانی هدف قرار گرفت. برخی منابع  به این شبکه خبری گفته‌اند موشک‌های بالستیک ایران مناطقی در شمال غرب سوریه در ادلب را هدف قرار داد که در کنترل هیأت تحریرالشام قرار داشته است. این منابع همچنین اعلام کردند مناطقی که هدف گرفته شد محل آموزش اعضای گروهک تروریستی داعش خراسان بوده که آمریکایی‌ها برای حمله به درون ایران، آنها را به افغانستان و مرز این کشور با ایران منتقل کرده بودند. این منابع به المیادین گفته‌اند موشک‌های استفاده شده از نوع بالستیک بوده که بسیار دقیق بوده و به هدف خورده و مقرهای اصلی حزب ترکستانی را درهم کوبیده است.
شبکه العهد لبنان هم با اشاره به حمله موشکی سپاه گزارش داد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مراکز توسعه و راه‌اندازی عملیات جاسوسی در اقلیم کردستان عراق و سوریه که برنامه‌ریزی فعالیت‌های تروریستی در منطقه را بر عهده داشت، هدف قرار داد. پایگاه خبری المطلع عراق هم با انتشار خبر حمله موشکی سپاه به مقر جاسوسی و برنامه‌ریزی عملیات‌های تروریستی رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق و سوریه نوشت: رسانه‌های رسمی کردستان عراق اعلام کردند «پیشرو دزیی» تاجر بزرگ (و جاسوس اسرائیل) بر اثر هدف قرار گرفتن خانه‌اش کشته و پسرش مجروح شده است. 
این پایگاه خبری اضافه کرد برخی اطلاعات نشان می‌دهد «پیشرو دزیی» رئیس شرکت حفاظت و امنیت «فالکون» و پوششی برای سرویس جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) و مسؤول پشتیبانی لجستیکی این سرویس جاسوسی در اقلیم کردستان عراق بود. به نوشته المطلع، این اطلاعات همچنین نشان داد مقر رسمی شرکت فالکون در مصر است و این شرکت، شریک شرکت‌های دیگر برای مشخص کردن اهداف و محل‌ها از طریق شماره‌های خودرو و فناوری‌های دیگر است. بر پایه این گزارش، یکی دیگر از مهم‌ترین این شرکت‌ها، شرکت «EIA» است که یک آژانس اصلی وابسته به سیستم آمار فدرال آمریکاست و مسؤولیت جمع‌آوری، تحلیل و نشر اطلاعات را بر عهده دارد و یکی از شریک‌های اصلی شرکت فالکون است که مسؤول آن در موشک‌باران مقر موساد اسرائیل در اربیل هلاک شد.
* مقرهای گروهک جیش‌الظلم در پاکستان منهدم شد
همچنین شامگاه دیشب اعلام شد ۲ مقر مهم گروهک تروریستی جیش‌الظلم (جیش العدل) در خاک پاکستان توسط موشک و پهپاد منهدم شد. 
به گزارش تسنیم، این مقرها توسط موشک و پهپاد مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شده است. منطقه هدف قرار گرفته منطقه‌ای به نام کوه سبز در استان بلوچستان پاکستان است که یکی از بزرگ‌ترین مقرهای گروهک جیش‌الظلم در آن قرار داشته است.
******
پیام حمله موشکی تهران واضح بود: ورود ایران به عنو ان نیروی سوم، معادلات را کاملا تغییر می‌دهد
گروه بین‌الملل: بامداد سه‌شنبه ایران در بخشی از پاسخ به عملیات تروریستی گروهک تکفیری داعش در کرمان که توسط شاخه خراسان این گروهک تروریستی انجام شد، عقبه لجستیکی و مراکز آموزشی آنها را در ادلب سوریه در فاصله‌ای 1300 کیلومتری هدف حمله موشکی قرار داد. به گزارش «وطن امروز»، همزمان موشک‌های بالستیک خیبرشکن از غرب ایران برای هدف قرار دادن مقر موساد در اقلیم کردستان عراق به پرواز درآمدند تا پاسخی اولیه به ترور فرمانده ارشد ایرانی در سوریه، سردار شهید سید رضی موسوی توسط رژیم صهیونیستی باشد.
همزمانی حمله موشکی ترکیبی ایران با اصابت موشک کروز یمنی به کشتی آمریکایی Gibraltar Eagle در خلیج عدن (که برای نخستین‌بار انجام شد)، حمله مقاومت لبنان به پایگاه نظامی اسرائیل در جلیله و اتفاق امنیتی در مرز سرزمین‌های اشغالی با مصر، پیام معناداری در کشاکش تحولات منطقه‌ای در غرب آسیا پس از توفان الاقصی است؛ منطقه‌ای که در نقطه جوش یک درگیری گسترده و تمام‌عیار ایستاده است.
در چنین فضایی، رونمایی از این بسته جدید محور مقاومت در اواسط ماه چهارم جنگ غزه، نقش تعیین‌کننده‌ای در عزیمت خاورمیانه به سوی آرامش و پایان تنش دارد، مگر آنکه صهیونیست‌ها یا دولت بایدن به اشتباه محاسباتی خود اصرار داشته باشند.
ورود ایران به معادله بازدارندگی از آن جهت اهمیت دارد که طی هفته‌های اخیر این ادراک در طرف آمریکایی شکل گرفته بود که تهران در وضعیت کنونی منطقه به دلیل برخی ملاحظات، تحت هر شرایطی از فاز سیاسی و دیپلماتیک خارج نخواهد شد و دخالتی نخواهد کرد. با در نظر گرفتن این گزاره بود که آمریکا تصمیم گرفت از سیاست قبلی خود عدول کرده و به حجم مداخلات نظامی خود علیه محور مقاومت بیفزاید. بنابراین عملیات نظامی ایران این معنا را به اثبات رساند که دست تهران برای هرگونه محاسبه نظامی بسته نیست. 
