printlogo


کد خبر: 275512تاریخ: 1402/11/7 00:00
برای قهرمانی باید دفاع تیم‌ملی ترمیم شود
ضعفی که به چشم می‌آید

عبدالله دارابی: تیم ملی فوتبال ایران با ۹ امتیاز به عنوان صدرنشین مقتدرانه به مرحله بعد رقابت‌های جام ملت‌های آسیا صعود کرد و حریف سوریه شد. به اعتقاد برخی چون تیم ایران کمبود بازی تدارکاتی داشت این ۳ بازی حکم بازی‌های تدارکاتی و هماهنگی را داشت و از آنجا که صعود ما از قبل قابل پیش‌بینی  بود، در واقع کار سخت و مهم تیم ‌ملی از بازی با سوریه شروع خواهد شد.
تیم ملی ایران در مصاف با امارات، از منظر فاز تهاجمی عملکرد قابل قبولی داشت و ۳ گل ما نیز در این بازی به حکم VAR مردود اعلام شد که البته رد کردن گل‌ محمد محبی خیلی سختگیرانه بود! حضور علی قلی‌زاده در این بازی یکی از تغییرات مثبت بود که بازی موثرش موید این مطلب است؛ در جام‌جهانی نیز با وجود وی سمت راست تیم ‌ملی پویایی بیشتری می‌یافت.
در فاز دفاعی اما مشکل تیم ما کماکان پابرجاست. اماراتی‌ها در معدود حضورهای جدی خود در ۱۸ قدم ایران صاحب یک پنالتی و یک گل شدند و این در حالی است که تیم امارات در زمره تیم‌های مطرح این جام محسوب نمی‌شود و عملکرد این تیم در این ۳ بازی، خود تاییدی بر این مدعاست؛ البته سرمربی پرتغالی آنها نیز قبل از بازی به این مساله اشاره کرده بود، آنجایی که در جواب توقع اماراتی‌ها گفت: «مگر امارات چندبار قهرمان شده که الان توقع بیش از حد دارید؟» و اشاره کرده بود که انتظارات باید مطابق داشته‌های‌شان باشد. باید توجه داشت  تیم ما در حالی گل خورد که حریف بر اثر حملات بازیکنان ایران در لاک دفاعی رفته بود و گویا بیشتر تمایل داشت گل‌های بیشتری دریافت نکند ولی ما در حمله‌ای پرتعداد توپ را از دست دادیم و اسیر ضدحمله اماراتی‌ها شدیم. کندی در بازگشت به عقب بازیکنان و اشکال در استقرار و تصمیم‌گیری خط دفاعی باعث باز شدن دروازه ما شد. دیدیم که پس از تک گل اماراتی‌ها، با اینکه ۱۳ دقیقه به پایان بازی مانده بود گزارشگر بازی بشدت نگران باز شدن مجدد دروازه‌مان بود، در حالی ‌که حریف نیز با توجه به مسجل شدن رتبه دومی‌اش عقب کشید و تمایلی به بازی رو به جلو نداشت و این در نحوه بازی، حرکات و اشارات بازیکنان‌شان به وضوح مشاهده می‌شد؛ چه‌بسا اگر آنها نیاز به گلزنی داشتند کار برای ما سخت‌تر نیز می‌شد. به هر روی از مرحله حذفی که تیم‌ها قوی‌تر و بازی‌ها سخت‌تر خواهد شد کار ما به مشکل جدی برمی‌خورد؛ اگر معضل دفاع تیمی و خط دفاع حل نشود. مضاف بر اینکه مسن بودن خط دفاعی می‌تواند برای ما مشکل‌ساز شود بویژه در دقایق پایانی بازی‌ها که با تحلیل رفتن قوای بدنی ناشی از بالا بودن سن بازیکنان خط دفاعی نیز همراه است. کادر فنی باید در فرصت باقیمانده تا بازی با سوریه، اولویت خود را  به صورت جدی بر رفع اساسی مشکل دفاعی تیم بگذارد تا مانع لطمه‌پذیری از این منطقه شود، زیرا در مراحل حذفی یک اشتباه شاید به قیمت خداحافظی از جام همراه شود، آن هم بدون کسب عنوانی درخور!

Page Generated in 0/0048 sec