printlogo


کد خبر: 275446تاریخ: 1402/11/3 00:00
۵ کشته در تیراندازی یک سرباز به همرزمان خود در کرمان؛ قاتل دستگیر شد
قتل در پادگان

سرباز متواری ارتش که 5 همرزم خود را عصر یکشنبه به قتل رسانده بود، بازداشت شد. وی در زمان دستگیری ۲ قبضه سلاح کلاش و ۶ تیغه خشاب حامل ۱۸۰ تیر جنگی همراه داشت. طبق اظهارات فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران، ساعت ۱۶:۳۵ عصر یکشنبه یک سرباز که در یکی از موقعیت‌های نظامی ارتش مشغول پاسداری از یگان بود، وارد آسایشگاه سربازان (آمادگاه باغین ارتش کرمان) می‌شود و با انگیزه‌ای نامعلوم اقدام به تیراندازی به سمت همرزمان خود می‌کند، متاسفانه بر اثر این تیراندازی 5 نفر از همرزمان این سرباز جان خود را از دست دادند.
خبر تاسف‌بار کشته شدن 5 سرباز در پادگان باغین ارتش کرمان توسط یک سرباز که با آتش گشودن به روی همرزمانش، مسلح و همراه با چند خشاب پر متواری شد، اذهان عمومی را جریحه‌دار کرد. در این بین نیروهای امنیتی و اطلاعاتی با اقدامات لازم قاتل را چند ساعت بعد از ارتکاب جرم دستگیر کردند و طبق اظهارات مقامات ارتش وی در حال بازجویی اولیه است تا مشخص شود چرا و با چه انگیزه‌ای دست به چنین جنایتی ‌زده است. به هر روی هنوز معلوم نشده این سرباز با چه هدفی اقدام به کشتار سربازان بیگناه کرده است و نکته قابل توجه اینکه چرا قاتل پس از ارتکاب جرم، به صورت مسلح و با خشاب‌های پر از صحنه جنایت گریخته است.
 به گفته سرتیپ امیر غلامعلیان، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران، این سرباز پس از این حادثه متواری شد اما بامداد روز گذشته در نزدیکی شهرستان زرند دستگیر شد و بازجویی از او برای مشخص شدن انگیزه چنین اقدامی در جریان است که نتیجه آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به دستگیری سرباز فراری که عصر روز یکشنبه اقدام به تیراندازی و کشتن 5 سرباز در آمادگاه ارتش کرده بود، گفت: ۱۸۰  تیر جنگی و ۲ قبضه سلاح کلاش و ۶ تیغه خشاب حامل ۱۸۰ تیر جنگی از سرباز متواری ارتش در کرمان کشف شد. سردار «ناصر فرشید» افزود: این فرد در شهرستان زرند از توابع استان کرمان، پس از سرقت مسلحانه ۲ دستگاه خودرو، دستگیر شد. علت و انگیزه قاتل در دست بررسی است. اسامی جان‌باختگان حادثه باغین کرمان به این ترتیب است: سرباز وظیفه ابوالفضل زارع از شهربابک، سرباز وظیفه مهدی جعفری از زرند، سرباز وظیفه بنیامین بامری از ایرانشهر، سرباز وظیفه محمدصالح مومنی از شهربابک، سرباز وظیفه رضا طالبی از رفسنجان.
* درباره انگیزه‌های ضارب پس از بررسی اطلاع‌رسانی می‌شود
به دنبال بروز حادثه تیراندازی در پادگان باغین کرمان روابط عمومی قرارگاه جنوب شرق نزاجا روز دوشنبه اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که جانب پنهان و انگیزه‌های ضارب پس از بررسی دقیق و بازجویی توسط دستگاه قضا اطلاع‌رسانی خواهد شد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: پس از متواری شدن ضارب با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی منطقه، وی در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: فرمانده نیروی زمینی ارتش دستور تشکیل یک کارگروه تخصصی برای بررسی ابعاد همه جانبه حادثه را به صورت ویژه صادر کرد. این اطلاعیه می‌افزاید: همچنین جوانب پنهان حادثه و انگیزه‌های ضارب، پس از بررسی دقیق و بازجویی وی توسط دستگاه قضایی، اطلاع‌رسانی خواهد شد. در بخش پایانی این اطلاعیه نیز تاکید شده است: قرارگاه جنوب شرق نزاجا ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های معزای این حادثه تلخ، علو درجات این عزیزان را از درگاه خداوند متعال مسألت می‌کند.
