printlogo


کد خبر: 275467تاریخ: 1402/11/4 00:00
صعود 9 امتیازی ایران به مرحله بعد با پیروزی 2 بر یک برامارات
اشک امارات را درآوردیم

تیم ملی فوتبال ایران که در 2 دیدار ابتدایی خود برابر فلسطین و هنگ‌کنگ به برتری رسیده و صعودش به مرحله بعد جام ملت‌های آسیا را قطعی کرده بود، با پیروزی برابر امارات صدرنشین شد. تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات در دور سوم مرحله گروهی هجدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه اجوکیشن شهر دوحه قطر به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری ۲ بر یک ملی‌پوشان کشورمان به پایان رسید. مهدی طارمی (۲۶ و ۶۵) برای ایران و یحیی القسانی (۳+۹۰) برای امارات گل زدند. تیم ملی فوتبال ایران که یکی از شانس‌های قهرمانی در هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیاست، با 3 پیروزی در مرحله گروهی راهی یک‌هشتم نهایی شد و با 9 امتیاز صعود مقتدرانه‌ای از مرحله مقدماتی داشت. در حالی که تیم‌ ملی نمایش خوبی در دقایق ابتدایی بازی نداشت بالاخره در دقیقه ۲۶ پاس خوب سردار آزمون در عمق دفاع امارات، مهدی طارمی را وارد محوطه جریمه کرد و این بازیکن با ضربه‌ای دقیق و فنی گل اول ایران را وارد دروازه حریف کرد و نخستین گل خودش در این مسابقات را به ثمر رساند. در حالی که علی قلی‌زاده دقیقه ۳۳ با ضربه سر به زیبایی دروازه امارات را برای بار دوم باز کرده بود، کمک داور ویدئویی این گل را به دلیل قرار داشتن بازیکن ایران در آفساید مردود اعلام کرد. نیمه دوم هم با برتری ایران شروع شد و ملی‌پوشان کشورمان تا رسیدن به گل دوم هم پیش رفتند اما دقیقه ۵۹ اشتباه محمدحسین کنعانی‌زادگان در دفع توپ داخل محوطه جریمه داور ازبکستانی را وادار به استفاده از کمک داور ویدئویی کرد که در بازبینی پنالتی تشخیص داده شد.  کنعانی‌زادگان در این صحنه کارت زرد هم گرفت. ضربه پنالتی را دقیقه ۶۴ یحیی القسانی به سمت دروازه ایران زد که علیرضا بیرانوند در 2 مرحله توانست این ضربه را مهار کند و دروازه ایران را بسته نگه دارد. در شروع مجدد بازی باز هم سردار آزمون با ورود به داخل محوطه جریمه پاسی عالی به مهدی طارمی داد تا او با ضربه‌ای محکم در دقیقه ۶۵ گل دوم خودش و ایران را به ثمر برساند. سردار آزمون که در این دیدار 2 پاس گل به مهدی طارمی داده بود، دقیقه ۶۷ با فرار در عمق دفاع حریف و ورود به محوطه جریمه با پای چپ دروازه حریف را باز کرد اما در بازبینی صحنه این گل هم آفساید اعلام شد تا بعد از گل قلی زاده دومین گل مردود ایران شود. ملی‌پوشان کشورمان که نمایش بهتری نسبت به 2 دیدار گذشته داشتند، اواخر نیمه دوم روند هجومی خود را دنبال کردند و با استفاده از ظرفیت‌هایی که داشتند، به سمت دروازه امارات حمله کردند و دقیقه ۸۱ توسط محمد محبی به گل سوم رسیدند اما باز هم کمک داور ویدئویی این گل را به دلیل خطای محبی روی مدافع امارات مردود اعلام کرد. در شرایطی که بازی از رمق افتاده بود و هر 2 تیم در انتظار پایان آن بودند، داور ۱۳ دقیقه وقت اضافه اعلام کرد که در دقیقه سوم اشتباه بازیکنان ایران در خط میانی فرصت ضد حمله را به امارات داد و یحیی القسانی که پنالتی را خراب کرده بود بعد از جا گذاشتن کنعانی‌زادگان با ضربه‌ای دقیق دروازه بیرانوند را باز کرد تا این گلر کلین‌شیتی در این بازی نداشته باشد. مثل 2 دیدار گذشته در این بازی هم عملکرد خط دفاعی تیم‌ ملی شکننده و نگران‌کننده بود. در ضد حمله‌ای که اماراتی‌ها در سومین دقیقه وقت‌های اضافه داشتند، محمدحسین کنعانی‌زادگان به راحتی از بازیکن حریف فریب خورد و با پشت کردن به توپ باعث شد یحیی القسانی براحتی دروازه ایران را باز کند. 
* حماسه آسیایی فلسطین
تیم ملی فلسطین که در سخت‌ترین شرایط در جام ملت‌های 2023 قطر شرکت کرده بود، حماسه مقاومت 110 روزه غزه را در زمین فوتبال تکرار کرد. فدایی‌ها (لقب تیم‌ ملی فلسطین) دیشب در یک بازی برتر هنگ‌کنگ را 3 بر صفر شکست دادند تا با کسب نخستین پیروزی خود در ادوار جام ملت‌های آسیا، در موقعیت صعود تاریخی از مرحله گروهی این رقابت‌ها قرار بگیرند. 
گل‌های سفیدپوشان فلسطینی را در  ورزشگاه الخلیفه دوحه و در مقابل 20 هزار هوادار این تیم، 2 مهاجم آنها، عدی دباغ (2 گل) و زید اشرف قنبر در دقایق 12، 48 و 60 به ثمر رساندند و هنگ‌کنگ یک پنالتی را در دقیقه 99 از دست داد.  با این پیروزی تاریخی شاگردان مکرم دبوب، سرمربی تونسی، 4 امتیازی شدند و این شانس را دارند تا به عنوان تیم سوم گروه سوم رقابت‌ها احتمالا در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل قطر میزبان بایستند. 
این در حالی است که با توجه به  برتری 2 بر صفر تیم‌ ملی کشورمان تا آخرین دقایق بازی همزمان این گروه مقابل امارات، فلسطین به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به رقیب عربی می‌توانست به عنوان  تیم دوم گروه صعود کند اما تک‌گل دریافتی ایران در دقایق تلف‌شده، آنها را به رتبه سوم فرستاد. حال باید دید شجاعان فلسطینی، شگفتی‌آفرینی در جام آسیایی را تا کجا ادامه خواهند داد. 

Page Generated in 0/0053 sec