printlogo


کد خبر: 275418تاریخ: 1402/11/3 00:00
با کناره‌گیری دی‌سانتیس به نفع ترامپ، رقابت نیکی هیلی با رئیس سابقش جدی‌تر شد
دوئل تند‌روها

گروه بین‌الملل: ران دی‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا و اصلی‌ترین رقیب ترامپ، کمپین انتخاباتی خود را متوقف و از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حمایت کرد. دی‌سانتیس کناره‌گیری خود از رقابت‌های انتخاباتی را در فیلمی در شبکه اجتماعی ایکس با نقل قولی از وینستون چرچیل، نخست‌وزیر پیشین انگلیس اعلام کرد و نوشت: در را برای رقابت دیگری باز بگذارید. موفقیت، نهایی نیست و شکست، کشنده نیست. این شجاعت ادامه دادن است که مهم است. فرماندار ایالت فلوریدا همچنین با اذعان به اینکه پس از کسب مقام دوم در آیووا، جایی که با ۳۰ امتیاز از ترامپ شکست خورد، مسیر روشنی برای پیروزی وجود ندارد، استدلال کرد ترامپ نسبت به جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده، گزینه بهتری برای ریاست‌جمهوری آمریکا محسوب می‌شود. وی افزود: برای من واضح است که اکثریت رای‌دهندگان مقدماتی جمهوری‌خواه می‌خواهند به دونالد ترامپ فرصت دیگری بدهند. اگر کاری می‌توانستم انجام دهم تا نتیجه مطلوبی داشته باشم، شامل توقف‌های بیشتر کارزار انتخاباتی و مصاحبه‌های بیشتر، آن را انجام می‌دادم. 
به گزارش راشاتودی، پیش‌تر نیز «ویوک راماسوامی» در پی کسب نتایج مایوس‌کننده در مرحله اول انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه آمریکا که در ایالت آیووا برگزار شد، کناره‌گیری خود را از این رقابت اعلام کرد و ترامپ را مورد تایید قرار داد. 
دی سانتیس تنها پس از یک دور انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه تصمیم خود را اعلام و به سود دونالد ترامپ از حضور در انتخابات انصراف داد. تصمیم این سیاستمدار جمهوری‌خواه تنها 2 روز پیش از انتخابات مقدماتی این حزب در ایالت نیوهمپشایر اعلام شد؛ جایی که او حتی پیش‌تر با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها تصمیم گرفته بود به این ایالت سفر نکند و تمرکز خود را روی ایالت‌های بعدی متمرکز کرده بود. سیاستمدار جمهوری‌خواه که در ماه‌های اخیر شاهد نزول قابل توجه خود در نظرسنجی‌ها بود، در ویدئویی که در صفحه توئیتر (ایکس) خود منتشر کرده، می‌گوید: «برایم محرز شده که اکثریت جمهوری‌خواهان در انتخابات مقدماتی می‌خواهند به دونالد ترامپ شانس دیگری بدهند». 
او همچنین با اعلام حمایت از دونالد ترامپ می‌افزاید: «من تعهد داده‌ام از نامزد جمهوری‌خواهان حمایت کنم و با افتخار به این تعهد پایبند خواهم بود. او از حمایت من برخوردار است». این تصمیم دی سانتیس با استقبال ترامپ روبه‌رو شد و رئیس‌جمهوری سابق که در ماه‌های اخیر بارها فرماندار فلوریدا را مورد تمسخر قرار می‌داد، او را فردی واقعا فوق‌العاده توصیف کرد. ترامپ در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود در جمع هوادارانش گفت: «من فقط می‌خواهم از ران تشکر کنم و به او به خاطر انجام یک کار بسیار خوب تبریک بگویم. او بسیار مهربان بود و از من حمایت کرد. من از او قدردانی می‌کنم و مشتاقانه منتظر همکاری با ران هستم». 
در مقابل نیکی هیلی هم در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان نسبت به کناره‌گیری دی‌سانتیس واکنش نشان داد و برایش آرزوی موفقیت کرد. اظهارات هیلی در حالی مطرح می‌شود که دی‌سانتیس در متن خداحافظی خود از او انتقاد و تاکید کرده بود ترامپ رئیس‌جمهور بهتری برای آمریکا خواهد بود. هیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با سی‌ان‌ان گفت از تصمیم دی‌سانتیس از پیش مطلع نبوده و فرماندار ایالت فلوریدا، او را از کناره‌گیری خود آگاه نکرده بود. پیش‌ از انصراف دی‌سانتیس از انتخابات، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌داد رقابت در ایالت نیوهمپشایر بین ترامپ و هیلی به صورت نزدیکی دنبال خواهد شد، در حالی که فرماندار ایالت فلوریدا با فاصله‌ای زیاد از این دو در جایگاه سوم قرار داشت. برخی کارشناسان بر این باورند با کنار کشیدن دی سانتیس، ترامپ در نیوهمپشایر به یک پیروزی قاطع در برابر نیکی هیلی دست خواهد یافت. 
