printlogo


کد خبر: 275401تاریخ: 1402/11/2 00:00
سیگنال‌های ماهواره جدید ایرانی به زمین رسید
حال خوب ثریا

گروه سیاسی: ماهواره ثریا که روز شنبه در یک رکوردشکنی جدید توسط ماهواره‌بر قائم 100 به مدار ۷۵۰ کیلومتری فضا پرتاب شده بود، دیروز یکشنبه نخستین سیگنال خود را به زمین ارسال کرد. به گزارش «وطن امروز»، دیروز سازمان فضایی اعلام کرد این ماهواره با موفقیت سیگنال به زمین مخابره کرده است. ثریا یک ماهواره مخابراتی و وزن آن ۴۷ کیلوگرم است، قدرت و دقت جی‌پی آن نیز 0.5 بر ثانیه بوده و از سری ماهواره‌های سبک وزن محسوب می‌شود. این ماهواره طول عمر بیش از ۳ سال دارد و با ارتقای مداری در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار گرفته و همچنین دقت موقعیت GPS ماهواره ثریا ۲۰ متر است.
پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا که با موشک ایرانی قائم 100 در مدار 750 کیلومتری زمین قرار گرفت، یک موفقیت فضایی کاملا ایرانی بود. واکنش‌های جهانی به این پرتاب موفقیت‌آمیز و مهم ایران نیز قابل تامل است.
 به گزارش ایسنا، در این‌باره خبرگزاری رویترز با پوشش خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا نوشت: «ایران ماهواره ثریای خود را با موفقیت در مدار زمین قرار داد». این رسانه همچنین مدعی شد این اقدام «احتمالا نگرانی‌های غرب درباره جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد». ارتش آمریکا مدعی است فناوری بالستیک برد بلند که برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین از آن استفاده می‌شود، ممکن است به تهران اجازه دهد تسلیحات برد بلند بیشتری از جمله کلاهک‌های هسته‌ای را شلیک کند. ایران اما بارها این ادعاهای آمریکایی‌ها را رد و تاکید کرده به ‌دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای نیست.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس هم نوشت: ایران روز شنبه اعلام کرد پرتاب موفق ماهواره خود به بالاترین مدار را انجام داده است.
این رسانه هم پرتاب این ماهواره را به «نگرانی غرب بابت بهبود برنامه موشک‌های بالستیک تهران» گره‌ زده و خبر داده مقام‌های آمریکایی تاکنون به پرسش این خبرگزاری درباره این اقدام ایران واکنشی نشان نداده‌اند.
آسوشیتدپرس همچنین نوشته در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی، جمهوری اسلامی ایران از «بیم تشدید تنش‌ها با غرب» برنامه فضایی خود را کند کرده بود اما سیدابراهیم رئیسی از سال ۲۰۲۱ این برنامه را پیش برده است.
خبرگزاری آلمان، خبرگزاری آناتولی ترکیه، رسانه‌های هند، روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، رسانه‌های منطقه و همچنین رسانه‌های ارمنستان و جمهوری باکو نیز خبر پرتاب موفق ماهواره ثریا را پوشش دادند.

Page Generated in 0/0060 sec