printlogo


کد خبر: 275437تاریخ: 1402/11/3 00:00
اخبار

حداقل دستمزد کارگران نباید از ۱۵ میلیون تومان کمتر باشد
نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه به دلیل دستمزد پایین تمایل به سمت مشاغل کاذب زیاد است، گفت: کارگران در بسیاری شهرها نیازمند دستمزد بیش از ۱۵ میلیون تومانی هستند؛ جامعه کارگری با ۵۰ درصد این درآمد به سختی امور خود می‌گذراند. افزایش هزینه‌های زندگی و سختی کارگران در تأمین معاش مهم‌ترین مشکل جامعه کارگری است؛ در حال حاضر 15 میلیون کارگر در کشور وجود دارد که در بخش‌های مختلف خدماتی، تولیدی و... کار می‌کنند. دستمزد پایین‌تر از تورم واقعی جامعه باعث شده است سفره کارگران هر روز کوچک‌تر شود. همین مساله باعث شده است کارگران به سمت مشاغل کاذب بروند تا بتوانند امرار معاش کنند. هادی ابوی، فعال کارگری می‌گوید: در برخی مشاغل وجود کار و نبود نیروی کار لازم تبدیل به یک چالش برای بازار کار شده است. در واقع برخی مشاغل بویژه در بخش‌های صنعتی و تولیدی با وجود بسترهای مهیای اشتغال، متقاضی اشتغال به‌کار ندارند که این مساله نیازمند چاره‌اندیشی است. وی بیان می‌کند: علت اصلی کمبود تقاضا برای اشتغال در برخی مشاغل به حقوق و دستمزد پایین مربوط می‌شود. این فعال کارگری اظهار داشت: نیروی کار با اضافه‌کاری و درآمد حدود 10میلیون تومان به دلیل هزینه‌های بالای تأمین معیشت و دیگر ضرورت‌های زندگی، طبیعتا نباید تمایلی به اشتغال در کارهای با درآمد پایین داشته باشد. این بخش از نیروی کار در این شرایط، فعالیت در حوزه تاکسی‌های اینترنتی، مشاغل کاذب و غیررسمی را با درآمد بالاتر به فعالیت در حوزه اشتغال رسمی در محیط کار صنعتی ترجیح می‌دهد. وی افزود: معیشت کارگران باید واقعی دیده شود. واقعیت جامعه این است که هزینه سبد معاش کارگر20 میلیون تومان به بالاست اما از آنجا که چنین درآمدی برای یک کارگر در یک شغل دیده نمی‌شود، به صورت اجباری کارگر مجبور است مدام به دنبال شغلی باشد که درآمد بهتری داشته باشد. ابوی گفت: متاسفانه کارگران با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و بخش زیادی از درآمد آنها صرف اجاره‌بها می‌شود. با طرح‌های دولت مشکلات مسکن کارگران حل نمی‌شود، چرا که توان پرداخت اقساط را ندارند. به همین دلیل در چند جلسه قبل شورای عالی کار، ایجاد قرارگاه مسکن مصوب شد. مقرر شد برای کاهش هزینه‌های مسکن و تامین خانه برای کارگران،  زمین رایگان در اختیارشان قرار بگیرد. دومین پیشنهاد کارگران، پرداخت وام‌های ارزان‌قیمت است. وام‌هایی که در حال حاضر ارائه می‌شود، اصلا با توان مالی کارگران تطابق ندارد، همچنین نرخ سود آنها بسیار بالاست. 
***
آرامش در بازار مرغ برقرار است
