printlogo


کد خبر: 275495تاریخ: 1402/11/4 00:00
رئیس جمهور در دیدار رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور:
دانشگاه پیشران تحول است

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با حضور در دانشگاه جامع امام حسین(ع) به مدت ۳ ساعت از بخش‌های مختلف آن و الگوی «دانشگاه مسأله‌محور تراز انقلاب اسلامی» که در این مجموعه علمی و پژوهشی طراحی و اجرا شده است، بازدید کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در ادامه دیدار روسای دانشگاه‌های برتر و معین کشور و اعضای هیات علمی و پژوهشگران که در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، ضمن توصیه و دعوت جامعه دانشگاهی کشور به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای چشمگیر دانشجویان این دانشگاه، به بیانات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال نو مبنی بر ضرورت ایجاد تحول در کشور اشاره و تصریح کرد: دولت ایجاد این تحول در کشور را مسؤولیت و وظیفه سنگین خود می‌داند و پیشران این تحول نیز حرکت دانشگاه‌هاست.
رئیس جمهور با اشاره به ماموریت و وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای زمینه‌سازی در ایجاد تحول با بهره‌گیری از علم و دانش، بر ضرورت بازنگری در اقدامات و فعالیت دانشگاه‌ها تصریح کرد: آنچه موجب شده امروز از دانشگاه جامع امام حسین(ع) به عنوان یک دانشگاه تراز و موفق یاد کنیم ماموریت‌محوری است. به عبارت دیگر این دانشگاه ماموریت خود را در ایجاد پشتوانه علمی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسداری از نظام و انقلاب تعریف کرده است. رئیسی با بیان اینکه اقدام اساسی دانشگاه امام حسین(ع) حرکت از مقاله‌محوری به سمت مسأله‌محوری است، تصریح کرد: مقاله و تولید علم مهم است اما زمانی اثربخش و مفید خواهد بود که جامعه را به سمت مهارت‌آموزی سوق دهد. وی در ادامه یکی از خلأهای موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور را عدم مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی به دانشجویان عنوان کرد و گفت: آنچه موجب شده دانشجو به‌رغم تسلط بر فرمول‌ها، در اجرا دچار مشکل باشد عدم توجه به مساله مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی در دانشگاه‌هاست. رئیس‌جمهور در ادامه خطاب به روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، ضرورت تربیت نیروی انسانی کارآمد، با مهارت، تزکیه شده و پایبند به کشور، نظام و مردم را یادآور شد و افزود: امروز انتظار اصلی از دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی تراز، تولید علوم پیشرفته و مهارت‌آموزی در استفاده از فناوری‌های نوین برای رشد و پیشرفت کشور است. رئیسی بیان کرد: دوستان هم در علوم انسانی و هم در علوم پایه و حوزه‌های دیگر کارهای خوبی انجام داده‌اند و مبانی بسیار عالی در این زمینه داریم، در این ارتباط با این مبانی می‌توان بناهایی را ساخت و ارائه کرد و تولید علم را پیش برد که برای دنیا حرف داریم و می‌توان شکل دادن تمدن نوین اسلامی و مدنیتی به نام دین و ارزش‌های دینی را رقم زد.
رئیسی با اشاره به تحول در نگاه که به‌معنانی تحول‌شناختی و تحول در فرآیندها است، گفت: گردش امور در دانشگاه‌ها به این شکل است که دانشجو وارد می‌شود، سر کلاس می‌آید و تحقیقاتی انجام می‌دهد و نمره‌ای می‌گیرد و بعد هم فارغ‌التحصیل می‌شود. بازنگاهی در این فرآیندها باید صورت بگیرد و این نگاه دانشگاه را متحول می‌کند. رئیس‌جمهور ادامه داد: موضوع بعد هم تحول در نهاد و سازمان کار است که بتواند این تحول را در این سازوکار و این سازمان کار کاملا دنبال کند و همه اینها لازمه انجام تحول است و اگر این کار صورت بگیرد ما شاهد تحول در کشور خواهیم بود. وی خاطرنشان کرد: ما حتما ظرفیت‌های بسیاری داریم که می‌توان آنها را از قوه به فعل در آورد و مشکلات مردم را حل کرد. نکته اول در این ارتباط کسب دانش، فرمول‌های علمی، تولید علم، داشتن نظریه و نظریه‌پردازی است. نکته دوم شناخت جامعه و نیاز جامعه است. دانشمندی که نیاز خود و جامعه را نشناسد، هرچقدر هم که علم‌افزایی کند، بسیار خوب است برای نوشتن کتاب و ارائه فرمول. رئیسی افزود: امیرالمومنین(ع) فرمودند: علم‌المطبوع و علم‌المسموع یعنی علم فرمولی است و هر چه بگویم زود هم پاسخ می‌دهد اما علم‌المطبوع علمی است که در سرشت انسان نشسته باشد و بسیار مهم است که بتواند علم نافع را رقم بزند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همواره با رهمنودهای حکیمانه‌شان دانشگاه را هدایت کردند. اگر این منظومه فکری که ایشان در ارتباط با تحول دانشگاه‌ها و تحول کشور ارائه فرمودند در بخش‌های مختلف به کار بسته شود بسیار مهم است. رئیسی بیان کرد: در بازدید بخش‌های مختلف عرض کردم که شما به نظریات خوبی رسیده‌اید، اینها را به مرحله اجرا و عمل بیاورید و اجرایی و عملیاتی کنید. وی افزود: من به همه دستگاه‌های کشور توصیه می‌کنم کار و فعالیت خود را در کنار دانشگاه و دانش علم و فناوری ببینند. همه وزرا و روسای سازمان‌ها و دستگاه‌ها بدانند که کارشان باید از دانش روز و فناورانه و علم‌پایه برخوردار باشد و این می‌تواند فناوری را بالا ببرد و برای کشور و آن دستگاه ارزش افزوده ایجاد و ما را از پیشرفت برخوردار کند.

Page Generated in 0/0399 sec