printlogo


کد خبر: 275288تاریخ: 1402/10/30 00:00
دور دنیا

تلفات اعلامی ارتش اسرائیل به 530 کشته رسید
ارتش اسرائیل دیروز در صدوپنجمین روز جنگ در ادامه اعلام قطره‌چکانی آمار تلفات خود، از کشته شدن یک نظامی و زخمی شدن ۲۲ نظامی دیگرش خبر داد. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: گروهبان «اوری جربی» از یگان «گفعاتی» که روز چهارشنبه در جنوب غزه زخمی شده بود، امروز (دیروز) در بیمارستان مُرد. اسرائیل در این بیانیه اشاره‌ای به جزئیات درگیری‌هایی که منجر به کشته شدن او و زخمی شدن ۲۲ نفر دیگر شده، نکرده است. با کشته شدن این نظامی، آمار تلفات ارتش اسرائیل، آنگونه که خود اعلام کرده است به ۵۳۰ کشته رسید که ۱۹۴ نفر از آنها از زمان آغاز حمله زمینی به غزه کشته شده‌اند. این آمار در حالی است که  رسانه‌های اسرائیلی از بخشنامه ارتش اسرائیل به بیمارستان‌ها جهت ممانعت از رسانه‌ای کردن تلفات خود خبر داده‌اند.
***
بایدن: قاطی کردم!
در شرایطی که نظرسنجی‌ها در آمریکا از نگرانی اکثریت رای‌دهندگان درباره وضعیت ذهنی و جسمی بایدن حکایت دارد، رئیس‌جمهور این کشور در  ایالت کارولینای شمالی به دادن گاف درباره «دبورا راس» عضو دموکرات مجلس نمایندگان اذعان کرد و گفت: «من قاطی کردم». رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا طی سخنرانی در شهر «رالی» مرکز این ایالت تصریح کرد: «دبورا کجاست؟ من همین چند لحظه قبل با او عکس گرفتم و شاید به خاطر همین است که او اینجا را ترک کرد». بایدن چند ثانیه بعد حرف خود را اصلاح کرد و گفت: «او نمی‌تواند اینجا باشد. این حرف من درست نیست، من قاطی کردم. او الان در واشنگتن‌دی‌سی است». به نوشته نیویورک دیلی‌پست، نظرسنجی‌ها در آمریکا از «نگرانی بزرگ» در این کشور درباره وضعیت سلامت ذهنی بایدن حکایت دارد.
***
شمار شهدای غزه به 24 هزار و 762 تن رسید
نیروهای اشغالگر برای صدوپنجمین روز متوالی با انجام ده‌ها حمله هوایی، گلوله‌باران و ایجاد کمربند آتش، در بحبوحه وضعیت ناگوار انسانی و آواره شدن بیش از ۹۰ درصد مردم غزه به جنگ ادامه می‌دهند. دیروز مناطق مختلف خان‌یونس شاهد حملات توپخانه‌ای‌، هوایی و درگیری بین مقاومت و اشغالگران بود. به گزارش ایسنا،‌ وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه آخرین آمار قربانیان حملات اشغالگران را ۲۴ هزار و ۷۶۲ نفر اعلام کرد. طبق گزارش آناتولی، «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در حملات اشغالگران به این منطقه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۲ فلسطینی جان باخته و ۲۷۸ تن دیگر نیز زخمی شدند. به این ترتیب شمار قربانیان حملات به نوار غزه از ۷ اکتبر تاکنون به ۲۴ هزار و ۷۶۲ نفر و شمار مجروحان نیز به ۶۲ هزار و ۱۰۸ نفر افزایش یافت.
***
یونیسف: غزه خطرناک‌ترین نقطه در جهان برای کودکان است
معاون رئیس صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) ۲۹ دی پس از بازدید از غزه، در بیانیه‌ای این منطقه را خطرناک‌ترین نقطه برای کودکان توصیف کرد. تد شیبان در بیانیه‌ای که در وبسایت یونیسف منتشر شده است، گفت: «در جریان بازدید ۳ روزه‌ای که از نوار غزه داشتم با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در ارتباط بودم و روند پاسخ به نیاز‌ها و کیفیت ارائه کمک‌های بشردوستانه در مقایسه با آخرین بازدید خود که ۲ ماه پیش بود را بررسی کردم». این مقام سازمان ملل گفت با کودکان و خانواده‌هایی در غزه دیدار کرده که به عقیده او درگیر بدترین شرایطی هستند که تاکنون مشاهده کرده است. تد شیبان تاکید کرد:‌ «نوار غزه در مقایسه با آخرین بازدیدی که ۲ ماه پیش انجام دادم، به مراتب فاجعه‌بارتر و شبیه یک نابودی تمام‌عیار بود». او همچنین غزه را «خطرناک‌ترین نقطه برای کودکان» توصیف کرد و گفت: جنگ فعلی علیه کودکان است اما به نظر می‌رسد کسی قصد گوش دادن به این واقعیت‌ها را ندارد.
***
طرح کشورهای عربی برای پایان دادن به جنگ غزه
یک روزنامه انگلیسی پنجشنبه نوشت: کشورهای عربی در حال کار روی ابتکاری برای تضمین آتش‌بس و آزادی اسرا در غزه به عنوان بخشی از یک طرح گسترده‌تر هستند که می‌تواند در صورت موافقت اسرائیل با گام‌های «بازگشت‌ناپذیر» در راستای ایجاد کشور فلسطینی، پیشنهاد عادی‌سازی روابط تل‌آویو با کشورها را به همراه داشته باشد. یک مقام ارشد عربی گفت آنها امیدوارند این طرح در عرض چند هفته در راستای تلاش برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس و جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه ارائه شود و می‌تواند شامل عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو باشد. طبق گزارش فایننشال‌تایمز، مقامات عرب درباره این طرح با مقامات آمریکا و اروپا گفت‌وگو کرده‌اند. این شامل موافقت کشورهای غربی برای به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین یا حمایت از عضویت کامل فلسطینی‌ها در سازمان ملل می‌شود. این مقام ارشد گفت: مساله واقعی این است که شما نیاز به امید برای فلسطینی‌ها دارید، فقط نباید منافع اقتصادی یا حذف نمادهای اشغالگری باشد. این ابتکار در حالی شکل می‌گیرد که رژیم صهیونیستی با فشارهای بین‌المللی فزاینده برای پایان دادن به تجاوز به غزه روبه‌رو است و همچنین اینکه در اهداف اعلام شده خود در عملیات زمینی ناکام مانده است.

Page Generated in 0/0041 sec