رئیس اتحادیه مرغ گوشتی با بیان اینکه هر کیلو گوشت مرغ ۷۸ هزار تومان است، تاکید کرد: آرامش در بازار گوشت مرغ حاکم است. گران شدن گوشت قرمز، بازار تقاضای گوشت مرغ را افزایش داده است، از این رو سیاست‌ها برای ۳ ماهه پایانی سال افزایش جوجه‌ریزی بوده و در این ماه بیش از ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد. علی ابراهیمی به مهر گفت: ماه گذشته بیش از ۱۴۴ قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شد و در این ماه این عدد به بیش از ۱۵۲ قطعه رسید. وی با بیان اینکه نرخ گوشت مرغ زنده روند نزولی دارد، افزود: در حال حاضر هر کیلو گوشت مرغ گرم حدود ۷۸ هزار تومان بوده که نسبت به هفته گذشته پایین آمده است. رئیس اتحادیه مرغ گوشتی یادآور شد: قیمت گوشت مرغ با نوسان کمی همراه است، با وجود اینکه قیمت نهاده‌های دام و طیور افزایشی بوده و به عنوان مثال هر کیلو سویا از ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان به حدود ۲۲ هزار تومان رسیده است. ابراهیمی با تاکید بر اینکه آرامش در بازار گوشت مرغ برقرار است، گفت: فراموش نکنیم استمرار و دوام تولید منوط به نرخ منطقی محصولات است.
***
فهرست بدهکاران کلان به شرکت‌های بیمه منتشر شد
بیمه مرکزی فهرستی از بدهکاران عمده به شرکت‌های بیمه را منتشر کرده است که نشان می‌دهد آنها ۱۰۷ هزار و 504 میلیارد ریال به شرکت‌های بیمه‌ای بدهکارند. بیمه مرکزی بر اساس قانون به صورت دوره‌ای، فهرستی از بدهکاران کلان به شرکت‌های بیمه را منتشر می‌کند. بر این اساس، در جدولی که بیمه مرکزی منتشر کرده است، نام ۱۶۴ بدهکار در قالب بیمه‌گزار یا نماینده به همراه میزان بدهی آنها به بیمه‌گران دیده می‌شود. این بدهی‌ها در ۲ بخش ارزی و ریالی تفکیک شده است. از مجموع بدهی بیمه‌گزاران به صنعت بیمه، بیش از ۸۷ درصد ریالی و 13 درصد آن بدهی ارزی است. این فهرست، شامل بدهی سررسید شده بیمه‌گزاران به صنعت بیمه برای مبالغ بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال با توجه به خوداظهاری شرکت‌‏های بیمه مندرج در سامانه سنهاب و در دوره مالی منتهی به 30/6/1402 است. در این فهرست بزرگ‌ترین بدهکار به صنعت بیمه، بنیاد شهید و امور ایثارگران با رقم 26 هزار و 169 میلیارد ریال و در رده دوم شرکت ملی نفتکش با 10 هزار و 992 میلیارد ریال است که البته عمده این رقم بدهی معادل 8 هزار و 134 میلیارد ریال بدهی ارزی است و در رده سوم شرکت ملی نفت ایران با بدهی 4 هزار و 827 میلیارد ریال به صنعت بیمه دیده می‌شود. مجموع بدهی شرکت‌های خرید خدمات بیمه‌‌ای به شرکت‌های بیمه 107 هزار و 504 میلیارد ریال است که 93 هزار و 885 میلیارد ریال بدهی ریالی و 13 هزار و 619 میلیارد ریال آن بدهی ارزی شرکت‌هاست. بدهی شرکت‌ها به صنعت بیمه موجب افزایش ریسک شرکت‌های بیمه‌ای می‌شود و در صورت بروز حوادث بزرگ، امکان جبران خسارت در این شرکت‌ها کاهش می‌یابد.
***
سکه ۳۱ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان شد
دیروز قیمت سکه امامی تفاوت چندانی با روز یکشنبه نداشت و در محدوده ۳۱ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان معامله شد. قیمت سکه امامی (طرح جدید) دیروز به ۳۱ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان رسید که نسبت به انتهای هفته گذشته تفاوت چندانی نداشته است، همچنین حباب این سکه روی رقم ۶ میلیون و ۷۹ هزار تومان قرار دارد. هر گرم طلای ۱۸ عیار دیروز ۲ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته افزایش ۶۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد.

Page Generated in 0/0056 sec