* پیام تسلیت فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره حادثه باغین کرمان
فرمانده نیروی زمینی ارتش به مناسبت درگذشت شهادت‌گونه تعدادی از سربازان آمادگاه باغین کرمان، پیام تسلیت صادر کرد. سرتیپ کیومرث حیدری به مناسبت درگذشت شهادت‌گونه تعدادی از سربازان آمادگاه باغین کرمان، پیام تسلیت صادر کرد. در این پیام آمده است: اینجانب درگذشت شهادت‌گونه تعداد 5 نفر از سربازان عزیزمان در کرمان را به محضر امیر فرماندهی کل ارتش، آحاد کارکنان و ملت شریف ایران بویژه خانواده‌های داغدار این عزیزان تسلیت عرض کرده و صبر و سکینه الهی برای بازماندگان و علو درجات برای فرزندان فقیدمان را از درگاه ایزد منان خواستارم.
* بررسی حادثه توسط دستگاه‌های ذی‌ربط
۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دستگاه‌های ذی‌ربط خواستند تا حادثه کشته شدن 5 سرباز در استان کرمان را بررسی  کنند و گزارش نهایی آن را ارائه دهند. محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی اظهار کرد: شهادت 5 سرباز در استان کرمان را که عصر روز یکشنبه اتفاق افتاد، تسلیت می‌گویم. نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از فرماندار کرمان و دستگاه‌های مرتبط انتظار می‌رود این موضوع را پیگیری و گزارش نهایی را به مردم کرمان ارائه کنند. امیدوارم دیگر شاهد تکرار چنین حوادث تلخی نباشیم. در ادامه جلسه، شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان در مجلس در تذکری شفاهی، گفت: تقاضا دارم کمیسیون امنیت ملی مجلس حادثه‌ اخیر در کرمان را که منجر به کشته شدن 5 سرباز شد، پیگیری کند.
* قالیباف: حادثه درگذشت ۵ سرباز در کرمان ارتباطی به مسائل تروریستی ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته، فردی که به 5 سرباز در استان کرمان تیراندازی کرده بود دستگیر شده و ارتباطی با مسائل تروریستی ندارد. محمدباقر قالیباف در پایان جلسه علنی نوبت صبح دیروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در رابطه با نکته‌ای که امروز صبح آقای حسن‌پور پیرامون پیگیری حادثه درگذشت 5 سرباز در استان کرمان اشاره کردند، باید بگویم پیگیری لازم انجام شده و فرد مورد نظر دستگیر شده است؛ این حادثه هیچ ارتباطی با مسائل تروریستی و بحث‌هایی که قبلا در کرمان اتفاق افتاده ندارد.
***
اعلام انگیزه قاتل پس از بازجویی از سوی دادستانی
محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان و راور در مجلس طی گفت‌وگویی با «وطن امروز»، درباره جزئیات قتل 5 سرباز در پادگان باغین ارتش کرمان گفت: امروز نمایندگان استان خواهان بررسی علل وقوع این حادثه و پیگیری لازم در مجلس شدند اما آنگونه که مشخص است هنوز اخبار دقیق و موثقی از علل این رخداد تلخ اعلام نشده است. وی با بیان اینکه بنده شخصا با مقامات انتظامی استان تماس گرفتم و جویای علل وقوع این حادثه و جزئیات آن شدم، افزود: پاسخ مسؤولان انتظامی استان این بود که قاتل دستگیر و تحویل دادستانی شده و هیچگونه اخباری راجع به انگیزه قاتل و علل قتل منتشر نشده است. زاهدی خاطرنشان کرد: هر چند تاکنون اطلاعات درستی از علل این رخداد تاسف‌برانگیز ارائه نشده است اما آنگونه که مشخص است علل قتل و انگیزه قاتل - که اقدام به کشتار سربازان بیگناه کرد - پس از بازجویی وی باید از طریق دادستانی اعلام شود و از آنجا که قاتل در حال بازجویی‌های فنی و تخصصی است، بنابراین باید منتظر ماند تا مشخص شود علت اصلی قتل و انگیزه قاتل از کشتار سربازان چه بوده است.

 


Page Generated in 0/0054 sec