printlogo


کد خبر: 275441تاریخ: 1402/11/3 00:00
رئیس‌جمهور در جلسه نظارت ستادی بر وزارت ورزش و جوانان تأکید کرد
دیپلماسی ورزشی در خدمت همسایه‌گرایی

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور دیپلماسی ورزشی را از جمله ظرفیت‌های بسیار مهم برای ارتقا و افزایش تعامل، همکاری و هم‌‌افزایی با دیگر کشورها عنوان کرد و افزود: همانگونه که در سیاست خارجی اولویت دولت توجه به سیاست همسایگی است، در دیپلماسی ورزشی نیز باید توجه به کشورهای اسلامی همسایه، همسو و حوزه تمدنی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در شانزدهمین مقصد از نظارت ستادی بر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، در جمع وزیر و معاونان وزارت ورزش و جوانان حضور یافت و ضمن استماع گزارش عملکرد و اقدامات بخش‌های مختلف این وزارتخانه، نکات و توصیه‌های کاربردی مهمی را در راستای ارتقای کارآمدی و بهبود عملکرد این مجموعه مطرح کرد. ضرورت تسهیل صدور مجوز مراکز ورزشی، تقدم ورزش بر اقتصاد ورزش، اهمیت توسعه ورزش همگانی در کنار ورزش حرفه‌ای، توجه به ورزش‌ها و بازی‌های بومی و روستایی، توجه به توسعه ورزش‌های پنجگانه پایه و توجه به ایجاد تنوع در رشته‌های ورزشی کم‌رونق‌تر در کنار رشته‌های پرطرفدار برای ایجاد زمینه کسب موفقیت و مدال‌آوری بیشتر در رقابت‌های ورزشی جهانی و منطقه‌ای از دیگر توصیه‌های رئیسی در این جلسه بود.
رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت و اثربخشی حضور بانوان ورزشکار و مدل‌آور در ایجاد نشاط اجتماعی بر ضرورت تامین امکانات لازم و میدان دادن بیشتر به بانوان در امر ورزش تاکید کرد و گفت: به همان میزان که ورزش آقایان مورد توجه است، باید به ورزش بانوان نیز مبتنی بر عدالت جنسیتی و آمایش سرزمینی توجه داشت. رئیسی نظارت بر قراردادهای ورزشی را از جمله اقدامات بسیار خوب وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد و بر ضرورت تنظیم پیوست رفتاری و اخلاقی برای قراردادهای ورزشکاران به عنوان الگوهای جامعه تاکید کرد. وی در ادامه دیپلماسی ورزشی را از جمله ظرفیت‌های بسیار مهم برای ارتقا و افزایش تعامل، همکاری و هم‌‌افزایی با دیگر کشورها عنوان کرد و افزود: همانگونه که در سیاست خارجی اولویت دولت توجه به سیاست همسایگی است، در دیپلماسی ورزشی نیز باید توجه به کشورهای اسلامی همسایه، همسو و حوزه تمدنی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
* سند آمایش سرزمینی ورزش در مدت 4 ماه تدوین شود
رئیسی همچنین در نخستین جلسه شورای ‌عالی ورزش و تربیت بدنی که در ساختمان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، فلسفه تشکیل این شورا را هم‌افزایی توان و امکانات همه دستگاه‌هایی که در حوزه ورزش ماموریت، مسؤولیت و ظرفیت دارند دانست و تصریح کرد: مسؤولیت اصلی ورزش در کشور بر عهده وزارت ورزش است اما دستگاه‌های مختلف مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیروهای مسلح ظرفیت‌های ورزشی بسیار خوبی دارند که لازم است برای استفاده مناسب‌تر از این ظرفیت‌ها هماهنگی‌هایی میان این دستگاه‌ها ایجاد شود. رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست محوری دولت مردمی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد، بویژه خیران علاقه‌مند به ساخت و تکمیل پروژه‌های ورزشی، تدوین دقیق مقدمات حقوقی همکاری با دستگاه‌های مختلف در زمینه تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی را ضروری دانست و اظهار داشت: در زمینه واگذاری امکانات ورزشی نیز باید استانداردهایی تدوین شود تا به عنوان مثال مراکز ورزشی در روستاها و شهرهای کوچک به مدارس واگذار شوند تا بهره‌وری آنها بالاتر برود. وی در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به زمان‌بندی در تدوین سند آمایش سرزمینی ورزش برای تحقق عدالت ورزشی در کشور، وزارت ورزش و جوانان را مکلف کرد حداکثر در مدت 4 ماه نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و تدوین این سند اقدام کند.
رئیسی همچنین بر اهمیت ساعات ورزش در مدارس تاکید کرد و افزود: ساعات ورزش مدارس باید به مربیان واقعی ورزشی سپرده شود و ورزش در مدارس به هیچ وجه نباید مورد کم‌توجهی قرار گیرد. توجه به ساعات ورزش در مدارس توأمان به ارتقای سلامت و نشاط کودکان و نوجوانان، شناسایی و شکوفایی استعدادهای ورزشی آنها و ایجاد نشاط و انگیزه مضاعف برای حضور در مدرسه کمک می‌کند.
در این جلسه 11 مصوبه برای تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی و نیز رفع موانع و مشکلات پیش‌روی توسعه ورزش کشور به تصویب رسید.
***
رئیسی چهارشنبه به ترکیه می‌رود
رئیس‌جمهور به دعوت همتای ترکیه‌ای خود به منظور انجام سفر رسمی، چهارشنبه در صدر یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا پایتخت ترکیه خواهد شد.
رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی «رجب طیب اردوغان»، با وی ملاقات خصوصی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای‌ عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست رؤسای ‌جمهور برگزار می‌شود. همچنین در جریان این سفر، ۲ رئیس‌جمهور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه حضور خواهند یافت و رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم این کشور نیز دیدار می‌کند.
هفتمین نشست شورای‌ عالی همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در جریان سفر رسمی رئیس‌جمهور ترکیه به تهران برگزار شد که ۲ طرف در این نشست بر توسعه مناسبات و ارتقای روابط در حوزه‌های اقتصادی، زیرساختی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی توافق کردند. این سفر قرار بود پنجشنبه ۱۵ دی برگزار شود که به دلیل وقوع جنایت تروریستی در کرمان به تعویق افتاد.

 


Page Generated in 0/0058 sec