printlogo


کد خبر: 275546تاریخ: 1402/11/8 00:00
از فجر ۳۵ میلیارد تومانی سال گذشته تا بودجه 140 میلیاردی معاونت هنری
روایت وزیر ارشاد از بودجه فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از جشنواره تئاتر فجر و قبل از تماشای نمایش تروما در تالار وحدت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: سال 1401 نسبت به سال 1400 بودجه جشنواره تئاتر 6 برابر افزایش پیدا کرد و بالای 35 میلیارد تومان سال گذشته برای جشنواره تئاتر فجر هزینه کردیم، در حالی که بودجه جشنواره تئاتر فجر در سال 1400، 6 میلیارد تومان بود.
محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: امسال به دلیل مشکلات بودجه‌ای دوستان پیشنهاد تعطیلی جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر را دادند که من نپذیرفتم و مصر بودم این جشنواره‌ها برگزار شود که خوشبختانه در 4 منطقه با استقبال بسیار خوب برگزار شد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر مشکلات بودجه‌ای برای برنامه‌های ارائه شده از سوی دوستان نداریم. این مساله را قبول دارم که از ابتدا حوزه فرهنگ و هنر بودجه بالایی نداشت و تئاتر در قیاس با سینما هم بودجه‌اش نابرابر و تلاش ما بر حل این مساله است. امسال از معاون هنری خواهش کردم بودجه‌ای کاملا عملیاتی را تنظیم کند و رشد قابل ملاحظه‌ای در پیش‌بینی  بودجه اتفاق افتاد.
وزیر ارشاد افزود: امسال بالای 140 میلیارد تومان بودجه معاونت هنری بود، اشاره من به افزایش 3 تا 4 برابری این بودجه است و با سازمان برنامه و بودجه و دوستان مجموعه هم به توافقات خوبی رسیده‌ایم. در بحث تبصره 9 بنده که الحمدلله اجرایی شد بودجه ویژه‌ای را برای تئاتر در نظر گرفته‌ایم.
وی افزود: کار مهم دیگری که انجام دادیم و پیشنهاد معاون هنری بود، اینکه برای انجمن‌های نمایشی در استان‌ها سرانه یک میلیارد تومانی اختصاص دادیم و ان‌شاءالله این هفته تخصیص 50 درصدی این سرانه آماده می‌شود؛ کار مدیریت این بودجه برعهده معاونت هنری است. اعلام کردم در قرارگاه شهید آوینی که تاسیس شده است، میز موسیقی، میز تئاتر و میز هنرهای تجسمی در اختیار معاون هنری و همکاران‌شان باشد که ایشان با علم و ‌شناختی که از استان‌ها دارند برنامه‌ریزی را انجام دهند.
اسماعیلی ادامه داد: از آقای سالاری پرسیدم به انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها سالانه چقدر بودجه پرداخت می‌شود که ایشان گفتند سالانه 5 تا 10 میلیون تومان. ما این مبلغ را سالانه به یک میلیارد تومان می‌رسانیم و این یعنی حمایت عملی از حوزه نمایش و تئاتر در استان‌ها که به هر حال کار اصلی هم همان جا باید شکل بگیرد. با همکاری معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی تلاش می‌کنیم فاصله بین بودجه تئاتر با سینما را از بین ببریم.
وی افزود: از آقای سقایان، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تشکر می‌کنم که کار را به خوبی پیش بردند و امسال شاهد استقبال بسیار خوبی از سوی مردم در جشنواره تئاتر فجر بودیم.
اسماعیلی گفت: این روند بار را ما سنگین می‌کند که به‌رغم همه محدودیت‌ها، هر پیشنهادی معاون هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره تئاتر فجر داشته باشند، اجرا می‌کنیم.

Page Generated in 0/0055 sec