printlogo


کد خبر: 275411تاریخ: 1402/11/2 00:00
روابط اربیل - تل‌آویو و حمله موشکی سپاه به مقرهای موساد

مهدی گرگانی: روابط صهیونیست‌ها و کردها به زمان تولد نامشروع این رژیم در سال ۱۹۴۸ بازمی‌گردد؛ جایی که صهیونیست‌ها به منظور تقویت نفوذ خود به دنبال متحدانی در میان اقوام غیر عرب در منطقه غرب آسیا می‌گشتند. 
مقامات رژیم صهیونیستی با همین هدف طی چند دهه بعد از شکل‌گیری این رژیم جعلی موفق شدند از طریق آژانس یهود که ماموریت کوچاندن یهودیان و اقوام غیریهود دوست را از سراسر جهان به فلسطین اشغالی برعهده داشت، هزاران نفر از کردها را به این سرزمین ببرند و گفته می‌شود اکنون ۱۵۰ هزار کرد در آنجا زندگی می‌کنند؛ در کردستان عراق نیز یهودیان سکونت دارند. 
روزنامه الاخبار سال گذشته در گزارشی با اشاره به روابط دیرینه کردستان عراق با اسرائیل نوشت: پس از سفر مشهور ملامصطفی بارزانی (پدر مسعود بارزانی و بارزانی‌های حاکم بر کردستان) به سرزمین‌های اشغالی در اواخر دهه ۶۰ میلادی، واشنگتن و تل‌آویو سازمان «باراستان» را که دستگاه اطلاعاتی حزب بارزانی محسوب می‌شود، بنیانگذاری کردند.  
پس از حوادث ۱۱ سپتامبر و حمله آمریکا به عراق و افغانستان، تغییرات ژئوپلیتیک گسترده‌ای در منطقه و نظام بین‌الملل به وجود آمد و مفاهیم تازه‌ای مثل «طرح خاورمیانه بزرگ» یا «خاورمیانه جدید» چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای بازیگران نظام بین‌الملل ایجاد کرد. سقوط صدام و اشغال این کشور توسط ایالات متحده از یک سو و استقلال عمل بیشتر اقلیم کردستان، زمینه تقویت روابط رژیم صهیونیستی و کردهای عراق را بیش از پیش فراهم کرد. اربیل برای خروج از انزوای سیاسی که طی دوران صدام در آن گرفتار بود خواهان گسترش تعاملات دیپلماتیک با جهان خارج بود و برای کردها هیچ‌کس بهتر از اسرائیل که متحد اول آمریکا در منطقه است، نبود. اسرائیل نیز در راستای اهداف مهم خود در منطقه بویژه علیه جمهوری اسلامی ایران منافع زیادی از توسعه روابط با اربیل داشت. کردستان عراق مرزهای طولانی با ایران دارد و نفوذ صهیونیست‌ها در این منطقه می‌توانست به تحرکات صهیونیست‌ها علیه جمهوری اسلامی کمک کند. در همین راستا رژیم صهیونیستی شرایط را برای تقویت نفوذ خود در کردستان عراق مناسب دید و از مسیرهای دیپلماتیک و همچنین در پوشش فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری روابط خود را با اربیل توسعه داد.
طی سال‌های بعد اسرائیل آشکار و پنهان در صدد مستحکم کردن جای پای خود اقلیم کردستان بوده و حکومت اربیل را در ابعاد گوناگون مورد حمایت قرار داده است. نقطه اوج حمایت تل‌آویو از کردستان عراق در جریان همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در سال ۲۰۱۷ بود.  
نکته جالب درباره همه‌پرسی کردستان عراق که با اصرار مسعود بارزانی انجام شد، این بود که کل جامعه بین‌المللی از جمله آمریکا مخالفت خود را با آن اعلام کردند و تنها ۲ دولت از آن حمایت کردند؛ یکی رژیم صهیونیستی و دیگر دولت خودخوانده کاتالونیا در اسپانیا! 
به رغم ابتر ماندن نتیجه همه‌پرسی در کردستان عراق به نظر می‌رسد حمایت صهیونیست‌ها از کردها در جریان این همه‌پرسی برای اقلیم کردستان بسیار حائز اهمیت بوده، چرا که نفوذ همه‌جانبه صهیونیست‌ها در اقلیم پس از همه‌پرسی به صورت تصاعدی افزایش یافته و شاهد رشد قارچ‌گونه مقرهای متعدد سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل در نقاط مختلف اقلیم و همچنین افزایش حضور عوامل صهیونیست در قالب تجارت و سرمایه‌گذاری در این منطقه بوده‌ایم.
از این رو طی سال‌های گذشته شاهد افزایش تحرکات رژیم صهیونیستی علیه ایران از خاک اقلیم کردستان هستیم. «قیس الخزعلی» دبیرکل گروه مقاومت اسلامی «عصائب اهل‌الحق» عراق در سال 1400 از راه‌اندازی یک مرکز اطلاعاتی بزرگ از سوی تل‌آویو در اربیل خبر داد. به گفته منابع عراقی، این مرکز در عین رصد اقدامات امنیتی و نظامی ایران، اقدامات اقتصادی و راه‌های دور زدن تحریم را هم رصد کرده و با استفاده از منابع محلی و داخلی، نسبت به ایجاد راه‌های جدید برای تحریم‌ بیشتر اقتصادی مردم ایران، اقداماتی را انجام می‌دهد. همچنین صهیونیست‌ها از مقرهای خود فعالیت‌های تروریستی را در نقاط مختلف خاک ایران طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند.
جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حق دفاع مشروع و مقابله با تروریسم طی سال‌های گذشته بارها مقرهای اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل در خاک اقلیم کردستان را شناسایی و با استفاده از حملات پهپادی و موشکی به دنبال نابودی هرگونه ردپای صهیونیست‌ها در اقلیم کردستان بوده است. این اقدامات نه تنها برای امنیت جمهوری اسلامی ایران بسیار کارآمد و موثر بوده، بلکه برای ثبات و امنیت منطقه نیز واجب و ضروری است.
آخرین مورد اقدامات امنیت‌ساز در این چارچوب، حمله موشکی بامداد سه‌شنبه گذشته سپاه پاسداران به یک مقر موساد در حومه اربیل بود؛ حملاتی که کارشناسان و ناظران آن را پیشرفت بی‌سابقه عملیات‌های تهاجمی ایران علیه اسرائیل و تروریست‌ها با استفاده از موشک‌های نقطه‌زن خوانده‌اند. واکنش فوری و سریع سپاه بعد از حملات تروریستی در کرمان و ترور سردار سیدرضی موسوی در سوریه نیز از سوی تحلیلگران بسیار مورد توجه قرار گرفته و نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران با تروریست‌ها و صهیونیست‌ها و همدستان آنها در اطراف مرزهای خود هرگز مماشات نخواهد کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پاسخ خواهد داد. این حمله دقیق و سریع همچنین هشداری به سران اقلیم کردستان عراق است تا اشتباهات گذشته خود را اصلاح کنند و با قطع ارتباطات خود با صهیونیست‌ها منطقه را درگیر مخاطرات بیشتر نکنند.

Page Generated in 0/0071 sec