دونالد ترامپ پس از پیروزی قاطع هفته گذشته خود در ایالت آیووا انتظار داشت بتواند زودتر رقبای خود را به کناره‌گیری وادار کند. پیش از این ویوک راماسوامی، دیگر نامزد هندی‌تبار انتخابات  آمریکا پس از شکست در آیووا به کمپین انتخاباتی خود پایان داده بود. به گزارش یورونیوز، با توجه به اینکه ترامپ تاکنون در مناظره‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه شرکت نمی‌کرد، مشخص نیست از این پس این مناظره‌ها چه سرنوشتی پیدا می‌کند، چرا که جز نیکی هیلی هیچ نامزد دیگری باقی نمانده و اگر ترامپ همچنان به سیاست پیشین خود ادامه دهد، برگزاری این مناظره‌ها تنها با حضور هیلی بی‌معنی خواهد بود. این در حالی است که آخرین نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ترامپ وضعیت بسیار بهتری نسبت به هیلی دارد و بعید است کنار رفتن دی سانتیس هم در نهایت به بهبود شرایط برای سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل بینجامد. با این حال رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده با پرونده‌های کیفری متعددی روبه‌رو است و همچنین برخی ایالت‌ها تلاش‌هایی برای منع حضور او در انتخابات انجام داده‌اند. در چنین شرایطی هیلی احتمالا می‌تواند امیدوار باشد نهادهای عالی قضایی حکم نهایی علیه ترامپ را صادر و اجازه کاندیداتوری این سیاستمدار جنجالی را سلب کنند. در آن صورت نیکی هیلی می‌تواند در انتخابات ماه نوامبر در مقابل جو بایدن بایستد، در غیر این صورت و اگر روندها به همین شکلی که در ماه‌های اخیر پیش رفته ادامه یابد، ترامپ نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود. 
* حملات متقابل هیلی و ترامپ
«نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴، دونالد ترامپ را به داشتن «زوال عقل» متهم کرد و گفت او دیگر در حد سال ۲۰۱۶ نیست. نیکی هیلی در مصاحبه با برنامه «فیس د نیشن» تلویزیون سی‌بی‌اس بیان کرد: اگر اخیرا نگاه کرده باشید، چند مساله وجود داشته است. ترامپ ادعا کرده جو بایدن ما را به سمت جنگ دوم جهانی سوق می‌دهد. حدس می‌زنم منظورش جنگ سوم ‌جهانی بوده باشد. او همچنین گفت با اوباما رقابت کرده درحالی که او هرگز رقابتی با اوباما نداشته است. وی افزود: اگر یک شخص ۸۰ ساله ریاست را بر عهده بگیرد، متعجب نشوید که ثبات عقل آنها رو به زوال است. 
در مقابل، ترامپ به سفیر سابق خود نیز رحم نکرد و نماینده سابق خود در سازمان ملل را جنگ‌طلب و بخشی از حلقه سیاسیون فاسد این کشور توصیف کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی سخنرانی تبلیغاتی در ایالت نیوهمپشایر، نیکی هیلی را یک جنگ‌طلب توصیف کرد. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، ترامپ که در زمان ریاست‌جمهوری خود هیلی را به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل منصوب کرده بود، درباره او گفت: «ما جنگ‌طلبان را [از دولت] بیرون می‌اندازیم». در حالی که ترامپ خود در زمان حضورش در کاخ سفید دستور انجام اقدامات تروریستی متعددی را در سراسر جهان صادر کرده بود، درباره هیلی مدعی شد: «ما کسانی را که همیشه می‌خواهند جنگ به‌ راه بیندازند، [از دولت] اخراج می‌کنیم. نیکی هم جزو آنهاست». وی با ادعای اینکه هیلی از حمایت نیروهای طرفدار جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا برخوردار است، اظهار داشت: «[امثال نیکی می‌گویند] باید همه افراد در همه جا را به قتل برسانیم و کلی پول برای تولیدکنندگان موشک جمع کنیم». 
***
ترامپ در نیوهمپشایر درباره ایران چه گفت؟
دونالد ترامپ بخشی از سخنرانی تبلیغاتی خود در ایالت نیوهمپشایر را به ایران اختصاص داد و گفت: به یاد داشته باشید ایران در زمان دولت ترامپ شکسته شد. به چین گفتم اگر یک بشکه نفت از ایران بخرید، ما تعرفه 100 درصدی را برای تجارت وضع می‌کنیم، در واقع به چینی‌ها گفتم نباید هیچ کاری با ایران انجام دهید. ترامپ ادامه داد: من این کار را با بسیاری از کشورهای دیگر هم در قبال ایران انجام دادم و اگر به یاد داشته باشید آنها کاملاً شکست خورده بودند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا ادعا کرد: من نمی‌خواهم بد باشم. من فقط نمی‌خواستم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، من خواهان انجام معامله بزرگی با ایران بودم که همه را خوشحال کند. به ایرانی‌ها گفتم می‌توانید ثروتمند باشید اما شما نمی‌توانید یک سلاح هسته‌ای داشته باشید اما کشور در برابر ایران به حدی عقب‌نشینی کرده است که حتی صحبت کردن درباره آن بسیار شرم‌آور است. ایران اکنون 31 روز دیگر تا داشتن سلاح هسته‌ای فاصله دارد؛ قدرت تسلیحات هسته‌ای که قابل توصیف نیست.

 


Page Generated in 0/0060 sec