printlogo


کد خبر: 275393تاریخ: 1402/11/2 00:00
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:
۳۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون مشکل ۲۶۱ نقطه پرتصادف توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برطرف شده است و در نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها مصوب شد کامیون‌ها و تریلی‌ها به سامانه سپهتن مجهز شوند.
سیدکمال هادیانفر درباره مصوبات نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور که صبح شنبه ۳۰ دی با حضور وزیر راه و شهرسازی و سایر اعضای کمیسیون برگزار شد، یکی از مسائل مهم در حوزه جابه‌جایی جاده‌ای بار و مسافر را تصادفات دانست و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۳۱ درصد کاهش تصادفات پیش‌بینی شده و تاکنون نیز اقداماتی برای تحقق این هدف انجام شده است.
هادیانفر با بیان اینکه رشد وسایط نقلیه و ترددها در بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه و ۱۴۴۰ شهر کشور را شاهد هستیم، افزود: کمیسیون ایمنی راه‌های کشور پیشگیری از تصادفات، رسیدگی به موقع در تصادفات و کاهش آن را در دستور اصلی کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: در این نشست گزارشی از آمار تصادفات طی ۹ماه ارائه شد و طبق این گزارش، نرخ رشد تصادفات در ماه‌های اخیر سال جاری نسبت به ماه‌های ابتدایی سال، روند نزولی را طی کرده و تمام تلاش خود را برای کاهش اثربخش تصادفات بویژه در ۲ ماه پیش رو انجام خواهیم داد تا نرخ صفر را در رشد تصادفات تجربه کنیم.
دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ادامه داد: اصلاح نقاط پرحادثه و طرح زمستانی از دیگر موضوعات این نشست بود.
هادیانفر افزود: با توجه به اینکه در فصل زمستان قرار داریم و نقاط شمال، غرب و مرکزی کشور در بسیاری مواقع با برف و باران همراهند و در معرض احتمال وقوع بهمن قرار دارند، سازمان راهداری، پلیس، دستگاه‌های امدادی و هلال‌احمر و... گزارشی از اقدامات و برنامه‌های خود را در فصل زمستان ارائه دادند.
وی در ادامه به وجود ۳ هزار و ۲۰۰ نقطه پرحادثه‌ اشاره کرد و گفت: ۸۷8 نقطه از این نقاط پرتصادف است و مصوب شده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با استفاده از منابع مولدسازی حداقل ۴۰۰ نقطه را اصلاح و مشکل را برطرف کند.
به گفته هادیانفر، تاکنون ۲۶۱ نقطه پرتصادف توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اصلاح و مشکل برطرف شده و مابقی نقاط نیز باید تا پایان سال اصلاح شود.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در برنامه هفتم توسعه، کاهش ۵۰ درصدی تصادفات پیش‌بینی شده و با توجه به مصوبات امروز، از جمله برگزاری جلسه با ۱۰ استانی که بیشترین آمار تصادفات را داشتند، با حضور استانداران، وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور، امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم.
وی یادآور شد: نصب دوربین در راه‌های کشور به صورت BOT از طریق بخش خصوصی با فراخوان سازمان راهداری و نهایی شدن سامانه سپهتن که ۳۸۶ هزار کامیون و تریلی را تحت پوشش قرار دهد، از دیگر مصوبات این جلسه بود.
* برنامه نصب و ارتقای ۲ هزار سامانه هوشمند حمل‌ونقل تا پایان سال آینده
در صدوسی‌وچهارمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با تأکید وزیر راه و شهرسازی بر تشکیل کمیته ویژه برای تقویت بانک اطلاعاتی تصادفات رانندگی، برنامه نصب و ارتقای ۲۰۰۰ سامانه هوشمند حمل‌ونقل تا پایان سال آینده اعلام شد.
وزیر راه و شهرسازی در صدوسی‌وچهارمین نشست  کمیسیون ایمنی راه‌های کشور که شنبه در ساختمان دادمان برگزار شد، بر اهتمام بیشتر استان‌ها برای اجرای مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌های کشور تأکید کرد و گفت: رفع نقاط پرحادثه‌ باید به ‌صورت هدفمند انجام شود و میزان کاهش تصادفات قبل و پس از اصلاح مقایسه شود تا اثربخشی آن را بتوان اندازه‌گیری کرد.
مهرداد بذرپاش با بیان اینکه روند تصادفات در ماه آذر کاهشی بوده است، افزود: در ۲ ماه طلایی بهمن و اسفند، با توجه به مناسبات و اعیاد پیش رو، سفرهای متعددی نیز در این ایام انجام خواهد شد، بنابراین باید نسبت به کاهش نرخ رشد تصادفات جاده‌ای اهتمام ویژه داشت. بذرپاش در ادامه گفت: فراخوان نصب دوربین‌های ثبت تخلفات در جاده‌ها ظرف ۲ هفته آتی انجام می‌شود تا از همه ظرفیت‌ها برای تقویت این حوزه در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهره‌مند شویم. آمادگی دستگاه‌های امدادی از دیگر موارد مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی برای اقدامات پیشگیرانه از تصادفات بود و گفت: باید جلسات ثابت تا پایان سال با حضور جدی این دستگاه‌ها برگزار شود.
* تشکیل کمیته ویژه برای تقویت بانک اطلاعاتی تصادفات رانندگی
بذرپاش با تأکید بر تقویت بانک اطلاعاتی درباره جزئیات تصادفات گفت: باید برای این منظور کمیته ویژه متشکل از سازمان راهداری، پلیس راه و سایر دستگاه‌ها تشکیل شود. وی افزود: تا پایان سال هر هفته جلسه ایمنی راه‌ها توسط استان‌ها با حضور معاونان عمرانی استانداران برگزار می‌شود. وزیر راه و شهرسازی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده توسط سازمان راهداری و دستگاه‌های مرتبط برای اصلاح ۸۷۸ نقطه حادثه‌خیز، بر انجام اقدامات جدی‌تر برای رفع این نقاط تأکید کرد.
بذرپاش همچنین اقدامات صداوسیما در راستای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای را با توجه به نقش پررنگ عوامل انسانی در تصادفات، قابل تجلیل دانست.

Page Generated in 0/0057 sec