printlogo


کد خبر: 275535تاریخ: 1402/11/7 00:00
گارد ایالتی تگزاس مرزبانان آمریکایی را اخراج کرد و مرز خود را با مکزیک بست
تگزاس علیه واشنگتن
* 25 فرماندار از تگزاس حمایت کردند

گروه بین‌الملل: روز گذشته گارد ایالتی تگزاس مرزبانان آمریکایی را اخراج کرد و مرز خود با مکزیک را بست تا فرماندار این ایالت به خواسته‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان مرزکشی این ایالت پشت کند؛ موضوعی که باب جدیدی در اختلافات ایالتی در آمریکا را باز می‌کند. 25 فرماندار جمهوری‌خواه توماری را برای حمایت از تگزاس علیه دولت فدرال امضا کردند. آنها دولت بایدن را به عدم تمایل به حفاظت از مرزهای آمریکا و مبارزه با مهاجرت غیرقانونی متهم کردند. آنها همچنین از اقدامات مقامات تگزاس که قصد دارند به طور مستقل از بخشی از مرز ایالات متحده و مکزیک در برابر تهاجم مهاجران غیرقانونی محافظت کنند، حمایت کردند. از چند ماه قبل گارد ملی تگزاس بدون توجه به اولتیماتوم دولت فدرال به حفظ خط مرزی خود ادامه داد که موجب واکنش تند بایدن به این موضوع شد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به تگزاس 24 ساعت فرصت داده از حکم دادگاه عالی آمریکا پیروی کند و پست‌های گشت مرزی را به دولت فدرال تحویل دهد، در غیر این صورت با عواقب کوتاهی در انجام این کار مواجه خواهد شد. گرگ ابوت، فرماندار این ایالت هم در پاسخ بایدن گفته است: «تگزاس بر اساس قانون اساسی حق دفاع از خود را دارد. اگرچه ممکن است به یک جنگ داخلی تبدیل نشود، این تقسیم‌بندی درگیری مرزی در کشور ایجاد کرده است». در همین زمینه  یکی از ملی‌گرایان برجسته تگزاس از فرماندار خواسته است در صورتی که رئیس‌جمهور گارد ملی تگزاس را فدرال کند، همان‌طور که برخی دموکرات‌ها خواستار آن هستند، در پاسخ به بحران جاری مرزی، گارد ایالتی تگزاس را به طور چشمگیری گسترش و نظامی کند. دانیل میلر، رئیس جنبش ملی‌گرای تگزاس (TNM) که برای اعلام استقلال از ایالات متحده برای ایالت ستاره‌ای تنها تلاش می‌کند، با ارسال پستی در X، از ابوت خواست گارد ایالتی را به طور بنیادی گسترش دهد و آنها را در امتداد مرز مکزیک قرار دهد. وی گفت: «اگر بایدن گارد ملی تگزاس را فدرال کند، گرگ ابوت باید فورا در گارد ایالتی تگزاس نام‌نویسی، آنها را کاملا نظامی و به عنوان یک نیروی حفاظت از مرز در سراسر مرز مستقر کند». از سوی دیگر اگر خود تگزاس را در نظر بگیریم، 26 ایالت از تگزاس حمایت می‌کنند؛ به علاوه بیانیه حمایت کامل ترامپ. در روزهای آتی موضوعی که ممکن است بیشترین اهمیت را داشته باشد، تلاش بایدن برای فدرال کردن گارد ملی است. تلاش برای رد کردن فرماندار یک چیز است و تلاش برای غلبه بر بیش از نیمی از کشوری که در حمایت رسمی ایستاده‌اند، چیز دیگر. 
گارد ملی ایالات متحده آمریکا سال ۱۹۰۳ توسط کنگره ایالات متحده آمریکا تأسیس شد. این واحد نظامی در واقع شاخه مستقلی از نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا نیست و از ۲ واحد گارد ملی ارتش که جزو نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا و گارد ملی هوایی که جزو نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شوند، تشکیل شده است. موضوعی که گارد ملی را از دیگر شاخه‌های نیروهای