printlogo


کد خبر: 275310تاریخ: 1402/10/30 00:00
اخبار

واردات روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای توزیع گسترده گوشت منجمد وارداتی با قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان خبر داد و گفت: از هفته جاری واردات گوشت گرم به ‌روزی ۳۰۰ تن افزایش خواهد یافت. علیرضا پیمان‌پاک در برنامه تلویزیونی اظهار کرد: به دلیل خشکسالی ۲ سال اخیر و افزایش هزینه دامداران به علت حذف ارز ترجیحی که یک تکلیف قانونی بود، پشتوانه دامی کشور به علت عرضه بیشتر دام‌های مولد دچار آسیب شد. وی گفت: برای رفع این مشکل، واردات گوشت گرم و منجمد در دستور کار دولت است و روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم وارداتی به بازار عرضه خواهد شد که از ۸ کشور در حال واردات است. از هفته جاری واردات گوشت قرمز گرم افزایش خواهد یافت و به ۳۰۰ تن خواهد رسید. پیمان‌پاک افزود: عرضه گوشت منجمد برزیلی با قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان هم افزایش خواهد یافت که مجموعه‌های بزرگ پرمصرف مثل رستوران‌ها و اصناف از این نوع گوشت استفاده خواهند کرد و از بازار گوشت گرم خارج خواهند شد. تا ماه رمضان ۳۵ هزار تن گوشت منجمد وارد خواهد شد. قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی درباره کاهش واردات گوشت گرم به کشور گفت: تا اواسط آذرماه با واردات گسترده، بازار کنترل شد اما در یک ماه اخیر تعطیلات ژانویه بود و به علت سرمای هوا از حوزه اوراسیا نمی‌شد دام وارد کرد و عرضه از روزی ۲۰۰ تن به روزی ۳۰ تا ۴۰ تن رسید.  از هفته گذشته اما واردات افزایش یافته و به ۲۰۰ تن رسیده است که سبب شده قیمت دام زنده در بازار پایین بیاید و از نیمه دوم اسفند با عرضه داخلی، قیمت پایین‌تر هم می‌آید. وی پیش‌بینی کرد که در بهار آینده عرضه دام داخلی ۲۵ درصد افزایش یابد.
***
ورود ۵۰ هزار خودرو از مناطق آزاد
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: پلاک‌گذاری ملی خودروهای مناطق آزاد حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو را وارد سرزمین اصلی می‌کند. علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای نو گفت: در موضوع واردات خودرو از همه چیز مهم‌تر عزم دولت است، به این معنا که بانک مرکزی، وزارت اقتصادی و دارایی و وزارت صمت با یکدیگر بستر واردات خودرو را فراهم کنند. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید عزم جدی در واردات خودرو داشته باشد. در واقع واردات نباید صرفا به دلیل قانون بودن این موضوع و به صورت محدود و قطره‌چکانی انجام شود، بلکه به معنای واقعی باید موانع پیش روی آن رفع شود. اگر دولت اراده‌ای برای واردات خودرو داشته باشد، باید موضوعاتی مانند تخصیص کافی ارز، کاهش تعرفه واردات و... را مدنظر قرار دهد. وی اضافه کرد: به نظر ما آنگونه که باید و شاید، دولت عزم جدی برای واردات ندارد، زیرا از تصویب قانون واردات خودرو حدود ۲ سال می‌گذرد و واردات سرعت خوبی ندارد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم پلاک‌گذاری ملی خودروهای مناطق آزاد را اقدامی مثبت توصیف کرد و افزود: با این اقدام حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه خودرو موجود در این مناطق وارد سرزمین اصلی می‌شود، بنابراین عرضه و تقاضا تا حدودی متناسب خواهد شد.
***
سکه تمام بهار آزادی در کانال ۳۱ میلیون تومانی
هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید پنجشنبه گذشته بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، با ۳۰۰ هزار تومان افزایش در مقایسه با روز چهارشنبه، ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت در مقایسه با چهارشنبه با نرخ ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. نیم‌سکه ۱۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز با نرخ ۶ میلیون تومان معامله شد، همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار طلای تهران ۲ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان داد و ستد شد.
***
راه‌اندازی کریدور سرد بندر سالیانکا
اولین محموله صادراتی مرکبات ایران توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای صادرات کالا‌های ایرانی به روسیه، از طریق بندر سالیانکا به مراکز مصرف این کشور ارسال شد. با اتمام مراحل طراحی و ساخت کریدور سرد در بندر ایرانی سالیانکا که با سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام شد، امکان بازرسی، نمونه‌برداری، انجام آزمایشات جهت ترخیص گمرکی و انتقال کالاهای فاسدشدنی کانتینرهای یخچالی به کامیون‌های یخچال‌دار در فضای کاملا بهداشتی و دمای کنترل‌شده تحت نظارت سازمان‌های بهداشت روسیه فراهم شد. این قابلیت در تمام بنادر خزری روسیه منحصربه‌فرد بوده و با ظرفیت نگهداری ۴۰ کانتینر یخچالی در منطقه گمرکی این بندر در کنار روش سنتی حمل زمینی، گامی تازه برای توسعه صادرات ایران به روسیه ایجاد کرده است، همچنین با پیگیری‌های مقامات استانداری مازندران و همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نخستین محموله صادراتی شامل 8 دستگاه کانتینر یخچالی حاوی مرکبات استان مازندران که از بندر امیرآباد به مقصد آستراخان روسیه حمل شده بود، پس از انجام مراحل نظارت بهداشتی و تشریفات گمرکی و بارگیری در کامیون‌های یخچال‌دار، به مراکز عمده پخش در روسیه ارسال شد و محموله‌های بعدی نیز هم‌اکنون در حال حمل دریایی به روسیه هستند.

Page Generated in 0/0054 sec