printlogo


کد خبر: 275365تاریخ: 1402/11/1 00:00
خودزنی ناوهای انگلیسی در خلیج فارس

ظاهرا نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در حال شکست خوردن از دشمن فرضی است و بعید به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بتوانند روی شراکت روباه پیر برای جنگ‌های دریایی پیش رو در خاورمیانه حساب باز کنند. اخیرا در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از تصادف ۲ ناوچه انگلیسی در ساحل جزیره بحرین منتشر شده که باعث سوراخ شدن بدنه یکی از آنها می‌شود. در این سانحه که پنجشنبه گذشته رخ داده و توسط سخنگوی ارتش بریتانیا نیز تایید شده، ۲ کشتی مین‌روب نیروی دریایی سلطنتی در اسکله‌ای نامعلوم که به نظر می‌رسد غیرنظامی باشد با هم برخورد می‌کنند. سخنگوی نیروی دریایی بریتانیا  در بیانیه‌ای جمعه گذشته اعلام کرد: «ما از حادثه‌ای درباره ۲ شکارچی مین در بحرین مطلع هستیم. این حادثه تلفات جانی نداشته است و اظهارنظر بیشتر تا زمانی که تحقیقات ادامه دارد جایز نیست».
این تصادف زمانی رخ داد که کشتی جنگی ضدمین کلاس هانت به نام چیدینگ فولد حین پهلو گرفتن در مکانی نامعلوم در ساحل جنوب خلیج ‌فارس، به عقب حرکت می‌کند و در کمال تعجب، کاپیتان، ملوانان و سامانه ناوبری آن حضور یک کشتی ضد مین دیگر کلاس بنگور لنگرانداخته در کنار اسکله به نام سنداون را در فاصل چند متری خود تشخیص نمی‌دهند! در نهایت چیدینگ فولد به کمرکش سمت چپ سنداون برخورد می‌کند. یک منبع نظامی ناشناس به نقل از مجله دفاعی بریتانیا (UK Defence Journal) گفت که تیم‌هایی برای بررسی آسیب و ایجاد طرحی برای تعمیرات اعزام خواهند شد.
آنچه از تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مشخص است، حفره قابل توجهی است که بر اثر این تصادف در بدنه بنگور به وجود آمده است. مین‌روب‌های کوچک‌تر کلاس بنگور سال 2000 به آب انداخته شده‌اند و برای کشف مین‌های دریایی تا عمق 200 متری (655 فوت) استفاده می‌شوند.
کلاس بنگور حامل پهپادهای دریایی سی‌فاکس (روباه دریایی) است که برای کمک به غواصان در عملیات پاکسازی مین هنگام خنثی کردن مواد منفجره استفاده می‌شود. از این کشتی در سال 2011 در جریان مداخله ناتو در لیبی برای سرنگونی معمر قذافی به منظور گشت‌زنی در سواحل شمال آفریقا استفاده می‌شد. مین‌روب کلاس هانت نیز دهه 1980 میلادی وارد خدمت نیروی دریایی سلطنتی شد و نقش ثانویه را به عنوان کشتی گشتی فراساحلی ایفا می‌کند. این کشتی نظامی پس از یکسری ارتقا به امواج سونار پیشرفته و تقویت بدنه‌اش با پلاستیک تقویت‌شده با شیشه و سایر مواد غیرآهنی برای کاهش اثرات مغناطیسی، تبدیل به ناوگان ضدمین اصلی نیروی دریایی انگلیس شد.
طنز ماجرا اینجاست که کشتی‌های ضدمین کلاس هانت اساسا برای ردیابی و انهدام مین‌های دریایی در فواصل زیاد ساخته شده‌اند اما کشتی چیدینگ فولد که با عنوان‌ ام 37 نیز شناخته می‌شود، یک ناوچه را در چند متری خود تشخیص نداد!
طنز دیگر ماجرا به عنوان کشتی چیدینگ فولد  بازمی‌گردد که از نام یک روستا در منطقه ساری در جنوب لندن اقتباس شده و به مفهوم «طویله سرزنشگر» است. حال آنکه در غائله اخیر این طویله شناور پادشاهی انگلیس نقشی کاملا قابل سرزنش داشت.
اواخر بهار 2014، کشتی چیدینگ فولد همراه با ناوچه پنزانس  برای استقرار ۳ ساله به خلیج ‌فارس منتقل شد. سال 2017 یعنی پس از آنکه انگلیسی‌ها بار دیگر در بخشی از پایگاه دریایی قدیمی خود در شمال جزیره بحرین مستقر شدند، این کشتی 750 تنی 60 متری توسط خواهر مین‌روبش به نام لدباری جایگزین شد و به بریتانیا بازگشت.
اواسط سال 2020، چیدینگ فولد دوباره با همکاری پنزنس به منطقه خلیج ‌فارس بازگشت تا به عنوان بخشی از  اسکادران  9 فروندی مقابله با مین پایگاه دریایی انگلیسی جوفیر در جزیره بحرین فعالیت کند. این پایگاه در حقیقت بخشی از پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریای آمریکا در این جزیره جنوب خلیج ‌فارس است و بازگشت ناوگان انگلیس به آن قرار بود نشانه قدرتنمایی فرابحری مجدد استعمار پیر باشد ولی حالا خودزنی کشتی‌های نظامی انگلیسی در خلیج ‌فارس خبر بدی برای لندن و واشنگتن محسوب می‌شود، چون نشان می‌دهد آنگلوساکسون‌ها برای یک جنگ دریایی واقعی چه در تنگه هرمز، چه در دریای سرخ آماده نیستند.

Page Generated in 0/0060 sec