مسلح آمریکا متمایز می‌کند، این است که این نیرو، اکثرا نیروی واکنش سریع در مواقع مورد نیاز در داخل خود ایالات متحده آمریکاست. با توجه به اینکه هر ایالت آمریکا گارد ملی خودش را دارد، این نیروها در سراسر کشور پراکنده هستند و در صورت اعلام وضعیت اضطراری توسط فرماندار (فقط گارد ملی ایالت خودش) یا توسط رئیس‌جمهور و وزیر دفاع (دارای دسترسی به گارد ملی تمام ایالات) فراخوانده می‌شوند و بسیار سریع‌تر از نیروی زمینی یا هوایی به محل مورد نیاز می‌رسند. از طرفی ترامپ حمایت خود را از تگزاس اعلام و همه ایالت‌ها را تشویق کرده تا گارد ملی خود را در مرز جنوبی مستقر کنند. ایالت تگزاس پا را از این هم فراتر نهاده است. معاون فرماندار تگزاس گفته: «ممکن است جو بایدن را از رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 در تگزاس حذف کنیم». وزارت دادگستری آمریکا به دستور بایدن از دادگاه عالی آمریکا خواسته است به مقامات ایالت تگزاس دستور دهد اقدام جهت ممانعت از ورود نیروهای گشت مرزی از بخشی از مرز مشترک مکزیک و آمریکا را متوقف کنند؛ جایی که تعداد زیادی از مهاجران در ماه‌های اخیر از آنجا برای ورود به خاک آمریکا عبور کرده‌اند و رویارویی شدیدی بین فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس و دولت بایدن بر سر اجرای قانون مهاجرت در این منطقه شکل گرفته است. 
درخواست مذکور پس از آن مطرح شد که تگزاس برای کنترل یک منطقه ۵۰ هکتاری در امتداد رودخانه ریوگراند در گذرگاه ایگل که هزاران مهاجر از طریق آن وارد مکزیک شده بودند، این منطقه را حصارکشی کرد و سیم خاردار زد؛ اقدامی که سال گذشته نیز با تنش‌های بسیاری بین بایدن و فرماندار تگزاس همراه شد و اکنون این منطقه مانع دسترسی ماموران فدرال برای انجام وظایف‌شان شده است. به گفته وزارت دادگستری آمریکا، در بخشی از این منطقه نیروهای مسلح گارد ملی تگزاس با وسایل نقلیه خود مانع دسترسی ماموران گشت مرزی به رودخانه ریوگراند شده‌اند. گارد ملی تگزاس حتی برای دور نگه داشتن ماموران گشت مرزی از یک جاده در این منطقه، از خودروهای هاموی نظامی استفاده کرده‌ است. گرگ ابوت اظهارات وزارت دادگستری مبنی بر ایجاد ممانعت در ورود ماموران گشت مرزی به این منطقه را رد کرده و گفته است: تگزاس اختیار کنترل دسترسی مناطق خودش را دارد و این حق تگزاس است.
ایجاد محدودیت‌های شدید در این منطقه، تلاش‌های اجرایی دولت بایدن را با مشکل مواجه کرده است و سال‌هاست این ایالت با دولت بر سر اختلافات حقوقی در این منطقه با یکدیگر درگیر هستند. با این حال، فرماندار تگزاس به صراحت از حق خود بر مناطق مربوط به این ایالت دفاع کرده و گفته است: تنها کاری که ما انجام نمی‌دهیم، این است به افرادی که از مرز می‌آیند، تیراندازی نمی‌کنیم، زیرا مسلما در صورت چنین اقدامی دولت بایدن ما را متهم به قتل می‌کند. 
با این حال، وزیر روابط خارجی مکزیک نیز اظهارات مطرح‌شده را محکوم کرده و می‌گوید چنین اظهاراتی می‌تواند منجر به تشدید خشونت میان این ایالت با دولت بایدن بر سر سیاست‌های مرزی این کشور شود؛ موضوعی که طی ماه‌های اخیر بشدت مورد توجه جمهوری‌خواهان قرار گرفته و موجب شده است تحت تاثیر این سیاست‌ها، انتقادات شدیدی علیه دولت بایدن مطرح کنند.

Page Generated in 0/0059 sec