printlogo


کد خبر: 275544تاریخ: 1402/11/8 00:00
اخبار

پاسداشت مرحوم پروانه معصومی در جشنواره عمار
به دنبال پاسداشت هنرمند فقید «پروانه معصومی» در اختتامیه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، ویژه‌نامه پاسداشت وی  با عنوان «الی النور...» نیز منتشر ‌شد. این ویژه‌نامه که با سردبیری مجید رحمانی به رشته تحریر درآمده ‌است، شامل مصاحبه با دوستان، همکاران و نزدیکان مرحوم پروانه معصومی است که ناگفته‌هایی از ابعاد شخصیتی وی در زندگی شخصی و حرفه‌ای را آشکار می‌کند. سیروس مقدم، هوشنگ توکلی و مینا نوروزی، از جمله کسانی هستند که در این ویژه‌نامه به روایت خاطراتی از این هنرمند فقید می‌پردازند.
در نخستین یادداشت این ویژه‌نامه که به قلم مجید رحمانی است، آمده: «هویت و اصالت در تمام فراز و فرودهای زندگی بانو موج ‌می‌زند. بازیگری است که در آغاز کار هنری‌اش، کاملا به دور از فضای غالب نقش زن در فیلمفارسی‌های آن دوره، گزیده‌کار بود. یک شمایل جدید از زن در سینمای آن زمان ایران را به نمایش گذاشت که دارای عفت و وقار خاصی بود. وارد موج نوی سینمای ایران شد؛ لکن یک پیرنگ جدی از زن ایرانی باعفت در فیلم‌های سینمای حتی قبل از انقلاب ایشان، عیان است». این ویژه‌نامه با ذکر جمله‌ای از پروانه معصومی در اختتامیه پنجمین جشنواره عمار در حالی که لوح تقدیر خود را در دست‌ داشت، به پایان می‌رسد: «من ۲ بار جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره فجر گرفتم ولی امروز احساس می‌کنم که با گرفتن این جایزه، خیلی خوشحال‌هستم».
***
تخصیص 24 هزار میلیارد تومان برای ذائقه‌سازی تلویزیون
بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، دولت مکلف است در سال پیش رو بودجه صداوسیما را از ۱۸ هزار به ۲۴ هزار میلیارد تومان برساند. بر این اساس کمیسیون تلفیق از دولت خواسته بودجه پیشنهادی سال آینده صداوسیما را علاوه‌ بر رشد لایحه، در مرحله دوم نیز  ۳۳ درصد افزایش دهد.
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته در صحن علنی مجلس اعلام کرد: «بودجه صداوسیما و قوه‌قضائیه نسبت به سال جاری ۵۸ درصد افزایش یافته است در حالی که رشد بودجه سایر دستگاه‌ها در سال آینده حدود ۱۲ درصد است».
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفته است این افزایش بودجه صداوسیما و قوه‌قضائیه روی هم ۳۷ هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت تحمیل کرده است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه شنبه 7 بهمن ۱۴۰۲ و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه‌ای، با تصویب جزء ۲ بند الحاقی ۱ تبصره ۱۳ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند: «دولت مکلف است اعتبارات سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران را معادل 240 هزار میلیارد ریال در جداول بخش دوم بودجه ارائه کند. سازمان برنامه و بودجه مکلف است با همکاری دستگاه‌های مذکور اعتبار افزوده شده مازاد بر رشد سنواتی را بر اساس برنامه هفتم پیشرفت و سایر اسناد بالادستی به تفکیک برنامه، اعتبار مورد نیاز و شاخص‌های خروجی محور ارزیابی، نتایج اجرای برنامه‌های مذکور را به همراه بودجه تفصیلی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. استفاده از اعتبارات افزوده شده صرفا در قالب برنامه‌های مذکور مجاز بوده و دستگاه‌های مجری برنامه‌های موضوع این بند مکلفند هر ۳ ماه یک بار گزارش عملکردی خود را به کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارائه کنند».
***
«پایش» به آنتن بازگشت
فصل جدید برنامه اقتصادی «پایش»، ویژه انتخابات مجلس به میزبانی ندا سپانلو بزودی از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. برنامه «پایش» یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های اقتصادی صداوسیماست. در سری جدید این برنامه بر موضوعات انتخاباتی بویژه در حوزه اقتصاد و دغدغه‌های معیشتی مردم تمرکز شده است. ندا سپانلو میزبانی فصل جدید پایش را بر عهده دارد. او پیش از این تولید و اجرای برنامه‌هایی همچون «اقتصاد روز»، «بدون حاشیه»، «تجارت جهانی ایرانیان»، «صبح عالی بخیر»، «راهبرد اقتصادی» و «جهش» را در کارنامه داشته است. «پایش» کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه اول سیماست که در فصل جدید به تهیه‌کنندگی ایمان علی‌محمدی و سردبیری سیدمهدی موسوی روز‌های یکشنبه‌ و سه‌شنبه هر هفته ساعت ۲۰ از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.
***
امروز؛ گشایش نمایشگاه جشنواره تجسمی فجر
پس از پایان داوری نهایی آثار هنرمندان متقاضی حضور در فجر شانزدهم، ترکیب‌ نهایی راه‌یافتگان به نمایشگاه این رویداد هنری در رشته‌های طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک، تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی، نگارگری، کارتون و کاریکاتور، مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری، رسانه‌های هنری جدید، طراحی فرهنگ‌محور و بخش موضوعی قله‌ها مشخص شد. بر این اساس، در بخش رقابتی آزاد ۶۱۹ اثر از ۴۵۳ هنرمند و در بخش قله‌ها ۱۲۴ اثر از ۸۶ هنرمند روی دیوار خواهد رفت. در بخش طراحی‌ فرهنگ‌محور ۲۶ اثر از ۱۸ هنرمند و در بخش دیوارنگاری شهری، ۴۰ اثر از ۴۰ هنرمند به نمایش درمی‌آید. در بخش بازار هنر، ۱۱۲ اثر از ۹۳ هنرمند روی دیوار می‌رود. در بخش مفاخر هنرهای تجسمی به روایت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ۶۶ اثر از ۵۵ هنرمند و در بخش آینه در آینه ۳، ۹۷ اثر از ۲۵ هنرمند روی دیوار می‌رود. بر اساس این خبر، آیین افتتاح نمایشگاه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران، امروز یکشنبه ۸ بهمن و آیین گشایش این رویداد هنری در موسسه فرهنگی، هنری صبا سه‌شنبه ۱۰ بهمن جاری ساعت ۱۸ برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0062 sec