printlogo


کد خبر: 275522تاریخ: 1402/11/7 00:00
سازمان هواشناسی نسبت به لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط بهمن هشدار داد
تشدید بارش برف و باران از امروز

با نفوذ سامانه بارشی به کشور ساکنان استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، کردستان، کرمانشاه، جنوب آذربایجان غربی، مناطق مرکزی، شرق و شمال شرق کشور روز گذشته با بارش برف و باران مواجه بودند و طبق پیش‌بینی  سازمان هواشناسی این بارش‌ها همچنان ادامه دارد و مردم باید نسبت به لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط بهمن هوشیار باشند. در این باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا روز گذشته از ادامه بارش برف و باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت شنبه (امروز) بارش‌ها در غرب و زاگرس مرکزی تشدید شده و نیمه غربی و مناطقی از جنوب و شمال شرق کشور را نیز فرا می‌گیرد. صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، با بیان اینکه شنبه بارش در غرب و زاگرس مرکزی تشدید شده و نیمه غربی و مناطقی از جنوب و شمال شرق کشور را نیز فرا می‌گیرد، افزود: یکشنبه در دامنه‌های زاگرس واقع در جنوب غرب، غرب و شمال غرب کشور بارش پراکنده رخ می‌دهد و سپس بارش‌ها به شرق سواحل دریای خزر و کل نوار شرقی کشور کشیده می‌شود. به گفته وی، برای روز دوشنبه در شمال آذربایجان شرقی، برخی مناطق اردبیل، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پیش‌بینی  می‌شود و روز سه‌شنبه نیز بارش‌ها در شمال غرب و غرب سواحل ادامه خواهد داشت.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران گفت: آسمان تهران شنبه ۷ بهمن ابری، در برخی ساعات همراه با بارش باران و مه رقیق و از بعدازظهر افزایش باد با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتیگراد و در ‌روز یکشنبه ابری، بارش پراکنده و به‌تدریج وزش باد شدید و کاهش ابر با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان در پایان اظهار کرد: طی شنبه 7 بهمن و یکشنبه ۸ بهمن بندرعباس با دمای ۲۵ و ۲۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۹-  و ۱۰- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.
* امدادرسانی به ۵۸۷۶ نفر در برف و کولاک 
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از امدادرسانی به ۵۸۷۶ نفر و اسکان بیش از ۱۳۰۰ فرد گرفتار در برف و کولاک خبر داد. بابک محمودی در این باره گفت: در عملیات امداد و نجات در برف و کولاک از ۳ تا ۶ بهمن تا ساعت ٧ صبح دیروز ١٢ استان (آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان و مازندارن) از این پدیده متاثر شده‌اند. وی در ادامه با بیان اینکه طی این مدت در ٦٣ محور کوهستانی عملیات امدادرسانی انجام شده است، افزود: به ۵۸۷۶ نفر امدادرسانی شده و به ۱۳۲۷ نفر اسکان اضطراری داده شده است. محمودی  با اشاره به اینکه ۱۴۱ تیم عملیاتی متشکل از ۳۹۶ نفر طی این مدت زمان مشغول خدمات‌رسانی هستند، ادامه داد: ۵۸۹ خودرو از برف توسط نیروهای عملیاتی هلال‌احمر رهاسازی شده‌اند. وی افزود: ۱۱۴۰ تخته پتو، ۳۶ بسته غذایی، ۶۰۱ بطری آب معدنی، ۱۴۵ قوطی کنسروجات، ۷۲۶ قرص نان و ۴۲۳ بسته بیسکویت بین متاثرین از این حوادث توزیع شد.
* از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی پرهیز کنید
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با صدور هشدار خطر ریزش بهمن در ارتفاعات شمالی پایتخت گفت: کوهنوردان از صعود به ارتفاعات شمال و شمال غرب استان خودداری کنند. حامد یزدی‌مهر، دیروز از صدور هشدار نارنجی با فعال شدن 2 سامانه بارشی و وزش باد شدید توسط هواشناسی خبر داد و اظهار کرد: طبق این هشدار از فردا شنبه هفتم بهمن تا پیش از ظهر روز دوشنبه نهم بهمن شاهد فعالیت این 2 سامانه خواهیم بود. وی با بیان اینکه طبق اعلام هواشناسی طی روزهای شنبه و یکشنبه، هفتم و هشتم بهمن در مناطق شمال و شمال غربی بویژه ارتفاعات استان تهران، بارش برف و کولاک و وقوع مه مورد انتظار است، گفت: توصیه مدیریت بحران به کوهنوردان این است که از صعود به ارتفاعات خودداری کنند. وی با اشاره به اینکه با فعال شدن سامانه بارشی احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها وجود دارد، افزود: مردم از توقف در حاشیه رودها و مسیل‌ها بپرهیزند و با توجه به اینکه احتمال خطر ریزش سنگ و سقوط بهمن در ارتفاعات وجود دارد، از همه کسانی که قصد تردد در مسیرهای کوهستانی را دارند می‌خواهیم در صورت عدم ضرورت، از سفر به این مناطق خودداری کنند و در صورت ضرورت حضور در این مسیرها حتما مجهز به تجهیزات زمستانی باشند.

Page Generated in 0/0050 sec