printlogo


کد خبر: 275536تاریخ: 1402/11/7 00:00
بررسی نمودار حریفان تیم ملی فوتبال ایران تا فینال جام ملت‌های آسیا
نقشه گنج

ملی‌پوشان ایران برای رسیدن به فینال جام ملت‌ها باید 3 بازی سخت را پشت سر بگذارند.
تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا  از حیث صید امتیاز و‌ برد مقتدرانه ظاهر شد و توانست 3 پیروزی در 3 بازی متوالی مقابل تیم‌های فلسطین (4 بر یک)، هنگ‌کنگ (۱ بر صفر) و امارات (2 بر یک) داشته باشد تا راهی دور یک‌هشتم نهایی شود و در مسیر مراحل حذفی و ادامه ماجراجویی خود تا قهرمانی قرار بگیرد.
شاگردان امیر قلعه‌نویی پس از نمایش موفق در 3 دیدار اخیرشان که 9 امتیاز کسب کردند و در صدر جدول گروه C جام ملت‌های آسیا قرار گرفتند، باید از ساعت 19:30 چهارشنبه‌شب هفته جاری (11 بهمن‌) در ورزشگاه عبدالله بن‌خلیفه شهر دوحه مقابل تیم ‌ملی سوریه قرار بگیرند و پس از آن هم در دور یک‌چهارم نهایی یک رقابت فوق‌العاده جذاب و هیجان‌انگیز و البته دشوار را انجام بدهند.
رقابت‌های مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا پنجشنبه‌شب با انجام 4 بازی در گروه‌های E و F به پایان رسید که صعود تیم‌های بحرین، کره‌جنوبی، اردن، عربستان سعودی، تایلند و اندونزی قطعی شد و تیم ‌ملی ایران هم حریفان احتمالی خود را در مراحل حذفی شناخت.
صعود دور از تصور تیم ‌ملی فوتبال بحرین به ‌عنوان صدرنشین گروه E، کاری کرد تا شاگردان آنتونیو پیتزی در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا با ژاپن برخورد کنند؛ دیداری که مثل بازی ایران و سوریه 11 بهمن‌ماه، اما از ساعت 15 در استادیوم الثمامه انجام خواهد شد.
ملی‌پوشان ایران در صورت پیروزی مقابل سوریه 3 روز پس از این بازی، باید شنبه چهاردهم بهمن، در ورزشگاه البیت به مصاف برنده دیدار تیم‌های بحرین و ژاپن بروند و رقابت جذاب و سخت‌ترین بازی خود را انجام بدهند تا شانس خود را برای رسیدن به نیمه‌نهایی امتحان کنند.
شاگردان قلعه‌نویی در صورت برتری مقابل یکی از تیم‌های بحرین یا ژاپن، به طور قطع در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا در روز چهارشنبه، هجدهم بهمن، با یکی از تیم‌های «قطر- فلسطین» یا «ازبکستان - تایلند» دیدار خواهند کرد تا بازی سرنو‌شت‌ساز برای رسیدن به فینال را انجام بدهند.
عبور ایران از این مسیر سخت، آنها را در روز 21 بهمن به فینال جام ملت‌های آسیا می‌رساند تا تقابل در دیدار پایانی را احتمالا برابر یکی از تیم‌های عربستان سعودی، استرالیا، کره‌جنوبی و حتی تیم‌ شگفتی‌سازی مثل عراق انجام بدهند.
این یک مسیر سخت برای ملی‌پوشان ایران تا فینال جام ملت‌های آسیاست که البته غیرممکن نیست و می‌توان به شاگردان قلعه‌نویی امید داشت تا ناکامی ادوار گذشته برای تیم ایران را جبران کنند و به جام برسند.
* ایران و ژاپن: کمترین فاصله ممکن در 365 روز گذشته
فاصله میان ایران و ژاپن در رنکینگ جهانی فیفا، به کمترین میزان خود طی یک سال اخیر رسید.
