گروه اقتصادی: اینطور که پیداست فاز اول واردات خودروهای دست دوم قرار است با تبدیل وضعیت پلاک خودروهای حاضر در مناطق آزاد انجام شود به طوری که محدودیتهای موقعیتی خودروهای موجود در این مناطق رفع شود تا بتوانند با پلاک ملی در سطح کشور تردد کنند. طبق اعلام مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، هماکنون بیش از 100 هزار خودروی خارجی در مناطق آزاد کشور تردد میکنند که ظرفیت وارد کردن آنها به سرزمین اصلی وجود دارد. در هدفگذاری وزارت صمت قرار بود ظرف یک سال و نیم گذشته نزدیک 200 هزار خودرو وارد کشور شود اما طبق آمارهای اعلامی صرفا 10 هزار خودرو وارد کشور شده است. البته دولت تسهیلات ویژهای برای واردات خودروهای هیبریدی در ازای تبدیل وضعیت پلاک خودروهای مناطق ویژه در نظر گرفته است و با برنامهریزی انجام شده، رفتهرفته شاهد حضور پررنگتر خودروهای هیبریدی یا به اصطلاح پاک در مناطق ویژه خواهیم بود. نکته مهم در این رابطه مدیریت تقاضای ارز در مناطق آزاد است؛ مسلما نباید واردات خودرو باعث برهم خوردن بازار ارز و افزایش قیمت آن شود به همین دلیل واردات باید با هماهنگی بانک مرکزی انجام شود.
به گزارش «وطن امروز»، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به مصوبه هیات وزیران مبنی بر واردات خودرو به کشور گفت: هماکنون امکان واردات خودروهای پلاک مناطق آزاد به سرزمین اصلی با پرداخت عوارض قانونی فراهم شده و این خودروها میتوانند به پلاک ملی تبدیل شوند.
حجتالله عبدالملکی اظهار کرد: موضوع خودرو در مناطق آزاد به 2 بخش واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی و واردات خودروهای نو به مناطق آزاد تقسیمبندی میشود.
عبدالملکی اضافه کرد: هیات وزیران مصوبه مربوط به هر 2 بخش را تصویب و ابلاغ کرده و اکنون امکان واردات خودروهای پلاک مناطق آزاد به سرزمین اصلی با پرداخت عوارض قانونی فراهم شده و میتوانند به پلاک ملی تبدیل شوند. وی ادامه داد: بحث دوم که مربوط به واردات خودروهای نو به مناطق آزاد است هم از یکی دو هفته گذشته هیات وزیران مصوبهاش را ابلاغ کرد. بر این اساس، خودروهای برقی و هیبریدی تا سقف ۴۰ هزار دلار میتوانند به مناطق آزاد وارد شوند. درباره خودروهای احتراقی نیز به ازای هر یک خودرویی که از منطقه آزاد به سرزمین اصلی وارد میشود، اجازه واردات یک خودرو به منطقه آزاد با سقف ۲۰ هزار دلار بر اساس مصوبه هیات وزیران داده شده است. مشاور رئیسجمهور افزود: هماکنون پایههای حقوقی واردات کامل شده و شرکتهای واجد صلاحیت میتوانند اقدام به واردات خودرو کنند.
* ظرفیت 100 هزار دستگاه خودرویی مناطق آزاد
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در حاشیه نخستین نمایشگاه بینالمللی صادرات به پاکستان در جمع خبرنگاران گفت: هیات وزیران پلاکگذاری ملی خودرو در مناطق آزاد را مصوب کرد و این فاز اول درباره واردات خودروهای کارکرده بود و بزودی هم آییننامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ خواهد شد. وی درباره آییننامه واردات خودروهای جانبازان نیز گفت: در این زمینه توافق خوبی کردیم و عملا به مرحله آخر رسیدیم که بحث بارگذاری سامانهای است. جانبازان عزیز هم میتوانند از طریق شرکتهایی که معرفی شدهاند خودرو وارد کنند و همینطور خودروهایی که امکان ارائه خدمات پس از فروش آنها وجود دارد. رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: سامانه خودروهای جانبازان طی 10 تا 15 روز آینده بارگذاری میشود و در 3 نوبت ابتدا با اولویت جانبازان ۷۵ درصد طبق آنچه در مصوبه آمده قرار خواهد گرفت تا خودروهایی را که قابل عرضه است انتخاب کنند یا خودشان خودرو وارد کنند یا به شرکتهایی که وارد میکنند سفارش دهند. رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد خودروی خارجی در مناطق آزاد وجود دارد و آیا پلاکگذاری ملی سبب ایجاد بازار سیاه در این مناطق نمیشود، گفت: بالای ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در مناطق آزاد و ویژه وجود دارد که با مدل توافقی که با بانک مرکزی انجام شده، طی رویهای پلاکگذاری خودروها آغار میشود. به گفته ضیغمی، در مرحله اول اولویت با پلاکگذاری ملی خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی است و بعد سراغ بقیه خودروها خواهیم رفت. وی با اشاره به اینکه واردات خودروهای آمریکایی طبق قوانین ملی ممنوع است، گفت: هدف اجرای مصوبه واردات خودرو از مناطق آزاد کنترل بازار است. با توجه به اینکه عطش بازار ۶ سال است وجود دارد، هر اتفاقی بیفتد، متاسفانه امکان دلالی وجود دارد. همانطور که خودروی وارداتی خریداری شده از سامانه بعد از ورود به بازار آزاد کمی گران میشود. رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: در حالحاضر که عرضه خودرو به میزان مطلوب نرسیده، گریزی از ایجاد دلالی نیست اما تمام این ابزارها به کار گرفته میشود تا بازار به یک حالت تعادلی برسد.