printlogo


کد خبر: 275402تاریخ: 1402/11/2 00:00
هشدار نسبت به افزایش مبتلایان به آنفلوآنزا و زیر‌سویه‌های اُمیکرون در هفته‌های آینده مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند
شیوع شبه‌کرونا
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر: احتمال وجود سویه JN1 کرونا در کشور وجود دارد

گروه اجتماعی: شیوع ویروس‌های آنفلوآنزا، زیرسویه‌های امیکرون و سرماخوردگی این روزها خیلی‌ها را روانه مراکز درمانی و بیمارستانی کرده است؛ بیمارانی که علائم مشابهی همچون تنگی نفس، تب و گلودرد دارند. پزشکان می‌گویند با توجه به جولان ویروس‌ها در فصول سرد سال و همچنین بسته بودن محیط‌های کاری و تحصیلی، سرایت‌پذیری ویروس‌ها بیشتر شده است، به همین دلیل اغلب مبتلایان کودکانی هستند که در محیط مدرسه به چنین ویروس‌هایی دچار می‌شوند. بهبود بیمارانی که به این ویروس‌ها مبتلا می‌شوند بین 3 روز تا 2 هفته زمان می‌برد و در این میان کسانی که دارای ضعف ایمنی یا بیماری‌های زمینه‌ای هستند، در معرض خطر قرار دارند. مسؤولان بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس‌ها تاکید دارند افراد در اماکن شلوغ و عمومی، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. رئیس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری در این باره گفت: خانواده‌ها بویژه کودکان مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی طی چند هفته اخیر دچار علائمی مانند سرفه، تنگی نفس، گلودرد و تب شدند که از زیرسویه‌های امیکرون یا آنفلوآنزا و در برخی موارد عفونت است. عاطفه عابدینی، فوق‌تخصص ریه درباره شیوع سرماخوردگی جدید شبیه کرونا اظهار کرد: همیشه در پاییز و زمستان با شیوع آنفلوآنزا و کرونا و برخی ویروس‌ها با علائمی شبیه سرماخوردگی یعنی تب و بدن درد و افزایش سرفه و تغییر صدا مواجه می‌شویم. رئیس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: ما معمولا در این موقع از سال انتظار داریم میزان شیوع آنفلوآنزا و بیماری‌های تنفسی و عفونت ویروسی خیلی کم شده باشد اما الان تعداد مراجعه به مطب‌ها و بیمارستان‌ها بویژه در بخش اطفال به دلیل عفونت‌های ویروسی بسیار زیاد است. عابدینی درباره درمان این بیماری اظهار کرد: این بیماران در چند روز اول که تب و آبریزش بینی و سرفه دارند، بهتر است قرنطینه باشند اما اگر سرفه‌های تحریکی بعد از آن داشته باشند، نیازی به قرنطینه نیست و فقط باید درمان‌ها را ادامه دهند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: معمولا افراد مبتلا به عفونت‌های ویروسی ظرف 5 تا 7 روز بهبود می‌یابند، مگر اینکه بیماری زمینه‌ای یا نقص ایمنی و دیابت یا کهولت سن داشته باشند. فوق‌تخصص ریه ضمن توصیه هموطنان به رعایت اصول بهداشتی اظهار کرد: اگر در خانواده کسی بیشتر از ۳ روز تب و علائم پیش رونده داشت و دچار تنگی نفس شد، حتما به مراکز درمانی مراجعه کند.
* احتمال افزایش موارد آنفلوآنزا در بهمن‌
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در روزهای اخیر مقداری موارد بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش یافته است، گفت: مطابق هر سال، معمولا در بهمن ماه ممکن است پیک کوچکی از آنفلوآنزا را داشته باشیم. شهنام عرشی درباره آخرین وضعیت بیماری‌های تنفسی در کشور، شیوع این بیماری‌ها در تابستان امسال را مورد اشاره قرار داد و گفت: در آن مقطع زمانی مقداری از موارد بیماری‌های تنفسی به دلیل کرونا و سویه‌های جدید آن بود و معمولا انتظار آن است در پاییز و زمستان درگیر سویه‌های آنفلوآنزا باشیم و موارد این بیماری شدت بیشتری داشته باشد. وی با بیان اینکه معمولا موارد آنفلوآنزا اواسط آبان شروع شده و آذر به پیک می‌رسد و پس از آن نیز بتدریج کاهش می‌یابد، افزود: همچنین معمولا در بهمن نیز ممکن است پیک کوچکی از آنفلوآنزا را داشته باشیم. امسال نیز همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بروز موارد آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌ها چند هفته‌ای زودتر شروع شد و نیمه اول آذر به حداکثر خود رسید.