printlogo


کد خبر: 275527تاریخ: 1402/11/7 00:00
اخبار

عیدی کارگران چه زمانی باید پرداخت شود؟
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به اینکه حداقل عیدی کارگران ۱۰میلیون و۶۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۵میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، گفت: کارفرمایانی که از نقدینگی برخوردارند عیدی را با حقوق بهمن‌ماه پرداخت ‌کنند. فتح‌الله بیات درباره زمان عیدی و پاداش پایان سال کارگران  افزود: کارفرمایانی که از نقدینگی و توان پرداخت عیدی به کارگران خود برخوردارند با حقوق بهمن‌ماه، عیدی و پاداش پایان سال نیروهای کار خود را پرداخت کنند. رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: معمولا عیدی و پاداش پایان سال کارگران بر اساس قراردادهای کار در اسفندماه پرداخت می‌شود؛ به این نحو که با در نظر گرفتن تعطیلی بانک‌ها و شروع تعطیلات عید و انجام برخی حسابرسی‌ها تا 20 اسفند، عیدی‌ها به حساب‌های کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز می‌شود. 
***
افزایش بهره‌وری نفت برای رشد اقتصادی ناکافی است
کارشناس انرژی درباره افزایش بهره‌وری گفت: افزایش بهره‌وری در سازمانی مانند وزارت نفت و شرکت‌های تابعه به تنهایی نمی‌تواند منجر به رشد اقتصادی شود و رشد اقتصادی به مولفه‌های دیگری هم نیاز دارد. محمود خاقانی افزود: بهره‌‌وری تحقق همزمان اثربخشی و کارایی است. وی ادامه داد: بهره‌وری در صنعت نفت به این معناست که مدیرانی که در سمت‌های کلیدی هستند تحت مدیریت، برنامه‌ریزی و هدایت آنها بهره‌وری رشد چشمگیری داشته، به عبارتی کارایی و اثربخشی بالا بوده است. به گفته این کارشناس انرژی، رشد بهره‌وری برای افزایش راندمان کاری در صنعت نفت می‌تواند مفید باشد، در صورتی که رشد بهره‌وری صحت داشته باشد اما اینکه افزایش راندمان کاری بر رشد کلان کشور می‌تواند مؤثر باشد مدعیان باید توضیح دهند، زیرا رشد اقتصادی معنای دیگری دارد. خاقانی اظهار کرد: رشد اقتصادی را می‌توان افزایش ارزش کالا و خدمات تنظیم‌شده با نرخ تورم در مدت زمانی مشخص تعریف کرد و چنین رشدی که به صورت درصد تعریف می‌شود و افزایش تولید ناخالص داخلی حقیقی تعریف کاملا متفاوتی دارد و مفهوم آن را دارد که تمام فاکتورهای اقتصادی را باید مد نظر قرار داد. به گفته کارشناس انرژی، افزایش بهره‌وری در سازمانی مانند وزارت نفت و شرکت‌های تابعه به تنهایی نمی‌تواند منجر به رشد اقتصادی شود و به مؤلفه‌های اقتصادی دیگری هم نیاز است. 
***
وزیر کشتیرانی هند برای انعقاد قرارداد ۱۰ساله بندر چابهار به ایران می‌آید
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان درباره قرارداد با طرف هندی برای تامین تجهیزات فاز یک بندر چابهار گفت: سازمان بنادر به‌تازگی از وزیر کشتیرانی هند دعوت کرده است برای انعقاد قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله به ایران سفر کند. قاسم عسکری‌نسب بعدازظهر دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌های کشور که از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار دیدار کردند، اظهار داشت: بندر اقیانوسی چابهار در جنوب غرب ساحل دریای عمان دروازه تجارت و ترانزیت از طریق اقیانوس هند با عمیق‌ترین سطح آب و پذیرای کشتی‌های ۱۲۰ هزار تنی است؛ چابهار درواقع دروازه طلایی ترانزیت است که شبه‌قاره هند را به اروپا با ۸۰۰۰ کیلومتر مسیر کمتر، متصل می‌کند. چابهار جنوبی‌ترین نقطه کریدور شرقی- غربی جهان است. وی افزود: ۸۰ درصد کالاهای دنیا از طریق دریا و در ایران ۹۰ درصد حمل کالا از طریق دریا انجام می‌شود. توسعه دریامحور ضرورتی برای اقتصاد مقاومتی است. عسکری‌نسب اظهار داشت: ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی داریم که فقط از ۵ درصد این ظرفیت در ۷ استان ساحلی کشور استفاده شده است. وی گفت: سواحل مکران ۱۰۰۰ کیلومتر از میناب تا پاکستان است که ۵۴۱ کیلومتر آن در سیستان‌وبلوچستان است. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: در بندر شهید کلانتری، شناورهای سنتی غیرصیادی پهلو می‌گیرند و یک پست اسکله برای کشتی‌های کانتینری و... است. وی بیان کرد: فاز اول توسعه بندر چابهار با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شد.  عسکری‌نسب گفت: ظرفیت ترانزیت منظم از بندر چابهار به چین را داریم‌. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: خط دریایی چابهار به بنادر هند به صورت منظم برقرار است؛ برای صادرات میوه با کانتینرهای یخچالی بندر چابهار به بندر جبل علی امارات متصل شده است. وی بیان کرد: با تخلیه ۴۸۰۰۰ کانتینر در ۱۰ ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱۰ درصدی داشتیم‌. عسکری‌نسب گفت: توسعه ترانشیپ از مبدا چابهار در حال حاضر انجام می‌شود و رشد ۲۴۰ درصدی دارد. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان افزود: رشد ۱۴ درصدی صادرات مواد معدنی و ساختمانی در بندر چابهار داریم‌، ترمینال مکانیزه مواد معدنی در مکران نیز در دستور کار است. وی تصریح کرد: ۳۰ درصد از کالاهای اساسی کشور در بندر چابهار تخلیه می‌شود. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: یک پست اسکله نفتی در بندر چابهار داریم، اسکله دوم نفتی در شرف احداث است و در طرح جامع ۶ پست اسکله نفتی در نظر گرفته شده است که به بخش خصوصی واگذار می‌شود. عسکری‌نسب اظهار کرد: بخش خصوصی ۱۳ پروژه به ارزش ۸۱۰۰ میلیارد تومان در بندر در حال اجرا دارد. عسکری‌نسب درباره قرارداد با طرف هندی برای تامین تجهیزات فاز یک بندر چابهار گفت: سازمان بنادر به تازگی از وزیر کشتیرانی هند دعوت کرده که به ایران بیاید برای انعقاد قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله، احتمالا ۷ اسفند این قرارداد منعقد شود. وی بیان کرد: قرارداد با هندی‌ها، سرمایه‌گذاری است. زیرساخت را ما ایجاد کردیم، هندی‌های با وارد کردن تجهیزات، از این ظرفیت بهره‌برداری می‌کنند و بعد از ۱۰ سال تجهیزات به ما بازمی‌گردد. عسکری‌نسب گفت: قرارداد اولیه ۸۵ میلیون دلار بود، ۲۰ میلیون دلار جرثقیل آورده‌اند، مابقی تجهیزات با قرارداد بلندمدت وارد می‌شود. وی تاکید کرد: بخشی از بندر فقط در اختیار هندی‌ها قرار می‌گیرد و ما منتظر هند نمی‌‌مانیم، برای فاز دوم توسعه بندر چابهار از شرکت‌های فورواردی و باربری دریایی بزرگ دعوت کرده‌ایم.

Page Generated in 0/0052 sec