printlogo


کد خبر: 275477تاریخ: 1402/11/4 00:00
وزیر آموزش و پرورش:
بهترین معلمان در مدارس دولتی هستند

خیلی‌ها فکر می‌کنند چنانچه فرزندشان در مدارس خصوصی تحصیل کند، با توجه به تدریس خوب معلمان مجرب و متبحر در این مدارس، از تعلیم بهتری برخوردار می‌شود، در حالی که چنین تفکری اشتباه است. وزیر آموزش‌و‌پرورش می‌گوید ساختمان و فضای فیزیکی مدارس دولتی به‌مراتب از فیزیک و ساختمان مدارس غیردولتی بهتر است و بهترین معلمان نیز در مدارس دولتی تدریس می‌کنند. 
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش در نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگوها و راهبردها که با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: ۲ مدرسه یکی غیردولتی و دیگری دولتی را که هر دو در یک خیابان هستند در نظر بگیرید؛ سرجمع باید گفت ساختمان مدارس دولتی به‌مراتب از مدارس غیردولتی بهتر است، البته موارد استثنا هم وجود دارد. وی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر ۶۰۰۰ مدرسه دولتی با الگوی معماری اسلامی و ایرانی تحویل مردم شده است، ادامه داد: ما بهترین معلمان را از طریق آزمون‌های سفت و سخت استخدامی به مدارس دولتی می‌فرستیم. بهترین‌ها را مدیر مدرسه دولتی می‌کنیم اما چگونه است که عملکرد مدرسه غیردولتی در مواردی بهتر از مدرسه دولتی است؟ طبق آنچه شواهد نشان می‌دهد باید گفت این امر به ۲ مورد بازمی‌گردد؛ یکی اختیارات مدرسه و ایجاد یک نظام انگیزشی که درون مدارس غیردولتی ایجاد شده و دیگری مشارکت خانواده در مدرسه است. البته مورد دوم مهم‌تر است.  وزیر آموزش‌و‌پرورش با طرح این سوال که چگونه می‌توان یک نظام انگیزشی را درون مدرسه برای معلمان، مدیران و کادر مدرسه ایجاد کرد، تاکید کرد: اساسا اگر معلمی خوب و خیلی خوب بود، در عوامل انگیزه بیرونی نسبت به معلمی که خوب نیست چه شرایطی دارد؟ چرا نظام آموزشی به گونه‌ای پیش رفته که بین این ۲ تقریبا تفاوتی دیده نمی‌شود؟ صحرایی با بیان اینکه از سال آینده نقش دانش‌آموزان در نظام ارزشیابی دیده می‌شود و دانش‌آموزان یکی از عوامل ارزشیابی معلمان خواهند بود، توضیح داد: استقرار سازوکاری برای ارزیابی معلمان توسط خانواده‌ها از ضروریات امروز است. ما هیچ چیزی در اسناد خود کم نداریم. امروز نباید دنبال اجرای سند تحول بنیادین در جداول بودجه بگردیم، چرا که دلیل عدم اجرای سند تحول بنیادین، هماهنگ نشدن دستگاه‌های مجری سند است. وی خطاب به افراد حاضر در این همایش، ادامه داد: امروز من از شما آموختم و در مقالات شما خواندم که رابطه بین مشارکت و حضور اولیا در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان اثبات شده است. از مقالات شما آموختم که وضعیت تحصیلی دانش‌آموزانی که خانواده‌های‌شان با مدرسه مشارکت بهتری دارند، بهتر است. از مقالات آموختم که بین آسیب اجتماعی و میزان مشارکت خانواده در مدرسه رابطه وجود دارد.

Page Generated in 0/0128 sec