printlogo


کد خبر: 275420تاریخ: 1402/11/3 00:00
دور دنیا

اساتید دانشگاه هاروارد، گروهی را برای حمایت از فلسطین تشکیل دادند
تعدادی از کارمندان و اساتید دانشگاه آمریکایی هاروارد، گروهی را با هدف حمایت از فلسطین و مقابله با نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه تشکیل دادند. به گزارش فارس، با وجود فشارهای لابی صهیونیستی در آمریکا بر فعالیت‌های دانشگاه‌های آمریکا در همبستگی با غزه، بیش از 65 کارمند و عضو هیات علمی دانشگاه معتبر هاروارد، یک گروه مدافع حقوق فلسطینی‌ها تشکیل دادند. این گروه تازه‌تاسیس ضمن محکوم کردن «نسل‌کشی در غزه»، از دانشگاه هاروارد خواست به همکاری خود با اسرائیل و شرکت‌هایی که از آپارتاید اسرائیل، استعمار شهرک‌نشینان و نقض سیستماتیک حقوق بشر علیه فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند، پایان دهد. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند: «نسل‌کشی آشکار کنونی در غزه را نمی‌توان با 76 سال سلب مالکیت خشونت‌آمیز مردم فلسطین جدا دانست، دولت، رسانه‌ها و سایر نهادهای تولید دانش در آمریکا مدت‌هاست اقدام به حمایت مالی، نظامی، اخلاقی و سیاسی از اشغالگری اسرائیل و نقض حقوق بشر در فلسطین می‌کنند». کارمندان و اساتید دانشگاه هاروارد، مدیریت این دانشگاه را متهم کردند با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های حامی اسرائیل و نظارت و تنبیه دانشجویان و اساتید به دلیل سخنرانی انتقادی از اسرائیل، نقشی کلیدی در ساختار‌های خشونت بازی می‌کند. ۱۴ دی نیز در پی استعفای اجباری رئیس دانشگاه هاروارد به دلیل مواضع او درباره جنگ غزه، یکی از اساتید حامی اسرائیل به عنوان رئیس موقت این دانشگاه برگزیده شد. کلاودین گی، رئیس پیشین دانشگاه هاروارد در پی مورد انتقاد واقع شدن به دلیل آنچه عدم حمایت کافی از اسرائیل خوانده می‌شد، مجبور شد از سمتش استعفا کند. روزنامه تایمز اسرائیل در این باره نوشت: «ایلان گاربر» که به عنوان رئیس جدید هاروارد انتخاب شده یهودی است و پیش از این از اینکه دانشگاه‌ها به اندازه کافی حماس را محکوم نکرده‌اند، انتقاد کرده است. گاربر در مصاحبه‌ای با یک نشریه در ماه نوامبر از بیانیه اولیه دانشگاه هاروارد درباره حملات ۷ اکتبر انتقاد کرده بود. او البته درباره نامه‌ای که بیش از ۳۰ گروه دانشجویی آن را در محکومیت اسرائیل امضا کرده بودند، اظهارنظر نکرده بود. گروهی از دانشجویان هاروارد چند ماه پیش با امضای بیانیه‌ای عنوان کردند اسرائیل مسؤول تمام خشونت‌ها در غزه است.
***
حمله موشکی یمن به کشتی باری نظامی آمریکا در خلیج عدن
سخنگوی نیروهای مسلح یمن دوشنبه‌شب از عملیات موفقیت‌آمیز رزمندگان یمنی علیه یک کشتی باری نظامی آمریکا در خلیج عدن خبر داد. به گزارش شبکه المسیره، سرلشکر «یحیی سریع» در تشریح این عملیات گفت: نیروی دریایی یمن یک عملیات نظامی را با موشک‌های دریایی مناسب علیه کشتی باری نظامی آمریکایی به نام « OCEAN JAZZ» در خلیج عدن انجام داد.
 وی گفت: پاسخ به حملات آمریکا و انگلیس ناگزیر در راه است و هر حمله جدیدی بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند. یحیی سریع افزود: ممانعت از حرکت کشتی‌های مرتبط با اسرائیل یا کشتی‌های اسرائیلی به سمت بنادر فلسطین اشغالی را تا پایان تجاوز و رفع محاصره غزه ادامه می‌دهیم. وی افزود: ما به اتخاذ همه اقدامات دفاعی و تهاجمی در چارچوب حق دفاع از یمن و ادامه حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین خاطرنشان کرد: ما با هدف قرار دادن تمام منابع تهدید در دریاهای سرخ و عرب به هرگونه حمله آمریکا یا انگلیس به کشورمان پاسخ خواهیم داد. آمریکا و انگلیس بامداد ۲۱ دی‌ماه در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، حمله به مواضع انصارالله یمن را آغاز کردند. این حملات پس از آن انجام شد که ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد.
***
سفرای ایران و پاکستان به پایتخت‌ها بازمی‌گردند
امیرعبداللهیان هفته آینده به پاکستان می‌رود
در پی توافق حاصله بین وزرای خارجه ایران و پاکستان، سفرای ۲ کشور تا 6 بهمن به پایتخت‌ها بازمی‌گردند و حسین امیرعبداللهیان هم قرار است 9 بهمن به اسلام‌آباد برود. وزرای خارجه ایران و پاکستان توافق کردند سفرای ۲ کشور تا جمعه ۲۶ ژانویه (6 بهمن ۱۴۰۲) به محل کار خود بازگردند. همچنین قرار است وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه 9 بهمن به اسلام‌آباد سفر کند. امیرعبداللهیان و همتای پاکستانی وی در پی تحولات اخیر در مناسبات و حمله ایران به مقر گروهک تروریستی جیش‌الظلم و واکنش پاکستان در حمله به نقطه‌ای در مرز ایران، ۲ بار با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. در پی این تحولات، سفیر ایران که در ایران حضور داشت به پاکستان بازنگشت و سفیر پاکستان هم به اسلام‌آباد فراخوانده شد. وزارت امور خارجه ایران و پاکستان در پی رخدادهای اخیر در مناسبات، دیروز ۲ بهمن‌ماه بیانیه مشترکی صادر کردند. در این بیانیه آمده است: در پی گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای پاکستانی این توافق حاصل شده که سفرا تا 6 بهمن به محل کار خود بازگردند و به دعوت جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه پاکستان، حسین امیرعبداللهیان دوشنبه 9 بهمن (۲۹ ژانویه) به پاکستان سفر می‌کند.

Page Generated in 0/0089 sec