printlogo


کد خبر: 275530تاریخ: 1402/11/7 00:00
تأکید رؤسای جمهوری ایران و ترکیه بر گسترش همکاری‌های تجاری طرفین تا حجم 30 میلیارد دلار
سوغات سفر به آنکارا
رئیسی: قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی به توقف جنایت علیه مردم مظلوم غزه کمک می‌کند

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور صبح چهارشنبه به دعوت همتای ترکیه‌ای خود به منظور انجام سفر رسمی، در رأس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا، پایتخت ترکیه شد؛ سفر مهمی که به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی با اهدافی همچون افزایش سطح تجارت 2 کشور تا 30 میلیارد دلار در دستور کار قرار گرفت. رئیس‌جمهور کشورمان در محل کاخ ریاست‌جمهوری «آق‌سرای» از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت. در حین نواخته شدن سرود ملی 21 گلوله توپ به مناسبت حضور رئیس‌جمهور کشورمان و هیات عالی همراه شلیک شد.
ملاقات اردوغان مهم‌ترین برنامه این سفر بود. بعد از این دیدار مقامات 2 کشور پس از حضور در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، در حضور روسای جمهور، 10 سند همکاری در زمینه‌های فرهنگی، رسانه و ارتباطات، حمل‌و‌نقل ریلی و هوایی،‌ برق، انرژی و اقتصادی و مناطق آزاد تجاری امضا کردند. این اسناد همکاری از سوی وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و رئیس شرکت توانیر جمهوری اسلامی ایران و وزرای صنعت و فناوری، حمل‌و‌نقل و زیرساخت، انرژی و منابع طبیعی، کشور، فرهنگ و گردشگری، رئیس سازمان ارتباطات ریاست‌جمهوری و معاون وزیر تجارت ترکیه به امضا رسید.
رئیسی در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری اقتصادی 2 کشور با بیان اینکه انتظار از نتایج برگزاری این جلسه ایجاد جهش در توسعه روابط 2 کشور است، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در 2 کشور، تحقق هدف رسیدن به حجم 30 میلیارد دلاری در همکاری‌ها و تبادلات تجاری را کاملا قابل دسترس می‌دانیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر بازنگری در سند همکاری‌های تجاری 2 کشور به منظور رفع موانع توسعه تبادلات تجاری، به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های 2 کشور در زمینه انرژی اشاره کرد و گفت: مشکلات فنی گذشته در زمینه تبادلات انرژی میان 2 کشور با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دقیق قابل برطرف شدن است. رئیسی در ادامه با بیان اینکه توسعه و تقویت روابط با همسایگان سیاست محوری جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی است، اظهار داشت: ایران با همه همسایگان خود روابط خوب، دوستانه و سازنده‌ای دارد که این روابط تداوم و گسترش خواهد یافت اما مساله مقابله با تروریسم موضوعی جدا از همسایگی است و جمهوری اسلامی ایران برای برخورد با هر عامل برهم‌زننده امنیت خود اراده قاطعی دارد.
اردوغان نیز در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری دیدارهای پربار امروز خود و مقامات دولتش با رئیس‌جمهور و مقامات دولت ایران گفت: ابتدا خدمت رهبر و مردم ایران عرض سلام دارم و امیدوارم این نشست‌ها و رایزنی‌ها برای 2 کشور مایه برکت باشد. رئیس‌جمهور ترکیه با تسلیت حادثه تروریستی کرمان به دولت و ملت ایران افزود: گفت‌وگوهای مفصلی برای توسعه تبادلات تجاری داشتیم و توافق کردیم همه تلاش خود را برای رساندن حجم مبادلات به عدد 30 میلیارد دلار به کار بگیریم‌. اردوغان در ادامه به گفت‌وگوهای صورت‌گرفته میان مقامات 2 کشور درباره رخدادهای غزه اشاره کرد و گفت: ظلم و جنایات گسترده اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها استانداردهای دوگانه سازمان‌های جهانی را به نمایش گذاشت.
* ایران و ترکیه در حمایت از فلسطین توافق دارند
رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن ابراز رضایت از برگزاری هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، بر اراده مقامات 2 کشور برای ارتقا و جهش روابط در بخش‌های مختلف بویژه در بخش تجاری و اقتصادی تأکید کرد و گفت: معتقدیم 2 کشور ایران و ترکیه با برخورداری از ظرفیت‌های بسیار بالا می‌توانند در مسیر توسعه و جهش در روابط گام‌های مهمی بردارند و در این راستا در مرحله اول برای افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی به میزان 30 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده که با تلاش مسؤولان و فعالان اقتصادی 2 کشور کاملا امکان تحقق آن وجود دارد. وی در ادامه اراده جدی کشورهای منطقه در زمینه مبارزه با تروریسم را تنها راه ایجاد ثبات و امنیت در منطقه عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران امنیت ترکیه و دیگر کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند، کوچک‌ترین ناامنی در گوشه‌ای از منطقه بر ثبات و امنیت کل منطقه اثرگذار خواهد بود لذا همکاری کشورهای منطقه در این زمینه و در راستای خنثی‌سازی توطئه نظام سلطه برای اختلاف‌افکنی میان ملت‌های منطقه، تجزیه‌طلبی و ایجاد ناامنی بسیار موثر خواهد بود. رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع فلسطین و ظلم و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مبتلا به جهان اسلام بلکه جهان بشریت اشاره کرد و گفت: امروز کدام وجدان بیداری از این میزان از ظلم و جنایت بر علیه زنان و کودکان مظلوم غزه متاثر نیست؟ امروز فلسطین به مساله اول جهان اسلام و جهان بشریت تبدیل شده و همه ملت‌های آزاده تحت تأثیر مظلومیت مردم غزه قرار گرفته‌اند. رئیسی همچنین محدودسازی ارتباط و قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای مرتبط با این رژیم را در وادار ساختن صهیونیست‌ها به توقف جنایت علیه مردم مظلوم غزه مؤثر و حائز اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر حمایت از فلسطین، مقاومت اسلامی، احقاق حقوق ملت فلسطین، رفع اشغال 75 ساله و مواخذه اشغالگران توافق دارند و معتقدند استمرار جنایت نه مشروعیت‌ساز است و نه مالکیت خواهد آورد.
* گسترش روابط با همسایگان اولویت دولت سیزدهم
حضور در نشست مشترک فعالان اقتصادی 2 کشور دیگر برنامه رئیسی در سفر فشرده به ترکیه بود. رئیس‌جمهور در این نشست با اشاره به اینکه افزایش حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی میان ایران و ترکیه در منطقه و عرصه بین‌المللی نیز تأثیرات سازنده و مثبتی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که گسترش روابط با کشورهای همسایه و مسلمان را به عنوان محور دیپلماسی خود انتخاب کرده، در حوزه گسترش روابط اقتصادی نیز برای کشورهای همسایه و مسلمان اولویت قائل است.
در پایان سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به ترکیه، 2 کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر ضرورت تلاش برای ارتقای حداکثری حجم تجارت فی‌مابین، جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه را محکوم کردند و خواستار توقف فوری حملات رژیم اسرائیل، رفع فوری و بدون قید و شرط محاصره ظالمانه نوار غزه و ارسال فوری، کافی و بدون مانع کالاها و خدمات ضروری به مردم فلسطین شدند.

 


Page Generated in 0/0057 sec