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: البته در هفته‌های اخیر شاهد این هستیم که مقداری موارد بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش یافته است که بخشی از آن نیز به دلیل تغییرات هوا و کاهش دماست و مقداری هم مربوط به پیک دوم آنفلوآنزاست که البته معمولا انتظار است میزان بروز آن کم باشد. وی گفت: بنابراین در مجموع آنفلوآنزا معمولا ۲ پیک دارد؛ یکی آذر به اوج خود می‌رسد و دیگری هم در بهمن که مقداری افزایش موارد را داریم. در روزهای اخیر نیز سرماخوردگی‌ها بیشتر شده و مقداری نیز آنفلوآنزا افزایش موارد داشته است.
به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در حال حاضر آنفلوآنزا ۱۰ تا ۱۲ درصد موارد سرماخوردگی‌های سرپایی را تشکیل می‌دهد و کرونا هم کمتر از ۲ درصد سرماخوردگی‌ها را تشکیل می‌دهد. وی به ایسنا گفت: در حال حاضر بروز موارد کرونا پایین است و تقریبا در اغلب نقاط جهان همین‌طور است، چرا که با سویه‌های مختلف در گردش، در تابستان همه‌گیری را در اکثر نقاط جهان داشتیم و همین موضوع یک ایمنی نسبی را نسبت به بیماری ایجاد می‌کند. در مجموع سویه‌های در گردش فعلی، علائم خفیف‌تری ایجاد می‌کنند و بنابراین افراد با علائم سرماخوردگی خفیف یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا اگر مراجعه کنند هم تست نمی‌دهند و بنابراین طبیعتا در آمار بروز کرونا ثبت نمی‌شوند.
* سویه JN1 کرونا به ایران رسیده است؟
وی در پاسخ به سوالی درباره سویه JN1 کرونا نیز گفت: این سویه ماه‌هاست در کشورهای اروپایی شایع بوده و اکنون هم بیش از ۶۰ درصد موارد را تشکیل می‌دهد. JN1 سویه‌ای است که گسترش سریعی دارد و البته درباره افرادی که در ماه‌های اخیر مبتلا شده‌اند، انتظار نداریم مجددا و به این زودی مبتلا شوند. در مجموع علائم این سویه خفیف بوده و مورد خاصی را ایجاد نمی‌کند. عرشی درباره شناسایی سویه JN1 در ایران نیز گفت: هر سویه‌ای که در کشورهای اروپایی باشد، بعد از چند هفته در سایر کشورهای اطراف هم شایع می‌شود. قاعدتا در کشور ما نیز مانند سایر کشورها، در حال حاضر انواع و اقسام سویه‌های کرونا وجود دارد و این سویه را نیز ممکن است داشته باشیم ولی از آنجا که تعداد موارد کم است، طبیعتا ممکن است در آزمایشگاه‌های منطقه‌ای خود را نشان ندهد و شناسایی نشود.
عرشی افزود: درباره کرونا نیز برای امسال توصیه کرده بودیم گروه‌های پرخطر و سنین بالای ۶۰ سال یک دوز واکسن را تزریق کنند؛ در مجموع دستورالعمل کشوری واکسیناسیون کرونا بر قوت خود باقی است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش توصیه کرد: افراد دچار سرماخوردگی حتما 3-2 روز در خانه بمانند و استراحت کنند تا به این ترتیب هم به بهبود حال خود کمک کنند و هم از انتقال بیماری به سایران جلوگیری کنند. همچنین توصیه می‌شود مبتلایان حتما از ماسک استفاده کنند. در صورت ابتلای کودکان و افراد سنین مدرسه و بروز علائم سرماخوردگی در آنها، این کودکان هم حتما در خانه استراحت کنند تا از شیوع بیماری‌های مشابه در کودکان در مدارس و همچنین مهدکودک‌ها جلوگیری شود.

Page Generated in 0/0055 sec