printlogo


کد خبر: 275328تاریخ: 1402/11/1 00:00
جشنواره فیلم عمار در ایستگاه چهاردهم
مکرون و گاومیش فانوس به‌دستان عمار

گروه فرهنگ و هنر: آیین اختتامیه و اهدای جوایز چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار همزمان با روز غزه عصر جمعه ۲۹ دی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم پس از پخش مستند «آقای شورا» از «سیدحسین حسینی‌آزاد» قهرمان این فیلم تجلیل و نشان مردمی استقلال توسط خانواده دانشمند شهید دکتر مسعود علی‌محمدی به وی اهدا شد. سیدحسین حسینی‌آزاد در این مراسم گفت: «در چناران به دختران و پسرانی که قصد ازدواج داشتند کمک کردم که بتوانند ازدواج کنند. من در یک روستای 500 خانواری می‌بینم که جوانان نمی‌توانند ازدواج کنند و این مشکل در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد و امیدوارم نمایندگان  مجلس شورای اسلامی قوانینی تصویب کنند که تسهیل‌گر ازدواج جوانان باشد». اهدای جایزه ویژه موزاییک مرگ بر آمریکا به «علی عارضی» کارگردان فیلم مستند «رقصنده با گرگ» توسط مادر شهید «حسین اجاقی» که در جریان اغتشاشات سال گذشته به شهادت رسید نیز بخشی دیگر از این برنامه بود.
پس از این برنامه، نامزدهای دریافت جایزه به این شرح اعلام شد: 
هیات داوران بخش «آرمان روح‌الله» متشکل از محمدصادق کوشکی، حجت احمدی‌زر، مهدی نقویان، روح‌الله رشیدی و سحر دانشور، آثار گزارش کلارنبرگ (محسن کریمیان)، محرمانه دوحه (محمدحسن یادگاری)، رقصنده با گرگ (علی عارضی)، سر به مهر (مهدی ابراهیم‌خانی)، فراخوان خونین (حسین پالیزدار)، مه‌آباد (مسعود دهنوی) و مکرون (سجاد رضازاده) را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کردند.
در نهایت هم هیات داوران در بخش مستند آرمان روح‌الله، ضمن تقدیر از اثر «مه‌آباد» به کارگردانی «مسعود دهنوی» لوح افتخار این بخش را به دلیل «نگرش انتقادی و تهاجمی به واقعیت حاکم بر اروپا، ابتکار و خلاقیت در بیان و فهم و به تصویر کشیدن نزاع حاکم بر آشوب‌های ۱۴۰۱» به اثر «مکرون» به کارگردانی «سجاد رضازاده» اهدا کرد. همچنین هیات داوران لوح افتخار دیگر ‌این بخش را به ‌دلیل «حضور بهنگام مستندساز و تلاش برای پاسخگویی به شبهه» به «فراخوان خونین» به کارگردانی «حسین پالیزدار» اهدا کرد.
لوح افتخار دستاورد پژوهشی این بخش نیز به  «مهدی پورصفا» برای پژوهش اثر «گزارش کلارنبرگ» اهدا شد.
هیات داوران چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش«ملت قهرمان» متشکل از شهاب طلایی، قربانعلی طاهرفر، محمدمهدی سیار و امیر سعادتی، آثار سرکش (سجاد سلیمان‌خانی)، آن مرد (عزیز بابانژاد)، آقای شورا (علیرضا باغشنی) و داستان بارانی (حسین نژادموسی) را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کرد.
لوح افتخار این بخش به اثر «داستان بارانی» به کارگردانی «حسین نژادموسی» اهدا شد. هیات داوران همچنین فانوس این بخش را به دلیل «روایت واقعی و روزآمد از مسائل منطقه‌ محروم سیستان‌وبلوچستان و ارائه‌ راه‌حل توسط سوژه‌ اصلی فیلم با توجه توأمان به عدالت و پیشرفت در منطقه» به اثر« سرکش» به کارگردانی سجاد سلیمان‌خانی اهدا کرد.
هیات داوران در بخش «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس» متشکل از حبیب احمدزاده، گل‌علی بابایی، روح‌الله رفیعی، سجاد صفارهرندی و جواد رمضان‌نژاد آثار آخرین زنگی زمانه (مهرداد خاکی)، به رنگ انار (مهدی آخوندی)، پسر خاله‌ها (سیدمحمد محمدی سرشت)، عیدوک (امیر عسکری) و 7 سال اینجا (سیدمصطفی سیدالحسینی) را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کرد.
لوح افتخار این بخش به «عیدوک» به کارگردانی «امیر عسکری» و «7 ‌سال اینجا» به کارگردانی «سیدمصطفی سیدالحسینی» اهدا شد. هیات داوران فانوس این بخش را به دلیل «انتخاب سوژه‌ مناسب در جهت ترویج منش پهلوانی» به «آخرین زنگی زمانه» به کارگردانی «مهرداد خاکی» اهدا کرد.
همچنین جایزه مردمی تابلوی منقش به سخنان شهید آوینی به سیدمحمد جوزی پیشکسوت تاریخ شفاهی دفاع‌مقدس اهدا شد. نشان مردمی «استقلال» نیز به دکتر سیدمجتبی عطاردی توسط خانواده دانشمند شهید مجید شهریاری اعطا شد.
