printlogo


کد خبر: 275327تاریخ: 1402/11/1 00:00
اخبار

نمایشگاه «سازخانه» هنرمند پیشکسوت در تهران برپا شد
نمایشگاه «سازخانه» ایرج طباطبایی با نمایش سازهای تنبک، سه‌تار، قیچک، رباب آلتو و ساز ابداعی «قیچک وارون» در گالری کاخ سعدآباد برپا شد. ایرج طباطبایی، نوازنده تنبک و سازنده ساز، دارنده درجه یک هنری و سرپرست کارگاه سازسازی پژوهشکده هنرهای سنتی میراث فرهنگی، سازسازی را از سال ۱۳۷۷ در سازمان میراث فرهنگی زیر نظر استادانی همچون بیاض امیرعطایی، حسین قلمی و محمود قربانعلی فرا‌گرفته است. ساخت قیچک، تنبک، سه‌تار، رباب، قیچک وارون (با اقتباس از ساز قیچک) در اندازه‌های آلتو و باس و سوپرانو و پژوهش درباره سازهای موسیقی سنتی از دیگر فعالیت‌های این هنرمند است. وی آشنایی با موسیقی بویژه ساز تنبک را مرهون پدر است. طباطبایی نوازندگی تنبک را از سال ۱۳۶۱ نزد استاد محمود فرهمند، بهمن رجبی و استاد محمد اخوان دنبال کرد و در طول فعالیت‌های حرفه‌ای خود با استادان برجسته موسیقی کشور از جمله جواد ضرابیان، حسین علیزاده، ملیحه سعیدی، رضا شفیعیان، جواد بطحایی، مصطفی پیوست، فریدون ناصری و اسماعیل تهرانی همکاری داشته است.
طباطبایی همچنین کنسرت‌هایی را به همراه گروه‌های مختلف موسیقی در کشورهای ژاپن، جمهوری آذربایجان و اتریش برگزار کرده است. وی سابقه تدریس تنبک در هنرستان موسیقی ملی، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، نیاوران و آموزشگاه‌های موسیقی را دارد. نمایشگاه «سازخانه» ۲۸ دی در گالری کاخ سعدآباد واقع در میدان دربند، ورودی کاخ سعدآباد افتتاح شد و به مدت یک هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۷ میزبان علاقه‌مندان است.
***
زندگی و خاطرات مرحوم فرج‌الله سلحشور مستند شد
کتاب «سلحشور؛ روایت یک هنرمند جهانی» شامل زندگی و خاطرات مرحوم فرج‌الله سلحشور به کوشش معین عارفی از سوی انتشارات «راه یار»، منتشر شد. این کتاب، زندگی و خاطرات مرحوم فرج‌الله سلحشور، بازیگر، نویسنده و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون کشور را در پنج فصل «خاطرات» شامل ۲ بخش «هنرمند جهانی» و «سریال یوسف پیامبر»، «به روایت رهبری»، «از نگاه دیگران»، «یادداشت‌ها» و «فیلم‌شناسی» به انضمام سالشمار زندگی و تصاویر روایت کرده است. ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر از جمله آثار مرحوم سلحشور است که علاوه بر استقبال و پخش چندباره در ایران، در برخی کشورهای دیگر هم پخش شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.
در بخش‌هایی از این کتاب آمده است: «وقتی مردم بخواهند عبادت بکنند چه کار می‌کنند، وضو می‌گیرند. وقتی بخواهند عبادت بکنند حتما باید پاک باشند، لباس‌شان پاک باشد، خودشان پاک باشند، وضو داشته باشند؛ این رسم عبادت است. این قانون عبادت است و نوشتن متونی مثل اصحاب کهف و یوسف(ع) و موسی(ع) در حقیقت برای بنده عبادت است. روزی به آیت‌الله حائری‌شیرازی گفتم ما به اینجا رسیده‌ایم که فیلم‌های‌مان را از قصه‌های واقعی بسازیم. او در جواب گفت می‌دانی تفاوت قصه‌های واقعی و غیرواقعی چقدر است؟ گفت به اندازه تفاوت خدا تا بشر! سینمای ما پر از قصه‌های غیرواقعی است اما ما باید به دنبال قصه‌های واقعی برویم. وزیران فرهنگ تاجیکستان، عراق و لبنان گفته‌اند شما به بمب اتمی نیاز ندارید، بلکه بمب شما سریال یوسف(ع) و آثار فرهنگی شماست».
***
تظاهرات حمایت از فلسطین در جشنواره ساندنس
انجمن همبستگی فلسطین در ایالت یوتا در شبکه اجتماعی خود نوشت: «از شما دعوت می‌کنیم برای تظاهرات مسالمت‌آمیز در جشنواره فیلم ساندنس، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم مستقل در جهان، گرد هم آیید. در حالی که بمب‌ها می‌بارند، مردم نمی‌توانند به تماشای فیلم‌ها روی صفحه نمایش خود ادامه دهند و در عین حال نسل‌کشی در غزه را نادیده بگیرند». این مراسم با عنوان «بگذارید غزه زنده بماند»، از ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر امروز (اول بهمن) در شهر پارک سیتی محل برگزاری جشنواره فیلم ساندنس برگزار خواهد شد. در ادامه این مطلب در شبکه اجتماعی آمده است: «پارک سیتی میزبان بزرگ‌ترین جشنواره فیلم مستقل در ایالات متحده است. ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان برای شرکت در این رویداد سفر می‌کنند و هدف ما این است که به تماشاگران و خبرنگاران خبر دهیم که یوتا در کنار فلسطین است». به گزارش هالیوود ریپورتر، چند روز پیش سازمانی به نام «فعالان فیلم برای فلسطین» نامه سرگشاده‌ای منتشر کرد که در آن «فیلمسازان و دست‌اندرکاران سینما خواستار پایان دادن به نسل‌کشی و آزادی فلسطینیان شدند». امضاکنندگان این نامه شامل فیلمسازانی هستند که پروژه‌هایی در جشنواره ساندنس دارند.
چهلمین جشنواره فیلم ساندنس از ۱۸ تا ۲۸  ژانویه (۲۸ دی تا ۸ بهمن) برگزار خواهد شد.
***
داوران بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر فجر معرفی شدند
بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با داوری 3 نمایشنامه‌نویس شناخته‌شده ایران برگزار شد. ایوب آقاخانی، شهرام زرگر و سیدحسین فدایی‌حسین، داوری نمایشنامه‌های رسیده به بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را بر عهده گرفتند. 
ایوب آقاخانی (بازیگر و کارگردان، نویسنده، مترجم و مدرس تئاتر) همراه با شهرام زرگر (نویسنده، بازیگر، مترجم و مدرس تئاتر) و سیدحسین فدایی‌حسین (نمایشنامه‌نویس، مترجم، کارگردان و مدرس تئاتر) که تجربه و پیشینه حضور در هیات‌های داوری و انتخاب جشنواره‌های متعدد تئاتری ملی و بین‌المللی را در رزومه فعالیت خود دارند، ارزیابی و داوری آثار رسیده به بخش نمایشنامه‌نویسی را انجام داده‌اند.  برگزیدگان بخش نمایشنامه‌نویسی در آیین افتتاحیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

Page Generated in 0/0068 sec