printlogo


کد خبر: 275287تاریخ: 1402/10/30 00:00
گروسی در حالی اعلام کرد همکاری بین ایران و آژانس کاهش یافته که مواضع او همواره سیاسی و غیرفنی بوده است
سخنگوی اتمی اسرائیل!

گروه سیاست ‌خارجی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس اعلام کرد آژانس «گروگان» اختلافات سیاسی غرب با ایران قرار گرفته که مواضع غیرفنی و سیاسی گروسی در چند ماه اخیر به یکی از تنش‌های بزرگ در روابط تهران - آژانس منجر شده است. 
«رافائل گروسی» در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس بار دیگر ادعاهایی را درباره سطح همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکرار کرد و گفت ایران به‌ندرت با آژانس که احساس می‌کند بر اثر اختلافات آن با غرب گروگان گرفته شده است، همکاری می‌کند. خبرگزاری فرانسه گزارش کرد گروسی در گفت‌وگو با این خبرگزاری درباره فعالیت‌های آژانس در ایران گفت: واقعا وضعیت دلسردکننده‌ای است. ما به انجام دادن فعالیت‌های‌مان در آنجا ادامه می‌دهیم اما حداقلی است. آنها (ایران) به طرز بی‌سابقه‌ای همکاری را محدود کرده‌اند. او مدعی شد که ایران برخی بازرسان آژانس را به دلیل ملیت‌های‌شان نپذیرفته است. 
گروسی در این باره بیان کرد: این راهی برای تنبیه کردن ما است. وقتی چیزی باشد که فرانسه، انگلیس یا آمریکا بگویند از آن رضایت ندارند، انگار آنها (ایران) آژانس را در اختلافات سیاسی‌شان با بقیه گروگان می‌گیرند. این برای ما غیرقابل قبول است. مدیرکل آژانس همچنین درباره تاثیر روابط تهران و واشنگتن در پی تحولات منطقه بر حل‌وفصل موضوع توافق هسته‌ای گفت: دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی چیزی است که به آن نیاز داریم. ما باید به گفت‌وگو ادامه دهیم و از بدتر شدن وضعیت تا حدی که جبران آن ناممکن شود، جلوگیری کنیم. او همچنین درباره سفر به ایران گفت احتمال آن را رد نمی‌کند. اظهارات گروسی در حالی مطرح می‌شود که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره سطح دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: ما عضو پادمان هستیم و مطابق پادمان با آژانس همکاری می‌کنیم و آژانس نیز طبق پادمان کارشناس اعزام و در تاسیسات هسته‌ای کشور دوربین نصب می‌کند. 
وی ادامه داد: سر و صدایی که اروپایی‌ها هر 3 ماه  یک بار علیه ایران به راه می‌اندازند بیشتر مربوط به سند برجام است. سند برجام، شده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان‌ملل و ایران نیز به موجب قانون اقدام راهبردی رفتار می‌کند. گزارش‌های آژانس انرژی اتمی عدم انطباق بر اساس یک‌سری از بندها را گزارش می‌کند اما بند ۲۶۳۶ که ایران در برجام به آن عمل می‌کند، وظیفه آژانس نیست که عدم اجرای تعهدات طرف‌های برجام را گزارش کند. ما خودمان باید گزارش دهیم که این کار را انجام می‌دهیم اما گزارش‌های ما شنیده نمی‌شود. رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: وقتی طرف اروپایی به تعهداتش عمل نمی‌کند و تحریم‌ها لغو نمی‌شود ایران نیز محدود به مفاد برجام و پادمان، به تعهداتش عمل می‌کند. 
البته مواضع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چند ماه اخیر بسیار متناقض بوده است. او چند هفته قبل در مصاحبه با فایننشال‌تایمز از جهان خواسته بود جنگ غزه را رها کنند و به فکر برنامه هسته‌ای ایران باشند، مواضعی که آبروی فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به کلی زیر سوال برد. او در حالی که فشار و تحریم‌های آمریکا و همچنین بدعهدی اروپا در رفع تحریم‌ها علیه ایران را نادیده گرفته است از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کند. گروسی همچنین مدعی شد به دلیل معطوف شدن تمام توجهات جهانیان به جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و حماس، دنیا نباید خطرات تمایلات اتمی ایران را دست‌کم بگیرد. دیپلمات آرژانتینی از سران قدرت‌های جهانی خواست گفت‌وگوها با ایران را از سر بگیرند و به خطراتی که انباشت اورانیوم غنی‌شده ایران دارد بیشتر توجه کنند. 
حتی این دیپلمات آرژانتینی در سطح یک مقام اسرائیلی هم ظاهر شده و گفته است: «باید به نحوی سیستم گفت‌وگو با ایران را بازآفرینی کرد. البته قطعا ممکن است توجهات به چیز دیگری [جنگ غزه] باشد ولی این، مساله را حل نمی‌کند». گروسی ادامه می‌دهد شاید گفت‌وگوها با ایران به یک چارچوب جدید نیاز داشته باشد تا اینکه بخواهند همان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را احیا کنند. وی در این باره گفت: «تلاش برای قرار دادن یک توافق هسته‌ای در چارچوب برجام، فایده‌ای ندارد. می‌توانید دوباره به آن برجام بگویید ولی باید برجام شماره ۲ یا چیز دیگری باشد، زیرا نیاز به تطبیق [با شرایط جدید] دارد». 
او در حالی از طرف‌های غربی خواست برجام مورد بازنگری قرار بگیرد که هرگز تعهدات فنی خود در قبال همکاری‌های ایران را عنوان نکرده است. تهران همین چند ماه پیش برای حسن‌نیت 10 دوربین را در تاسیسات اصفهان راه‌اندازی کرده بود تا به آژانس اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. گروسی درست در وضعیتی خواستار توجه جهانی به اورانیوم‌های ایران می‌شود که رژیم صهیونیستی در عرض ۲ ماه، ۲ تهدید هسته‌ای را در جهان به نام خود ثبت کرده است. مقامات ارشد اسرائیلی از جمله وزیر میراث فرهنگی کابینه راست افراطی نتانیاهو در روزهای ابتدایی جنگ غزه، به صراحت بیان کردند باید غزه را با بمب اتم هدف قرار داد. همچنین پیش از توفان الاقصی نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم، ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل، تهدید هسته‌ای کرد. 
مدیرکل آژانس البته قبل از اینها ثابت کرده در کدام سو ایستاده است؛ وقتی شهریور سال گذشته قبل از سفر به تل‌آویو در مصاحبه با فرانس‌۲۴ تصریح کرد از نظراتی که رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد آگاه است و به آنها احترام می‌گذارد!
از سوی دیگر گروسی بعد از صحبت‌های بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران سکوت کرد و هیچ وقت آن را محکوم نکرد. او روز جمعه در اظهاراتی دیگر آژانس را گروگان وضعیت بین ایران و غرب عنوان کرد اما هیچ وقت به این پرسش صریح پاسخ نمی‌دهد که چرا این وضعیت به بار آمده است. نکته اساسی آن است که آژانس ابتدا طرف‌های غربی را برای بدعهدی‌شان مذمت نمی‌کند و از سوی دیگر وقتی ایران با تهدید هسته‌ای از سوی اسرائیل روبه‌رو می‌شود سکوت می‌کند. او گروگان سیاسی‌کاری‌های خود و صهیونیست‌هاست. درست در جایی که سال پیش گفته بود: «من زیر فشارهای سیاسی زندگی می‌کنم! درباره ایران باشد یا اوکراین، همیشه تحت فشار سیاسی هستم».

Page Generated in 0/0058 sec