printlogo


کد خبر: 275542تاریخ: 1402/11/7 00:00
افزایش فشار داخلی و خارجی بر صهیونیست‌ها

مهدی بختیاری: نتانیاهو و دولت او همچنان زیر بار سنگین فشار از داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی قرار دارند.
اوضاع در میدان - به‌رغم پیشروی‌های ارتش اسرائیل در برخی مناطق نوار غزه - چندان باب میل آنها نیست. جنگ در جبهه شمال داغ‌تر شده و حزب‌الله لبنان برای نخستین‌بار تصاویری از به‌کارگیری تسلیحات ضدزره جدید منتشر کرده که به نظر می‌رسد موشک‌های الماس ایرانی باشد که در اختیار آنها قرار گرفته است.
این موشک‌های ضدزره از نوع تاپ اتک است که به‌کارگیری آنها به صورت وسیع در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی، عرصه را بر ارتش اسرائیل تنگ‌تر خواهد کرد.
یمنی‌ها همچنان به کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی حمله می‌کنند و امنیت دریای سرخ را برای کشتی‌های اسرائیلی از بین برده‌اند.
در نوار غزه هم نبرد تمام‌عیار بعد از چند کمین سنگین نیروهای مقاومت علیه سربازان ارتش اشغالگر - که منجر به تلفات سنگین و بی‌سابقه برای آنها شد - همچنان ادامه دارد.
به این مساله باید وضعیت به‌هم‌ریخته ارتش اسرائیل را نیز اضافه کرد.
پس از افزایش تنش و درگیری‌های سیاسی بین مقامات عالی این رژیم که کابینه جنگ را هم در آستانه فروپاشی قرار داده، در روزهای اخیر اخبار و تصاویری از سرپیچی و اعتراض سربازان احتیاط در ارتش نیز در فضای خبری دنیا منتشر شد؛ اتفاقی بی‌سابقه آن هم در مهم‌ترین رکن ساختار اسرائیل یعنی ارتش و آن هم در میانه یک جنگ تمام‌عیار و طولانی.
در کنار این موارد، در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز روز به روز بر موج مخالفت‌های افکار عمومی با دولت نتانیاهو افزوده می‌شود.
خانواده‌های اسرای اسرائیلی در دست حماس هر روز تجمعات بزرگی را در تل‌آویو شکل می‌دهند و خواستار پایان جنگ و بازگرداندن اسرای‌شان هستند؛ اسرایی که رژیم اسرائیل به‌رغم وعده‌های مکرر نه تنها نتوانسته حتی یک نفرشان را از طریق نظامی آزاد کند، بلکه در بمباران‌های متعدد نوار غزه نیز بسیاری از آنها را به دست خودش کشته است.
علاوه بر افکار عمومی، بسیاری از مقامات سابق دولت اسرائیل نیز شخص نتانیاهو را مقصر اصلی این وضعیت می‌دانند و معتقدند او در همین موقعیت جنگ هم که شده، باید برکنار شود.
شخص نتانیاهو بهتر از هر کس دیگری می‌داند تحقق این تهدید مخالفان تا چه حد به او و دولتش نزدیک است و پایان جنگ در وضعیت فعلی - که اسرائیل هیچ دستاورد مهمی را در جنگی که بیش از 110 روز از آغاز آن می‌گذرد، به دست نیاورده - چقدر می‌تواند برایش مرگبار باشد.
در عرصه بین‌المللی نیز شکایت دولت آفریقای جنوبی از اسرائیل به دادگاه لاهه مهم‌ترین چالش خارجی صهیونیست‌هاست.
دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد صلاحیت رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در پرونده نسل‌کشی در غزه را دارد و به اسرائیل دستور داد تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه به‌کار ببندد.
دادگاه لاهه می‌گوید اسرائیل باید اجازه ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه را بدهد.
دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین از اسرائیل خواست ظرف یک ماه گزارشی را درباره اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه به این دادگاه ارائه کند.
این دادگاه اسرائیل را ملزم کرده تدابیر بیشتری برای محافظت از فلسطینی‌ها به‌کار ببندد، هرچند دستوری برای پایان دادن به عملیات‌های نظامی در غزه صادر نکرد.
دادگاه همچنین حق طرح دعوا از سوی آفریقای جنوبی را وارد دانست و اعلام کرد درخواست اسرائیل برای رد این شکایت غیرقابل قبول است.
قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید اسرائیل باید هر کسی را که مرتکب نسل‌کشی در غزه می‌شود مجازات کند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به حکم این دادگاه گفته: «تمایل دیوان بین‌المللی دادگستری برای بحث درباره ادعاهای نسل‌کشی علیه اسرائیل شرمی است که تا نسل‌ها از یادها پاک نخواهد شد».
او بار دیگر مدعی شد: «ما این جنگ را تا زمان پیروزی کامل ادامه خواهیم داد، تا زمانی که همه اسرا بازگردانده شوند و غزه دیگر تهدیدی علیه اسرائیل نباشد».
این وضعیت امروز اسرائیل در داخل و خارج، در سیاست و جنگ است که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها در یک وضعیت فشار تمام‌عیار قرار دارند؛ وضعیتی که بشدت برای دولت تندرو و افراطی موجود خطرناک و برای مخالفان آن مطلوب است. هرچند در یک نگاه عام‌تر، این وضعیت از همه بیشتر برای موجودیت اسرائیل خطرناک است؛ چه این جنگ الان تمام شود چه چند ماه دیگر، چه نتانیاهو بر سر کار بماند و چه نماند، اسرائیل دیگر به وضعیت قبل از 7 اکتبر باز نخواهد گشت.

Page Generated in 0/0115 sec