printlogo


کد خبر: 275315تاریخ: 1402/10/30 00:00
حمله پاکستان به روستایی در جدار مرزی ایران؛ ایران اعلام کرد حمله سه‌شنبه به تروریست‌ها در خاک پاکستان اقدامی برای جلوگیری از یک عملیات تروریستی بوده است
شروعی علیه تروریسم
خنثی‌سازی عملیات‌های تروریستی در مبدأ ادامه خواهد داشت

گروه سیاسی: بامداد پنجشنبه گذشته ارتش پاکستان به یکی از مناطق در جدار مرزی ایران حمله کرد. در این حمله که توسط 3 پهپاد انجام شد؛ 10 نفر کشته شدند و به 4 منزل مسکونی نیز آسیب وارد شد. 
به گزارش «وطن امروز»، بلافاصله پس از این حمله، وزارت خارجه پاکستان مدعی شد این حمله علیه مخفیگاه‌های گروهی پاکستانی به نام سرمچار که اسلام‌آباد آنها را تروریستی می‌داند انجام شده است. 
پاکستانی‌ها همچنین اعلام کردند حمله به یکی از روستاهای سراوان در پاسخ به حمله ایران به مقر تروریست‌های موسوم به جیش‌العدل در خاک پاکستان انجام شده است. سه‌شنبه گذشته (26 دی) اعلام شد برخی مقرهای گروهک تروریستی موسوم به جیش‌العدل در خاک پاکستان مورد هدف پهپاد و موشک قرار گرفت. گروهک تروریستی جیش‌العدل در سال‌های اخیر عملیات‌های تروریستی متنوعی در خاک ایران بویژه در استان سیستان‌وبلوچستان انجام داده است که طی آن ده‌ها نفر از مردم عادی و نیروهای نظامی و انتظامی به شهادت رسیده‌اند. ایران در سال‌های اخیر بارها نسبت به تحرکات این گروهک تروریستی در خاک پاکستان هشدار داد. سال 1391 توافقنامه امنیت مرزها توسط ایران و پاکستان امضا شد اما از آن زمان تاکنون دولت پاکستان نسبت به حضور تروریست‌های ضد ایرانی در خاک خود اقدامی انجام نداده. نمونه بارز آن گروهک تروریستی ریگی بود که نه‌تنها در منطقه بلوچستان پاکستان دژهای نظامی ایجاد کرده بود، بلکه در کویته نیز دفتر ایجاد کرد. ریگی در فاصله نزدیک به 10 سال بارها عملیات‌های تروریستی در شرق ایران انجام داد که مهم‌ترین آن کشتار جاده تاسوکی در سال 1384 و نیز ترور فرماندهان ایرانی و سران عشایر بلوچ از جمله سرلشکر شهید شوشتری در مهر 1388 بود. سرانجام ریگی با یک عملیات پیچیده اطلاعاتی دستگیر شد اما خاک پاکستان پناهگاه تروریست‌های جدیدالتاسیس شد. این بار گروهی تروریستی موسوم به جیش‌العدل در خاک پاکستان تاسیس شد و اقدام به انجام عملیات‌های تروریستی در خاک ایران کرد.  
مسؤولیت‌ناپذیری پاکستان و نیز برخی شواهد نشان داده است ارتش پاکستان و سرویس امنیتی این کشور تحت نفوذ آمریکا و انگلیس و نیز تامین مالی عربستان سعودی و امارات، اقدامی برای کنترل و برخورد با تروریست‌ها انجام نمی‌دهند. به گونه‌ای که خاک پاکستان تبدیل به پناهگاهی امن برای تروریست‌ها شده. آزادی عمل تروریست‌ها در خاک پاکستان به گونه‌ای است که این تروریست‌ها طی ماه‌های اخیر فیلم‌هایی از رزمایش‌های صدها نفری خود در خاک پاکستان منتشر کرده‌اند. عملیات‌های اخیر این تروریست‌ها در خاک ایران نیز نشان می‌دهد آنها هم در حوزه لجستیکی و هم در حوزه آموزش، سطح بالاتری از عملیات‌های تروریستی را انجام می‌دهند. 
در حمله تروریستی گروهک جیش‌الظلم به پاسگاه راسک که 24 آذرماه انجام شد؛ 11 نفر از پرسنل مظلوم فراجا به شهادت رسیدند. به اعتقاد کارشناسان نظامی و امنیتی، تدارک این عملیات تروریستی و نیز برنامه‌ریزی آنها برای جلوگیری از اقدام تیم‌های پشتیبان نیروهای نظامی و انتظامی از نیروهای فراجا در راسک، نشان می‌دهد این تروریست‌ها تحت آموزش‌های جدیدتری قرار گرفته‌اند.
