printlogo


کد خبر: 275464تاریخ: 1402/11/4 00:00
دور دنیا

خندق‌‌کنی اسرائیل در مرز سوریه از بیم تکرار توفان‌ الاقصی
«مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد»؛ این ضرب‌المثل حکایت این روزهای رژیم اشغالگر قدس است. تجربه عملیات توفان الاقصی در 7 اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر) و غافلگیری تاریخی تمام نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل در آن روز، موجب شده سران رژیم احتمال رویدادی مشابه از جبهه‌های دیگر را نیز بدهند. در این راستا روزنامه اسرائیل هیوم دوشنبه گزارش داد ارتش صهیونیستی شروع به حفر خندق در طول مرز اشغالی با سوریه کرده است تا از تکرار تجربه مشابه توفان‌ الاقصی جلوگیری کند و به زعم خود مانع نفوذ نیروهای مقاومت هم‌پیمان ایران، گروه‌های فلسطینی یا نیروهای حزب‌الله از خاک سوریه به اراضی اشغالی شود. اسرائیل هیوم افزود: «این طرح شامل یک خندق بزرگ است که در امتداد منطقه مرزی حفر می‌شود و عمق و عرض آن به گونه‌ای طراحی شده است که اجازه عبور هیچ نوع وسیله نقلیه‌ای را نمی‌دهد. نیروهای مهندسی ارتش در حال حفر خندق در نقاطی هستند که خودروها و نفرات می‌توانند از آنجا وارد شوند، نیروهای پیاده نیز در حال کمک هستند».
***
حماس: هرگونه توافقی باید شامل توقف کامل تجاوزات باشد
سخنگوی جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» خاطرنشان کرد هدف از پیشنهادات آتش‌بس که مطرح شده، کاهش میزان خشم ساکنان اراضی اشغالی است. سامی ابوزهری تاکید کرد که هرگونه توافقی باید شامل آتش‌بس فراگیر در غزه و خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از این باریکه باشد. حماس آماده بررسی هرگونه پیشنهاد یا درخواست در رابطه با جنگ است اما این موضوع تنها با توقف جنگ رخ می‌دهد. سخنگوی جنبش حماس همچنین تصریح کرد که این جنبش هر روز طرح‌ها و پیشنهاداتی درباره معامله تبادل اسرا دریافت می‌کند اما رژیم صهیونیستی آن را از بین می‌برد. رسانه‌های عبری شامگاه دوشنبه محتوای پیشنهاد جدید رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا را منتشر کردند. تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده بود پس از تغییر موضع حماس، مذاکرات پیرامون دستیابی به یک توافق جدید برای تبادل اسرا بر اساس ابتکار رژیم صهیونیستی در حال پیشرفت است.
***
ایهود باراک خطاب به نتانیاهو: 
به خاطر خدا، برو!
«ایهود باراک» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه تلگراف عنوان کرد: اگر بنیامین نتانیاهو به طناب پوسیده قدرت خود بچسبد، اسرائیل در سال‌های آینده در باتلاق غزه غرق خواهد شد. نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در جریان این مصاحبه علاوه بر آنکه سیاست‌های نتانیاهو را محکوم کرد، خواستار استعفای او و کناره‌گیری از قدرت شد. او همچنین افزود: زمان برای اسرائیل جهت رهایی خود از یک درگیری که طبق استانداردهای معمول آن بیش از ۱۰۰ روز به طول انجامیده، رو به اتمام است. «ایهود باراک» با اشاره به «نویل چمبرلین» نخست‌وزیر اسبق انگلیس خاطرنشان کرد: چمبرلین به دلیل آنکه صلح را اشتباه دنبال می‌کرد، برکنار شد اما نتانیاهو یک درگیری خشونت‌آمیز و انتقام‌جویانه را بدون در نظر داشتن استراتژی مربوط به پایان بازی دنبال می‌کند. او همچنان به قدرت چسبیده است اما زمانی که با شکست نظامی و اطلاعاتی در هفتم اکتبر مواجه شد، باید استعفا می‌کرد. نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به درگیری‌ها میان این رژیم و جنبش حماس، همچنین ناآرامی‌ها در منطقه پرداخت و گفت: اسرائیل نمی‌تواند بدون نابودی ظرفیت‌های نظامی حماس به پیروزی برسد اما برای حماس، پیروزی یعنی جان سالم به در بردن. حتی اگر اسرائیل، «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس را نابود کند، آنها جان سالم به در خواهند برد. تنها راه خروج از این درگیری برگزاری سریع انتخابات است.
***
ترامپ فکر می‌کند 
بایدن انصراف خواهد داد
۲ نامزد ریاست‌جمهوری ایالات متحده ماه‌هاست با نزدیک شدن به زمان انتخابات -که قرار است روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار شود- از راه دور رقابت می‌کنند. مستأجر سابق کاخ سفید برآورد می‌کند رقیب ۸۱ ساله‌اش احتمال دارد از انتخابات ریاست‌جمهوری آتی کنار بکشد. به نقل از پایگاه خبری ب‌اف‌ام تی‌وی، جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده، مرتبا مورد هدف دونالد ترامپ جمهوری‌خواه قرار می‌گیرد که قول داده است در صورت بازپس‌گیری پست فرماندهی کل قوا در اوایل سال ۲۰۲۵، از رقیب دموکرات خود شکایت کند اما این نخستین بار است که دونالد ترامپ از کناره‌گیری جو بایدن حرف می‌زند. بایدن قهرمان جناح خود است اما در ماه‌های اخیر کمتر و کمتر متقاعدکننده بوده است. تقصیر این کم‌فروغی سن زیاد او و اشتباهات متعددش در جریان رویدادهای عمومی است. تا امروز، حزب دموکرات هیچ گزینه معتبری برای جایگزینی احتمالی جو بایدن معرفی نکرده است.
***
مقاومت اسلامی عراق: 
به بندر اشدود حمله کردیم
مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: روز سه‌شنبه ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ مبارزان مقاومت اسلامی عراق با استفاده از پهپاد به بندر اشدود در سرزمین‌های اشغالی (اسرائیل) حمله کردند. بر اساس گزارش المیادین، مقاومت اسلامی در ادامه این بیانیه تایید کرد هدف قرار دادن مواضع دشمن ادامه می‌یابد. در این بیانیه توضیح داده شده ‌است که این هدف قرار دادن «در چارچوب ادامه مقاومت در برابر اشغالگری، در همبستگی با مردم غزه و در پاسخ به کشتارهای مرتکب‌شده توسط رژیم غاصب (ارتش اسرائیل) علیه غیرنظامیان فلسطینی از جمله کودکان، زنان و سالمندان انجام می‌شود. این جنبش - که شامل تعدادی از گروه‌های عراقی است - قبلا از انجام تعدادی حمله به عنوان بخشی از پاسخ به تجاوزات اشغالگران به نوار غزه خبر داده بود. 

Page Generated in 0/0052 sec