printlogo


کد خبر: 275456تاریخ: 1402/11/4 00:00
برگزاری نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر
جشنواره فجر قله هنرهای تجسمی است

نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر سه‌شنبه ۳ بهمن‌ با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر عبدالحسینی دبیرکل فجر شانزدهم و مسعود زنده‌روح‌کرمانی دبیر هنری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: امسال برای شانزدهمین بار جشن ملی هنرمندان تجسمی را پیش می‌بریم. فرآیند جشنواره از مردادماه کار خود را آغاز کرد، از ۶ شهریور به جمع‌بندی رسیده و اکنون در مرحله اجراست.  وی یادآور شد: مصطفی گودرزی، نادر قشقایی، بهمن عبدی، سیدعباس میرهاشمی، مسعود نجابتی، زهرا رهبرنیا، لیلا عباسی، محمدرضا دوست‌محمدی، علی فروزان‌فر و امیر عبدالحسینی اعضای شورای سیاستگذاری امسال بودند. رویکرد این جشنواره هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین است. امروز که در آستانه افتتاح هستیم با کمال افتخار عرض می‌کنم فجر شانزدهم وحدت‌بخش برای تمام هنرمندان هنرهای تجسمی است. از ترکیب داوران و دبیران بزرگوار تا هنرمندانی که آثار خود را به این جشنواره فرستادند تشکر می‌کنم که در کنار هم فجر باشکوهی را رقم زدند.
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تنها جشنواره‌ای هستیم که دبیرکل داریم. ۲۲ دبیرکل، ۶۰ داور ملی و ۳۲ داور استانی در این جشنواره حضور دارند. در تمام استان‌ها آثار متعددی ارائه شده است. حجم آثار دریافتی ۱۰۰۷۶ اثر است. در بخش استان‌ها قریب به ۱۲ هزار اثر دریافت شد. حدود ۲۲ هزار اثر در بخش‌های رقابتی ملی و استانی در این ابررویداد شرکت کردند که باید ارزیابی می‌شدند. خراسانی‌زاده با اشاره به کیفیت جشنواره شانزدهم ادامه داد: نقطه افتخار ما بر کیفیت آثار است. حجم آثار نهایی با وجود سختگیری داوران نشان‌دهنده کیفیت آثار است. چهره‌های جدیدی را در جایگاه دبیری و داوری داشتیم که تا پیش از این اسامی آنها را در این رویدادها ندیده بودیم. همان‌طور که به پیشکسوتان توجه می‌شود باید به نسل نو هم در این بحث توجه شود.  وی افزود: حضور بانوان در این رویداد باعث افتخار بود. برای نخستین بار در بخش مجسمه‌سازی تمام داوران ما بانوان هستند. مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از افراد هنرهای تجسمی را نمی‌شناسند. امسال ۲ بخش غیررقابتی در موزه هنرهای معاصر خواهیم داشت. 
امیر عبدالحسینی، دبیر جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی در ادامه این نشست گفت: رویکرد اولی که در این جشنواره مد نظر داشتیم کیفیت در کنار کمیت بود. یکی از دلایلی که در این نگاه موفق شدیم، حضور سرآمدان هنر در ترکیب سیاست‌گذاران، دبیران و داوران بود. پیوند جشنواره شانزدهم با 15 دوره گذشته نباید قطع می‌شد. وی افزود: حضور بانوان در ترکیب سیاست‌گذاری، شورای دبیران و شورای داوران در این رویداد قابل توجه است. میان جامعه دانشگاهی و حرفه‌ای هنر اختلاف نظر وجود داشت که در این جشنواره بنا شد از جامعه دانشگاهی استفاده شود. بخش علمی امسال به ارشد و دکترا اختصاص یافت. رویکرد بعدی این بود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر از نمایشگاه فراتر رود و به جنبه‌های کاربردی ورود کند، از این رو بخش‌های مختلفی از جمله ناشران کتاب‌های تجسمی به جشنواره اضافه شد. دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با اشاره به بخش فیلم‌های مستند گفت: سابقه فیلم‌های هنرهای تجسمی در سال‌های قبل هم بود و رویکرد آن جذب مخاطب به هنرهای تجسمی است. ۲۲ فیلم در سامانه جشنواره ضبط شد و پس از داوری فیلم‌های منتخب اعلام خواهد شد. مسعود زنده‌روح‌کرمانی، دبیر هنری این رویداد هم اظهار کرد: تیم متشکل از دبیران و داوران بسیار زحمت کشیدند. بخش آینه در آینه ۳ به پوسترهای انقلاب اختصاص دارد. در این بخش ۱۳۸ اثر از ۱۲۵ هنرمند روی دیوار می‌رود. ۸۵۴ اثر در بخش‌های مسابقه، قله، بازار هنر و... از ۶۰۶ هنرمند در موسسه هنری صبا به نمایش درمی‌آید. دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی افزود: بیش از ۱۰۰۰ نفر هنرمند تجسمی آثارشان در این جشنواره به نمایش درمی‌آید. تعدادی از این عزیزان آثارشان حذف شد و در روز اختتامیه تعدادی برگزیده جشنواره هستند. وی با اشاره به میزان جوایز این رویداد خاطرنشان کرد: جوایز نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش ‌یافته است. زنده‌روح‌کرمانی با اشاره به طراحی پوستر شانزدهم گفت: پوستر جشنواره توسط صابر شیخ‌رضایی که از برگزیدگان سال گذشته بود طراحی شده است. همچنین سعید رحیمی پوستر تجسم هنر را طراحی کردند. یکشنبه ۸ بهمن در موزه‌های معاصر و سه‌شنبه ۱۰ بهمن در موسسه هنری صبا ساعت ۱۸ نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر گشایش می‌یابد.

Page Generated in 0/0052 sec