پس از حادثه تروریستی راسک، تروریست‌های جیش‌الظلم چندین عملیات و ترور کور دیگر در استان سیستان‌وبلوچستان انجام دادند. با وجود تذکرات مکرر ایران اما باز هم دولت و ارتش و سرویس امنیتی پاکستان همانند 20 سال گذشته، از پذیرش مسؤولیت سر باز زدند. در نهایت سه‌شنبه 26 دی یکی از مقرهای فرماندهی تروریست‌های موسوم به جیش‌العدل در عمق 50 کیلومتری خاک پاکستان مورد هدف پهپاد و موشک قرار گرفت و طی آن تعدادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند. پس از این اقدام، دولت پاکستان ضمن محکوم کردن ایران مدعی شد آنها کنترلی روی این مناطق از خاک خود ندارند! پاکستان همچنین واکنش شتابزده و عجولانه‌ای علیه ایران انجام داد. آنها سفیر خود را از ایران فراخواندند و اجازه بازگشت سفیر ایران را به اسلام‌آباد هم ندادند. در نهایت ارتش پاکستان با حمله پهپادی به یکی از روستاهای جدار مرزی با ایران، 10 نفر از اتباع پاکستانی مقیم خاک ایران را کشت تا به نوعی اعتراض خود را نسبت به حمله به مقر تروریست‌های جیش‌الظلم نشان دهد.
* واکنش معنادار وزارت امور خارجه
پس از حمله بامداد پنجشنبه گذشته به یکی از روستاهای سراوان، ایران بلافاصله این اقدام ارتش پاکستان را محکوم کرد و خواستار توضیح فوری اسلام‌آباد درباره این حادثه شد. وزارت امور خارجه ایران نیز بیانیه‌ای منتشر کرد که حاوی نکات مهمی بود. متن این بیانیه به شرح زیر است: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام غیرمتوازن و غیرقابل پذیرش پاکستان در حمله‌ پهپادی به شهروندان غیرایرانی روستایی در جدار مرزی 2 کشور را محکوم می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در عین حال که به سیاست حسن همجواری و برادری بین 2 ملت و 2 دولت ایران و پاکستان پایبند است و اجازه نمی‌دهد دشمنان روابط خوب و برادرانه 2 کشور را تیره کنند؛ امنیت مردم و تمامیت ارضی کشور را خط قرمز خود برمی‌شمرد و از دولت دوست و برادر پاکستان قویا انتظار دارد به تعهدات خود در ممانعت از استقرار پایگاه‌ها و گروه‌های مسلح تروریستی در خاک پاکستان پایبند باشد. در حادثه سه‌شنبه 26/۱۰/1402، قرارگاه مرزی نیروی زمینی سپاه مستقر در استان سیستان‌وبلوچستان، با مشاهده‌ آمادگی یک گروه تروریستی برای عزیمت به سمت خاک جمهوری اسلامی ایران جهت انجام عملیات تروریستی دیگری مانند اقدام جنایتکارانه راسک، اقدام به عملیات پیشگیرانه علیه این گروه تروریستی در پادگان و مقر استقرار آنان در ارتفاعات منطقه و کیلومترها دورتر از مناطق مسکونی کرد که این رویه بخشی از وظایف ذاتی نیروهای مرزی ایران برای مقابله‌ «متناسب» با هرگونه تهدید تروریستی قریب‌الوقوع علیه مردم و شهروندان کشور است. تاکید می‌نماید حساب دولت دوست و برادر پاکستان از تروریست‌های مسلح جداست و ایران همواره به سیاست همسایگی خود پایبند است و اجازه نمی‌دهد دشمنان و ایادی تروریست آنها این روابط را بویژه در زمانی که نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی مسأله اول جهان اسلام است، تیره کنند».
بیانیه وزارت امور خارجه ایران در کنار اینکه به‌درستی تاکید کرده است حساب دولت پاکستان را از حساب تروریست‌های مسلح جدا می‌داند؛ به این نکته نیز تاکید کرده است که حمله نیروی زمینی سپاه به تروریست‌های مستقر در پاکستان، در واقع جلوگیری از وقوع یک عملیات تروریستی بود که تروریست‌ها در حال آماده شدن برای اجرای آن در خاک ایران بودند. بیانیه وزارت امور خارجه ایران این نکته را نیز مورد اشاره قرار داده است که سپاه این تروریست‌ها را در مکانی دورتر از مناطق مسکونی مورد هدف قرار داد. این در حالی است که ارتش پاکستان به بهانه واهی مقابله با تروریست‌ها، جان تعدادی از مردم یک روستا را گرفت. 
