printlogo


کد خبر: 275385تاریخ: 1402/11/2 00:00
ورود سامانه بارشی به کشور؛ تهران تا 10 درجه سرد می‌شود
هشدار بارش برف و باران در ۲۳ استان

سامانه جدید بارشی امروز وارد کشور می‌شود. بر این اساس سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و باران در ۲۳ استان و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار صادر کرد. بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، با ورود این سامانه بارشی در شمال غرب،‌ غرب، ارتفاعات البرز غربی و مرکزی، زاگرس مرکزی و سواحل دریای خزر بارش برف، باران و وزش باد آغاز می‌شود. روز سه‌شنبه با تقویت سامانه بارشی در مناطق ذکرشده بارش‌ها تشدید می‌شود و گستره آن مناطقی از مرکز،‌ جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، مرکزی و قم را در بر می‌‌گیرد. چهارشنبه گستره بارش‌ها علاوه بر مناطق ذکرشده، شرق، شمال شرق و بخش‌هایی از جنوب کشور را فرا می‌گیرد. روز پنجشنبه در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور بارش‌های پراکنده و برای سایر مناطق جو پایدار پیش‌بینی شده است. طی این مدت در مناطق سردسیر، کوهستانی و ارتفاعات بارش به ‌صورت برف است، بویژه در ارتفاعات البرز بارش برف قابل ملاحظه خواهد بود. همچنین امروز خلیج‌‌فارس و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه دریای خزر مواج است.
* تهران برفی می‌شود
اداره کل هواشناسی استان تهران از بارش برف و باران از امروز و کاهش دما از چهارشنبه 4 بهمن در سطح استان خبر داد. بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت هوای استان طی دوم بهمن آسمان صاف تا قسمتی ابری و با توجه به پایداری نسبی و عدم وزش باد قابل ملاحظه در مناطق پرتردد شهری در بعضی ساعات با غبار محلی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. از دوشنبه شب تا چهارشنبه با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی بویژه در بخش‌های شمال و غرب استان، در بعضی ساعات بارش باران، در نیمه شمالی بارش برف و باران و در ارتفاعات بارش برف گاهی وزش باد شدید و کولاک برف و پدیده مه مورد انتظار است. از چهارشنبه عصر تا اواخر وقت پنجشنبه 4 و ۵ بهمن در بیشتر نواحی استان در بعضی ساعات وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه کاهش دما و برای روز پنجشنبه کاهش محسوس دما به ‌طور میانگین بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد مورد انتظار است. روز سه‌شنبه به ‌رغم فعالیت سامانه بارشی با توجه به عدم وزش باد قابل ملاحظه، رطوبت نسبی بالا و انباشت آلاینده‌ها از روزهای گذشته، در نواحی پرتردد شهری در بعضی ساعات کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.
این سازمان همچنین  به فعالیت گسترده سامانه بارشی، کاهش قابل ملاحظه دمای هوا و وزش باد شدید هشدار داد و اعلام کرد: در این شرایط جوی احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، استفاده از ضد یخ در خودروها و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها توصیه می‌شود. سازمان هواشناسی اعلام کرد: با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به فعالیت گسترده سامانه بارشی آورده است: از سه‌شنبه تا پایان چهارشنبه (۳ تا ۴ بهمن) بارش باران و برف، رخداد مه و در مناطق کوهستانی کولاک برف در استان تهران بویژه نیمه شمالی و مناطق غربی پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی لغزندگی معابر و جاده‌ها، اختلال در تردد بویژه در نواحی کوهستانی، ‌وقوع مه و محدودیت دید در نواحی پرتردد شهری، گاهی انباشت آلاینده‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی بعضی معابر،‌ کولاک برف در دامنه‌ها و ارتفاعات، احتمال انسداد بعضی مسیرهای کوهستانی، امکان لغزش سنگ از ارتفاعات و ریزش بهمن، احتمال بارش تگرگ در نقاط مستعد، امکان اختلال فعالیت‌های ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی دور از انتظار نیست. به توصیه سازمان هواشناسی خودداری از توقف در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در تردد خودروها و همراه داشتن تجهیزات زمستانی بویژه در مسیرهای کوهستانی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری بویژه در گردنه‌های برفگیر، خودداری از کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی و عدم تردد از کنار سازه‌های نیمه‌کاره، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آبروها و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر باید در دستور کار قرار گیرد.

Page Generated in 0/0056 sec