واضح است حمله هفته گذشته ائتلاف آمریکایی به یمن، هیچ کارکردی جز قرار دادن منطقه در مارپیچ بحران نداشت. واشنگتن با حمله نسنجیده خود، تنها مکعب روبیک تنش در منطقه را پیچیده‌تر کرد. حتی در داخل آمریکا تقابل با یمن که بتازگی از یک جنگ سنگین 8 ساله سربلند بیرون آمده است، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات راهبردی ایالات‌متحده ارزیابی شده و علامت سوال‌های زیادی در مقابل آن گذاشته شد.
در روزهای ابتدایی جنگ غزه، ایران و ایالات متحده تلاش کردند در مسیر سوء محاسبه - Misscalculation - و لغزیدن به سوی یک جنگ تمام عیار قرار نگیرند. این مهم از همان مواضع اولیه مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه شواهدی از نقش ایران در عملیات حماس در اسرائیل پیدا نشده و مواضع بعدی تیم سیاست خارجی بایدن نسبت به اینکه خواهان درگیری با ایران و گسترش جنگ نیستند، نمودار شد.
راهبرد کاخ سفید البته از یک نقص ویژه رنج می‌برد؛ واشنگتن در شرایطی خواهان گشوده نشدن جبهه جنگی دیگری نبود که خود مستقیما فرمان هدایت کابینه جنگ رژیم صهیونیستی را در دست گرفت. 
اقدام نظامی آمریکا در یمن ناشی از این واقعیت بود که راهبرد کاخ سفید در ۱۰۰ روز گذشته کاملا بی‌خاصیت شده است. دولت بایدن در جنگ غزه از یک سیاست دوستونی بهره گرفت؛ از یک طرف دست کابینه جنگ اسرائیل را برای نسل‌کشی رژیم آپارتاید علیه مردم غزه و کوبیدن این باریکه باز گذاشت و از طرف دیگر، از کانال دیپلماسی از ورود طرف‌های دیگر منطقه‌ای به مناقشه جلوگیری کرد و با کلیدواژه «ضرورت خویشتنداری»! اطراف اسرائیل را خلوت کرد.
دستگاه سیاست خارجی آمریکا با استفاده از دیپلماسی «بک چنل» پیام‌های متعددی برای ایران و دیگر اعضای مقاومت نظیر حزب‌الله لبنان فرستاد، با این مضمون که واشنگتن قصد ایجاد درگیری ندارد و عدم گسترش جنگ غزه به جبهه‌های دیگر، ضرورت دارد. در واقع تمام کوشش شبانه‌روزی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در ۴ دور سفر منطقه‌ای وی به این امر اختصاص یافت.
با این شرایط، بر خلاف آنچه پنتاگون از حملات نظامی خود در عراق و یمن برای تحمیل بازدارندگی به محور مقاومت در سر داشت، تحولات منطقه در روزهای بعد نشان داد آمریکا اسیر سوءمحاسبه شده است. اقدام نظامی دولت بایدن نه نشان از تحمیل «بازدارندگی» مورد نظر خود به مقاومت داشت و نه توانست ارتش یمن را از راهبرد خود در دریای سرخ و باب‌المندب منصرف کند. 2 حمله سنگین یمنی‌ها به ناوشکن آمریکایی و کشتی این کشور در خلیج عدن، گواه این ادعاست.
چند ساعت قبل از آنکه ایران 24  موشک بالستیک خود را روانه میدان کند، تهران با زبان دیپلماسی دورنمای تحولات آتی را برای آمریکا و انگلستان ترسیم کرد. بر این اساس حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه هند تصریح کرد: کاخ سفید نمی‌تواند از تمایل خود برای عدم توسعه جنگ در منطقه سخن بگوید و به ما و دیگران پیام دهد اما همزمان اقدام به توسعه جنگ در دریای سرخ علیه یمن کند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین بیان کرد: ایران با قوت از امنیت کشتیرانی و دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند و به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهیم جنگ علیه یمن را فورا متوقف کنند. به آمریکا و رژیم اسرائیل هشدار می‌دهیم جنگ و نسل‌کشی علیه غزه را متوقف کنند. راه‌حل، هرگز نظامی نخواهد بود. وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران همواره بر پرهیز از توسعه جنگ تاکید داشته و ضرورت تامین امنیت دریانوردی و کشتیرانی مورد تاکید ایران است، تصریح کرد: این موضوعی است که در روابط دوستانه‌ای که با دولت نجات ملی در صنعا داریم، مورد تاکید این دولت قرار دارد. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مقامات صنعا در سفر ۲ هفته پیش یکی از مقامات عالی ‌رتبه خود به تهران به ما اطمینان دادند در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهند کرد ولی موضع آنها این است: تا زمانی که جنگ و نسل‌کشی علیه غزه ادامه دارد، نسبت به ممانعت از تردد کشتی‌های رژیم اسرائیل یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر اسرائیل حرکت می‌کنند، اقدام خواهند کرد. امیرعبداللهیان گفت: یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست.
حمله موشکی نیروهای مسلح ایران در روزهایی که یک‌چهارم نظامیان صهیونیست از غزه خارج شده‌اند و وزیر جنگ اسرائیل از خاتمه یافتن جنگ در شمال نوار غزه صحبت می‌کند، به اندازه کافی معنادار است. پیام تهران واضح بود: ورود ایران به عنوان «نیروی سوم» به اتفاقات منطقه، معادلات کنونی غرب آسیا را کاملا تغییر می‌دهد.

Page Generated in 0/0060 sec