لوح افتخار بخش جنگ نرم به حسین الهام برای اثر «پیاده‌روی شهرت» و دیگر لوح افتخار این بخش به لقمان یداللهی برای اثر «پک آخر» اهدا شد. لوح افتخار بخش نهضت جهانی مستضعفان هم به احسان شادمانی برای کارگردانی «داستان ساحل شرقی» و دیگر لوح افتخار این بخش به علیرضا حسنی برای پژوهش اثر «میراث سمی» اهدا شد. همچنین فانوس این بخش به مهدی افضل‌زاده برای کارگردانی «داستان‌های فوتبال؛ کازابلانکا» اهدا شد.
فانوس و جایزه ویژه خنجر یمنی برای نخستین بار با حضور اهالی یمن در ایران به حسن وزیرزاده برای «قاعده بازی» اهدا شد. در ادامه حسن وزیرزاده با نقد اینکه برخی عزیزان زندگی را با شهربازی اشتباه گرفته‌اند، گفت: واقعیت این است که دنیای ما جنگل است و باید همیشه چوب‌تان کنارتان باشد که اگر حیوانات وحشی حمله کردند از خود دفاع کنید. سپس فانوس جشنواره مردمی فیلم عمار به «رومینا گوادالوپه پرز راموس» سفیر کشور بولیوی در ایران به دلیل مواضع ضد استکباری این کشور تعلق گرفت.
 سفیر کشور بولیوی گفت: این جایزه برای من نماد مقاومت است و از یمنی‌ها تشکر می‌کنم که در راستای حمایت از فلسطین تلاش می‌کنند. جایزه‌ای که امروز به من داده شد متعلق به همه فلسطینی‌ها و کسانی است که در راه آزادی فلسطین مقاومت کردند.
پخش کلیپی برای یادبود ناصر طهماسب با عنوان «ارزشش را داشت؟» بخش بعدی مراسم اختتامیه بود.
در ادامه با دعوت از هیات داوران، خانواده شهیده فائزه رحیمی دانشجو معلم و از شهدای حادثه تروریستی کرمان و پیمان سلطانی‌نژاد همسر شهید فاطمه سلطانی‌نژاد و پدر شهید محمدامین سلطانی‌نژاد و شهید ریحانه سلطانی‌نژاد ملقب به «دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی»، لوح افتخار بخش حافظه ملی به محمدصالح نیکنام برای اثر «آلترناتیو» و دیگر لوح افتخار این بخش به محمدرضا یوسفی برای «دوئل امجدیه» اهدا شد.
همچنین فانوس این بخش به سعید فضل‌زرندی برای اثر «جوانمرگ» و دیگر فانوس این بخش به محمدرضا میراضی برای «ایزو ۱۳۶۱» رسید. پخش کلیپی برای یادبود زنده‌یاد «پروانه معصومی» بخش بعدی مراسم اختتامیه بود. در ادامه با حضور مادر شهیدان شاه‌آبادی معروف به ننه‌علی، لوح یادبودی به نیما معصومی فرزند مرحومه پروانه معصومی اهدا شد.
همچنین هیات داوران در بخش «داستانی» متشکل از مهران رجبی، محمدتقی فهیم، محمدرضا شفیعی، جلال دهقانی‌اشکذری و سعید مستغاثی در بخش «تیزر فرهنگی» آثار «انگشتر» محمدحسین عباسی، «لحظه» زهرا میری، «تنها گریه کن» محسن اردستانی‌رستمی و «پیرمرد و دریا» قاسم خسروی را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کرد. همچنین در بخش «داستانی کوتاه» آثار «اذان صبح به افق یزد» زهره صباغیان، «شورشی» علی سلمانی، «خوانا بنویسید» مرتضی علیزاده، «دنیا منم فوعه» مصطفی آقامحمدلو و «هانه» میثم ملکی‌پور به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی شدند. هیات داوران در بخش «داستانی بلند» آثار «هفت هفت» رضا دهقان، «اخت الرضا» سیدمجتبی طباطبایی، «مصلحت»حسین دارابی و «ایلیاجست‌وجوی قهرمان» سیدعلی موسوی‌نژاد را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کرد. لازم به ذکر است هیات داوران در بخش «سریال» آثار «سوران»سروش محمدزاده و «بچه زرنگ»؛ شهید خاوری و محمدمهدی خالقی را به عنوان نامزدهای کسب عنوان برگزیده جشنواره عمار معرفی کرد.
هیات داوران در بخش سریال، لوح افتخار این بخش را به اثر «سوران» به کارگردانی «سروش محمدزاده» اهدا کرد.
همچنین فانوس دستاورد هنری این بخش به آقای «محمدرضا  شجاعی» مدیر هنری سریال « سوران» اهدا شد.
هیات داوران در بخش فیلم داستانی بلند، لوح افتخارِ دستاورد هنری این بخش را به اثر «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» به کارگردانی «سیدعلی موسوی‌نژاد» اهدا کرد.
همچنین هیات داوران فانوس کارگردانی این بخش را به دلیل «روان بودن و بازی بدون اغراق بازیگران» به اثر«مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی اهدا کرد.
در ادامه داوران ضمن تقدیر از «آقای شورا» لوح افتخار بخش مستند ملت قهرمان را به حسین نژادموسی برای «داستان بارانی» اهدا کردند. 
داوود سلیمان‌خانی از همه عوامل فیلم «سرکش» و مسؤولان بنیاد فرهنگی روایت فتح تشکر کرد.
اعطای نشان شهید سیاح طاهری به محمد جورکش نماینده ستاد اکران مردمی جشنواره عمار در استان اصفهان توسط همسر شهید سیاح طاهری، بخش پایانی آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار بود.

Page Generated in 0/0065 sec