به گزارش «ورزش ۳»، مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به پایان رسید که طی آن تیم‌ ملی ایران به ‌عنوان صدرنشین از گروه خود به مرحله بعد راه یافت ولی تیم‌های مدعی ژاپن و کره‌جنوبی با ایستادن در جایگاه دوم، توانستند بلیت حضور در دور بعدی مسابقات را رزرو کنند.
در شرایطی که تصور می‌شد تیم فوق‌العاده آماده ژاپن بتواند با ایستادن در رتبه اول گروه، راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شود اما این اتفاق رخ نداد و عملا نمودار درختی مسابقات کاملا به هم ریخت تا سامورایی‌ها به سمت دیگر جدول و بخشی که ایران حضور دارد راه پیدا کنند و کره‌جنوبی نیز در سمت دیگر نمودار ایستاد.
این نتایج باعث تغییرات مهمی در امتیازات تیم‌ها برای قرارگیری در رنکینگ جهانی فوتبال شد. ژاپن به واسطه ۲ پیروزی و یک شکست در مرحله گروهی و البته پیروزی‌هایی که در بازی‌های دوستانه پیش از آغاز مسابقات به دست آورد، با منفی 13.11 مواجه شد.
در سمت مقابل، ایران که توانست در فیفادی برابر بورکینافاسو، اندونزی، فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات به پیروزی دست یابد، در مجموع صاحب 24.25 امتیاز مثبت شد و همین موضوع اختلاف فراوانی را که میان تیم‌ ملی و سامورایی‌ها ایجاد شده بود کاهش داد.
در شرایطی که در آخرین رنکینگ رسمی اعلام‌شده توسط فیفا اختلاف میان ایران و ژاپن 55.11 امتیاز بود، حالا این عدد به 17.75 امتیاز کاهش یافته که این موضوع نشان می‌دهد رسیدن شاگردان امیر قلعه‌نویی به رتبه نخست آسیا، بیش از هر زمان دیگری در دسترس‌ است و در صورت حذف سامورایی‌ها در دور بعد یا حتی شکست در بازی مستقیم مقابل ایران، می‌تواند این دستاورد بزرگ را برای تیم‌ ملی به ارمغان بیاورد.
فاصله امتیازی میان ایران و ژاپن در شرایطی به 17.75 کاهش یافته که دقیقا طی یک سال گذشته، هیچ‌گاه این ۲ تیم چنین اختلاف اندکی با یکدیگر نداشته‌اند و همواره سامورایی‌ها با فاصله زیادی در رتبه اول آسیا جای داشته و حتی در آخرین رنکینگ رسمی فیفا نیز به جایگاه هفدهم جهان صعود کرده بودند.
* شوک به بحرین در آستانه دیدار با ژاپن با یک بازیکن دوپینگی
آزمایش دوپینگ مدافع تیم‌ ملی فوتبال بحرین پس از دیدار با کره‌جنوبی مثبت اعلام شد و او نمی‌تواند تیم خود را در دیدارهای پیش رو همراهی کند. تیم ملی فوتبال بحرین در نخستین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ روز ۲۵ دی به مصاف تیم‌ ملی کره‌جنوبی رفت که این بازی با برتری ۳ بر یک شاگردان یورگن کلینزمن در تیم کره همراه بود. پس از این بازی مسؤولان ناظر بر مسابقات از هزاع علی، مدافع تیم‌ ملی بحرین آزمایش دوپینگ گرفتند که روز جمعه ۶ بهمن جواب این آزمایش اعلام و مثبت شد، بنابراین این مدافع تا اطلاع ثانوی حق حضور در هیچ مسابقه‌ای را نخواهد داشت تا میزان دقیق محرومیت وی اعلام شود. بحرین به مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرده است و باید ۱۱ بهمن به مصاف تیم‌ ملی ژاپن برود.

Page Generated in 0/0052 sec