printlogo


کد خبر: 275391تاریخ: 1402/11/2 00:00
برنامه ساخت رآکتورهای جدید در فرانسه
انرژی هسته‌ای؛ اولویت پاریس برای تأمین برق

دولت فرانسه برای دستیابی به اهداف تولید برق پاک، توسعه بیشتر انرژی هسته‌ای از طریق ساخت ۶ تا ۱۴ رآکتور جدید را در دستور کار قرار داد. در طرح جدید انرژی دولت فرانسه از بین روش‌های مختلف تولید برق بدون کربن، تولید برق هسته‌ای در اولویت قرار گرفته و تنها برای آن هدفگذاری کمی مطرح شده است.به گفته فرانس 24، طرح جدید انرژی فرانسه توسعه بیشتر انرژی هسته‌ای را در اولویت قرار داده است. فرانسه اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر را حذف کرده و اولویت را به انرژی هسته‌ای داده است. هدف این کشور مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپایی، این است تا در سال ۲۰۵۰ به کربن صفر برسد. متن پیشنهادی طرح جدید قرار است اوایل ماه آینده به کابینه ارائه و سپس به نمایندگان تقدیم شود. این طرح تعهد فرانسه به انرژی هسته‌ای را برای تضمین «حاکمیت انرژی» تایید می‌کند.
فرانسه پس از بحران نفت سال ۱۹۷۳ میلادی تبدیل به کشوری پیشرو در تولید انرژی هسته‌ای شد. فرانسه بیش از ۵۰ نیروگاه انرژی هسته‌ای ساخت که دوسوم برق این کشور را تولید می‌کردند. این رآکتورها دارای عمر محدود هستند و فرانسه هنوز نتوانسته است نخستین نیروگاه انرژی هسته‌ای نسل جدید را راه‌اندازی کند.
متن پیشنهادی «انتخاب پایدار استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان منبع برق رقابتی و بدون کربن» را تایید می‌کند. هدف‌گذاری این طرح ساخت حداقل ۶ تا ۱۴ رآکتور جدید است. این تعداد برای انتقال به انرژی پاک و دستیابی به اهداف محیط‌ زیستی لازم است. قابل توجه است که هیچ هدفی برای افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر بویژه خورشیدی و بادی تعیین نشده و این در حالی است که قوانین انرژی قبلی این کار را می‌کردند.
* گرایش به جای هدف‌گذاری
در طرح جدید هدف‌گذاری مشخص و کمی برای انرژی‌های تجدیدپذیر انجام نشده است. گوسه، وزیر انرژی فرانسه گفت: «اگر شما فقط انرژی هسته‌ای را کمی کنید، سهم انرژی‌های غیرتجدیدپذیر را نمی‌دانید. در نتیجه، انرژی هسته‌ای اولویت پیدا می‌کند. در این شرایط بسته به نیازهای باقیمانده، انرژی‌های تجدیدناپذیر موضوع مقررات شناور (آینده) خواهند بود. این دیگر یک ترکیب نیست». طبق مطالعات انجام شده برای رسیدن به هدف اعلام شده کربن صفر تا سال ۲۰۵۰، فرانسه باید تولید و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را بشدت افزایش دهد. فرانسه سال گذشته ۲ طرح را که برای تسریع پیشرفت در زمینه انرژی هسته‌ای و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر طراحی شده بودند، تصویب کرد. در نوامبر سال گذشته، دولت فرانسه اعداد اولیه‌ای را ارائه داد که پیشنهاد دو برابر شدن انرژی بادی دریایی را می‌داد. این به معنی رسیدن به ۱۸ گیگاوات از این منابع برقی تا سال ۲۰۳۵ بود. همچنین نرخ سالانه نصب پنل‌های خورشیدی را برای رسیدن به ۷۵ گیگاوات تا سال ۲۰۳۵ تعیین کرد. این در حالی است که هدف ۲ برابر شدن ظرفیت انرژی بادی زمینی به ۴۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۵ نیز در این طرح وجود داشت.

Page Generated in 0/0059 sec