* سپاه جلوی چه چیزی را گرفت
دیروز جزئیاتی جدید از وقایع مرتبط با عملیات ضدتروریستی جمهوری اسلامی در شرق کشور ارائه شد. یک منبع آگاه در این‌ باره به ایرنا گفت: این گروه تروریستی در مناطق غیرمسکونی کوه‌های عمق پاکستان اقدام به تاسیس پادگان نظامی و آموزشی کرده که اطلاعات دریافتی حاکی از طراحی یک عملیات بزرگ تروریستی قریب‌الوقوع توسط این گروه در مناطق شرق ایران بود. این مقام مسؤول افزود: سطح اشراف بر این گروه تروریستی و قدرت عملیاتی نیروهای مسؤول به میزانی بود که به محض آغاز حرکت تروریست‌ها زیر ضربه عملیاتی رفته و بخش قابل توجهی از تاسیسات، تجهیزات و نیروهای این گروهک نابود شد. این مقام آگاه با اشاره به اقدام تقابلی پاکستان در واکنش به این عملیات، از تشکیل جلسه فوری شورای عالی امنیت ملی در صبح پنجشنبه خبر داد و افزود: بررسی‌ها حاکی از آن است که برخلاف اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، این واکنش در جدار مرزی ایران و توسط چند پهپاد کوچک انفجاری صورت گرفته و برخلاف عملیات ایران، بخشی از اتباع عادی پاکستانی ساکن در جدار مرزی در این حادثه مورد هدف قرار گرفته‌اند. وی با اشاره به برگزاری 2 جلسه شورای عالی امنیت ملی در صبح و بعدازظهر پنجشنبه گذشته به ریاست رئیس‌جمهور افزود: سیاست قطعی جمهوری اسلامی صیانت از چارچوب امنیت ملی کشور با همه ابزارهای موجود است و بر این اساس در آینده نیز هرگونه تحرکات و تدارک عملیات تروریستی از این دست، تحمل نخواهد شد. این مقام مسؤول در پایان گفت: هر چند اولویت برای ما همکاری امنیتی با همسایگان برای حل مساله تروریسم است اما این سیاست قطعی مورد اشاره، در مراودات امنیتی با کشورهای همسایه به صورت رسمی به آنها منتقل شده و مبنای عمل خواهد بود.
* پاکستان: به تروریست‌ها اجازه سوءاستفاده ندهیم
دیروز جمعه جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه پاکستان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران تماس گرفت و گفت نباید به تروریست‌ها و دشمنان روابط، اجازه سوءاستفاده داد.
در این گفت‌وگوی تلفنی، حسین امیرعبداللهیان ضمن بااهمیت خواندن جایگاه پاکستان در سیاست خارجی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران، گفت: مناسب است محور همکاری‌های امنیتی و نظامی که در گذشته مورد توافق و تاکید مقامات 2 کشور قرار گرفته است، با جدیت دنبال شود.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه نیروهای امنیتی ایران در قرارگاه‌های عملیاتی خود با هرگونه‌ عملیات تروریستی در همان ابتدا مقابله می‌کنند، گفت این نیروها اجازه تحرک عملیاتی به تروریست‌ها را نمی‌دهند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به عملیات ضد تروریستی اخیر قرارگاه محلی ایران علیه گروهک جیش‌الظلم که مسؤولیت بسیاری از عملیات تروریستی از جمله حمله اخیر به پاسگاه انتظامی راسک را بر عهده گرفته، تاکید کرد: این اقدام عملیاتی در راستای وظایف آنی قرارگاه عملیاتی منطقه سیستان‌وبلوچستان و در جهت خنثی‌سازی تهدید تروریستی فوری بود که با توجه به شواهد و مستندات بیش از 50 تروریست در این مکان در حال آماده‌سازی برای انجام اقدام تروریستی علیه ایران بودند که با اقدام به‌موقع نیروهای ایرانی ناکام ماندند.
امیرعبداللهیان با تاکید بر احترام جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان، گفت: حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویا مورد توجه ماست و همکاری‌های 2 کشور برای خنثی و نابود کردن اردوگاه‌های تروریستی در خاک پاکستان ضروری است.
وی افزود: در شرایطی که رژیم صهیونیستی به کشتار زنان و کودکان در فلسطین مبادرت می‌ورزد، لزوم اتحاد جهان اسلام و کشورهای بزرگ و موثر، بیش از پیش احساس می‌شود.
جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه پاکستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به آرمان‌های مشترک 2 کشور در مبارزه با تروریسم، گفت: نگرش مشترک در مبارزه با تروریسم هسته اصلی همکاری 2 کشور است و پاکستان همواره بر روابط برادرانه و سازنده با ایران تاکید داشته و حق حاکمیت و تمامیت ارضی همواره مورد توجه جدی پاکستان است.
وی با تاکید بر علاقه و احترام ویژه ملت و دولت پاکستان به جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه مناسبات برادرانه در تمام ابعاد بین 2 کشور تاکید کرد و افزود: ما 2 همسایه دیرینه و مسلمان هستیم، تروریسم دشمن مشترک ما است و نباید به تروریست‌ها و دشمنان روابط، اجازه سوءاستفاده داد.
وزیر خارجه پاکستان گفت همکاری و برادری محور اصلی کار ما است. وزیر خارجه پاکستان همچنین از امیرعبداللهیان برای دیدار رسمی از اسلام‌آباد دعوت کرد.

Page Generated in 0/0051 sec