رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور به تشریح برنامههای این سازمان پرداخت. نشست خبری معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور دیروز با موضوع اقدامات و برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی در این سازمان برگزار شد. حمید طریفیحسینی در این نشست گفت: ۸۱۹ مرکز جامع داریم که کار سنجش سلامت کلاس اولیها و ارائه خدمات توانبخشی در حوزههای نقص توجه، اختلال یادگیری و رفتاری و دیرآموزی را انجام میدهند. وی افزود: شرایط پذیرش نوآموزان پیشدبستانی را به صورت رایگان در این مراکز فراهم کردیم و نوآموزان در صورت تشخیص اختلال از خدمات آموزشی و توانبخشی این مراکز با رویکرد بهنگام به صورت رایگان استفاده میکنند؛ همچنین بخشی از نیروهای کاردرمان و گفتاردرمان که بتازگی استخدام شدند، در این مراکز ساماندهی میشوند. رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی عنوان کرد: وقتی شدت و نوع معلولیت دانشآموز استثنایی مشخص شد، باید اعلام شود آیا در مدارس عادی باشد یا استثنایی؟ وی ادامه داد: در همین راستا کمیته جایدهی آموزشی در مراکز جامع ایجاد شده است که معلم مرتبط، نیروی توانبخشی، خانواده، نماینده مدیران منطقه و فردی که کار تست و آزمون دانشآموز را انجام داده است، در آن حضور دارند و نوع مدرسه، نظام آموزشی و خدماتی را که دانشآموز نیاز دارد، مشخص میکنند. طریفیحسینی با اشاره به نظام ارجاع گفت: در اختلالات یادگیری، دیرآموزی، اختلالات هیجانی و رفتاری و بیشفعالی، دانشآموزان در مدارس عادی توسط معلمان شناسایی میشوند و مداخله مختصری توسط معلم در کلاس درس ارائه میشود و اگر پاسخی دریافت نکرد، به مراکز جامع برای مداخلات تخصصی سطح بالاتر ارجاع میشود. وی گفت: تأکید داریم دانشآموزان آسیب دیده بینایی و شنوایی، معلول جسمی و حرکتی و اوتیسم سطح بالا، در مدارس عادی و در کنار دانشآموزان عادی تحصیل کنند. وی اضافه کرد: خیرین پذیرفتند ۳۰۰ مدرسه بزرگ را در سال تحصیلی جاری مناسبسازی فیزیکی انجام دهند، همچنین معلمان مدارس عادی در مدرسه استثنایی حضور یافته و در یک برنامه عملی، مهارت لازم برای کار با این دانشآموزان را دریافت کنند. طریفیحسینی درباره ایجاد رشته امور خدمات عمومی و موسیقی برای دانشآموزان کمتوان ذهنی گفت: از مهر سال آینده این 2 رشته به مدارس استثنایی اضافه میشود؛ همچنین در حال بررسی ایجاد رشته گیاهان دارویی، کمکپیرایشگری، کمکسراجی و دستیاری کشاورزی شهری هستیم.