printlogo


کد خبر: 275454تاریخ: 1402/11/4 00:00
اخبار

پیام سرلشکر باقری به کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت
سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پیامی به بیست‌وپنجمین کنگره ملی شعر دفاع ‌مقدس و مقاومت، ادبیات و شعر را عاملی برای تهییج و بسیج مردم و حماسه‌آفرینی در دفاع ‌مقدس و سال‌های پس از آن دانست. در بخش‌هایی از این پیام آمده است: 
در فرهنگ غنی و اصیل ایرانیان آزادگی، ایثار و خودباوری نماد و نمود بارزی دارد. در این میان شعر دفاع‌مقدس نیز که الهام‌گرفته از حماسه عاشورای حسینی علیه‌السلام و میراث قرون متمادی در فرهنگ ماست، همچون خورشید در ادبیات ایرانیان می‌درخشد.  
ادبیات و بویژه شعر که به فرمایش مقام معظم رهبری، سرمایه و ثروت ملی است، به عنوان هنری اثرگذار، توانسته با تهییج و بسیج مردم در طول سالیان دفاع‌ مقدس و پس از آن در توصیف و شرح رشادت‌ها و شهادت‌ها، تبیین و چرایی دفاع‌مقدس و دفاع از حریم آل‌الله، بروز و ظهوری شایسته داشته باشد.  
***
731 هزار نفر امسال در مسابقات قرآن بسیج شرکت کردند
نشست خبری سی‌امین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج با حضور حجت‌الاسلام احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت بسیج برگزار شد‌.
در این برنامه معاون تعلیم و تربیت بسیج  درباره مسابقات قرآن بسیج گفت: سی‌امین دوره مسابقات قرآن بسیج کار خود را آغاز کرده و در حال رسیدن به مراحل پایانی است.
وی از استقبال بالای علاقه‌مندان از مسابقات امسال خبر داد و گفت: امسال بالغ بر ۷۳۱ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کردند که این کار با کد ملی و شماره تماس انجام شد، یکی از دلایل استقبال بالا از رقابت‌ها گسترش رویکرد مسابقات از فردی به گروهی و خانوادگی است که سال قبل هم استقبال بالایی داشتیم. امسال هم ۱۰ هزار گروه و ۱۵ هزار خانواده در مسابقات شرکت کردند.
***
اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه با تجلیل از مروجان کتاب
آیین اختتامیه دوره بیست‌ویکم «جشنواره کتاب و رسانه» که فراخوان آن آبان‌ماه سال جاری همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منتشر شده بود، روز یکشنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. 
در این آیین که از برگزیدگان محورهای نوزده‌گانه جشنواره تجلیل می‌شود، مدیران و مسؤولان حوزه فرهنگ و رسانه، برگزیدگان ادوار جشنواره، مدیران و اصحاب رسانه، همچنین خبرنگاران حوزه کتاب حضور خواهند داشت و ضمن تجلیل از برگزیدگان بخش مسابقه آثار، 3 جایزه ویژه نیز اهدا خواهد شد. 
دبیرخانه جشنواره کتاب و رسانه از تمام علاقه‌مندان کتاب و فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه نشر دعوت کرده است تا روز یکشنبه (هشتم بهمن‌ ۱۴۰۲) ساعت ۱۴ در آیین اختتامیه بیست‌‌ویکمین جشنواره کتاب و رسانه در تهران، خیابان سمیه، حوزه هنری انقلاب اسلامی، سالن «مهر و ماه» شرکت کنند. این مراسم به‌صورت زنده از تلویزیون اینترنتی کتاب به نشانی ketab.tv  نیز پخش می‌شود.
***
نامزدهای گروه «کلیات» جایزه کتاب سال معرفی شدند
دبیرخانه چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ۸ کتاب را به عنوان نامزدهای گروه «کلیات» این ‌جایزه معرفی کرد. در گروه «کلیات» 8 کتاب در موضوع‌های «فرهنگ‌ها و دایره‌المعارف‌ها»، «روش تحقیق» و «نسخ خطی» به مرحله دوم داوری چهل‌‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران راه یافتند. در موضوع «فرهنگ‌ها و دایره‌المعارف‌ها» 2 کتاب دانشنامه اساطیر ایران و دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند. 
در موضوع «روش تحقیق» 3 کتاب «نظریه‌پردازی داده‌بنیاد»، تألیف اووه فلیک، ترجمه الهام ابراهیمی؛ «روش‌شناسی مطالعات دلالت‌پژوهی»، تألیف حسن دانا‌یی‌فر و «اصول و منابع تصحیح متون» تألیف علی صفری‌آق‌قلعه   جواز ورود به مرحله دوم  داوری این دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را کسب کردند. همچنین در موضوع «نسخ خطی» کتاب‌های فهرست دست‌نویس‌های فارسی کتابخانه اسعد افندی (استانبول)، تألیف سیدمحمدتقی حسینی، «فهرست اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی»، به‌کوشش گروه محققان و «فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه بزرگ حضرت آیت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی»، تألیف گروه مولفان به عنوان نامزد معرفی شدند. مراسم پایانی چهل‌‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0057 sec