printlogo


کد خبر: 275508تاریخ: 1402/11/7 00:00
دور دنیا

روسیه: حمله به هواپیمای اسیران اوکراینی از پیش برنامه‌ریزی شده بود
معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت تمام اطلاعات موجود درباره سقوط هواپیمای ترابری نظامیIL-76 روسیه که حامل اسرای اوکراینی بود، نشان‌دهنده یک حمله از پیش برنامه‌ریزی شده است. دیمیتری پولیانسکی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی علت سقوط هواپیمای حامل اسرای اوکراینی در منطقه بلگورود روسیه برگزار شد، گفت: «تمام اطلاعاتی که امروز در اختیار داریم نشان می‌دهد ما با یک حمله از پیش برنامه‌ریزی شده از طریق جنایت روبه‌رو هستیم». به گزارش اسپوتنیک، پولیانسکی گفت رژیم کی‌یف برخلاف حقایق روشن عمل می‌کند و مسؤولیت سرنگونی هواپیمای ایلوشین-۷۶ را بر عهده نمی‌گیرد. وی افزود: هر آنچه تاکنون دیده‌ایم، تلاش بسیار بدوی و بزدلانه نمایندگان مقامات کی‌یف برای مخالفت با واقعیت‌های بدیهی و عدم پذیرش مسؤولیت این امر است و با انجام این کار، آنها در دروغ‌های خود غرق شده‌اند. پولیانسکی خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت: آنها اکنون در حال حفر چاله بزرگ‌تر و بزرگ‌تری برای خود هستند. وی افزود: روسیه همچنین از اینکه نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی «استانداردهای دوگانه» را دنبال می‌کنند و از اظهار نظر درباره سرنگونی هواپیمای ایل-۷۶ خودداری می‌کنند، ناامید است. وزارت دفاع روسیه چهارشنبه گذشته اعلام کرد یک هواپیمای ترابری نظامی ایل-۷۶ حامل ۶۵ اسیر اوکراینی که قرار بود مبادله شوند، در منطقه بلگورود سرنگون شد. تمام اسیران جنگی به همراه 6 خدمه و 3 نفر همراه در هواپیما کشته شدند. این وزارتخانه، نیروهای اوکراینی را متهم به سرنگونی هواپیما پس از تبادل اسرای جنگی کرد. اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع اوکراین هم گفت کارکنان آن از اینکه هواپیمای ایل-۷۶ روسیه در حال انتقال اسیران جنگی اوکراینی برای مبادله اسیران است، مطلع نبودند. با این حال، پورتال خبری اوکراینی
 Strana.ua گزارش داد این وزارتخانه تایید کرده است تبادل زندانیان بین طرفین برای چهارشنبه برنامه‌ریزی شده بود. روسیه و اوکراین هر دو گفتند پرونده‌های جنایی را درباره سرنگونی هواپیما باز کرده‌اند.
***
اعدام با گاز نیتروژن برای نخستین‌بار در آمریکا انجام شد
ایالات‌متحده برای نخستین‌بار یک قاتل محکوم به مرگ را با استفاده از گاز نیتروژن اعدام کرد؛ اقدامی که انتقاد گروه‌های حقوق بشری را برانگیخته‌ است.«کنت اسمیت» فردی که به دلیل نقش خود در قتل یک زن در ۱۹۸۸ به اعدام محکوم شده بود، پنجشنبه با استنشاق گاز نیتروژن اعدام شد. وی که سال ۲۰۲۲ تلاش ناموفق ایالت آلاباما برای اعدام خود با تزریق ماده سمی را پشت سر گذاشته بود، چهارشنبه گذشته با مخالفت دادگاه عالی برای بررسی پرونده خود مواجه شد. دادگاه عالی آمریکا درخواست وی برای بررسی مخالفتش با اعدام به وسیله گاز نیتروژن را نپذیرفت و عملاً راه را برای اعدام او در روز پنجشنبه هموار کرد. به گزارش سی‌‌ان‌ان، اسمیت سال ۱۹۸۹ به جرم قتل یک زن به مرگ محکوم شد. یک واعظ کلیسا، او و یک نفر دیگر را به عنوان ضارب برای قتل همسرش اجیر کرده بود. مقامات ایالت آلاباما مدعی هستند محکوم در پی استنشاق گاز نیتروژن زیر یک دقیقه بیهوش می‌شود و بلافاصله پس از آن جان می‌سپارد اما شاهدان اعدام اسمیت گفتند ظاهراً مرگ او چندین دقیقه به طول انجامیده است. پیش از این هم وکلای اسمیت، گروه‌های حقوق بشری و کارشناسان سازمان ملل هشدار داده بودند این شیوه اعدام تاکنون امتحان نشده و ممکن است به یک مرگ دردناک منجر شود. یکی از شاهدان که نقش راهنمای روحی اسمیت را هم داشت و پیش از اعدام نیز درباره این روش ابراز نگرانی کرده بود، گفت این اعدام «وحشتناک‌ترین صحنه‌ای بود که در عمرم دیده‌ام».
***
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر اشدود در سرزمین‌های اشغالی
منابع خبری از حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر اشدود در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. المیادین اعلام کرد چند پهپاد یک موضع نظامی را در بندر اشدود در جنوب سرزمین‌های اشغالی هدف قرار دادند. مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد در ادامه حمایت از ملت فلسطین و پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها، بندر اشدود را با پهپاد هدف قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق همچنین بر ادامه عملیات خود علیه اهداف دشمن صهیونیستی تاکید کرد. «ابو الاء الولائی» دبیرکل گردان‌های سیدالشهدای عراق سه‌شنبه در پیامی تاکید کرد: همزمان با حملات آمریکای جنایتکار علیه نیروهای امنیتی‌مان و الحشد الشعبی، اعلام می‌کنیم مقاومت اسلامی عراق وارد مرحله بعدی شده و عملیاتی را برای محاصره دریایی کشتی‌های صهیونیستی در دریای مدیترانه آغاز کرده است؛ تا به این واسطه بندرهای رژیم غاصب را از فعالیت بازدارد.
***
اعتراض چین به «تحریکات» آمریکا در تایوان
پس از آنکه نیروی دریایی ایالات متحده برای چندمین بار کشتی جنگی خود را از طریق تنگه حساس تایوان عبور داد، آن هم به‌ دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در این جزیره خودگردان، چین پنجشنبه از ایالات متحده به دلیل ایجاد «مشکل و تحریک» انتقاد کرد. چین روی تایوان ادعای حاکمیتی دارد و هرگز استفاده از قوه قهریه برای کنترل کردن دوباره آن را رد نکرده است. تایوان هم می‌گوید تنها ساکنان این جزیره می‌توانند درباره آینده آن اظهارنظر کنند. سخنگوی وزارت دفاع چین به خبرنگاران گفت: «کشتی‌های جنگی و هواپیماهای ایالات متحده باعث ایجاد مشکل و تحریک در نزدیکی چین شده‌اند و فعالیت‌های مکرر و تمام‌عیار در آب‌ها و فضای هوایی در اطراف چین انجام می‌دهند». سخنگوی وزارت دفاع چین در این رابطه گفت پاسخ چین و راندن این کشتی «توجیه‌شده، معقول، حرفه‌ای و محدود» بود. او افزود ارتش چین «به طور منظم به عنوان بخشی از آموزش‌های خود، به سازماندهی عملیات نظامی مربوطه» در اطراف تنگه تایوان ادامه خواهد داد.

Page Generated in 0/0046 sec