printlogo


کد خبر: 275550تاریخ: 1402/11/8 00:00
دور دنیا

گاردین: 
حکم لاهه برای اسرائیل ویرانگر و برای آمریکا و انگلیس ناخوشایند است
شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری نسبت به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه نه‌تنها رفتار صهیونیست‌ها در برابر فلسطینی‌ها، بلکه کل نظام مبتنی بر قوانین پس از جنگ دوم ‌جهانی از جمله اقتدار این دیوان بین‌المللی را مورد آزمون و سنجش قرار داده است. البته هرگز چنین پرونده سطح بالایی در بحبوحه چنین درگیری خونینی مطرح نشده بود و به‌ندرت پیش آمده که اکثرا برای تحقق نتایج چنین خطری کنند. «پاتریک وینتور» روزنامه‌نگار انگلیسی و سردبیر بخش دیپلماتیک روزنامه گاردین در مطلبی برای این روزنامه نوشت: دادگاه به طرز فوق‌العاده‌ای از آنچه به عنوان مسؤولیت‌هایش شناخته می‌شود، عقب‌نشینی نکرد. اگر چه آتش‌بس کامل رخ نداد اما دستورات حفاظتی از جمله خاتمه دادن به کشتار فلسطینی‌ها در غزه را صادر کرد؛ اقدامی که فراتر از آن چیزی بود که بسیاری از کارشناسان حقوق بین‌الملل پیش‌بینی کرده بودند. وی همچنین تاکید کرد: این حکم برای اسرائیل ویرانگر و برای سیاستمدارانی مانند «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده که گفت این پرونده بی‌فایده است یا «دیوید کامرون» وزیر خارجه بریتانیا که از آفریقای جنوبی خواست کلماتی مانند نسل‌کشی را بی‌محابا بر زبان نیاورد، ناخوشایند است. به گزارش گاردین، از طرفی این پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری موجب ایجاد مشکل در روابط دیپلماتیک می‌شود. یک سند محرمانه از سوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی توسط پایگاه خبری آکسیوس مشاهده شده که در آن آمده است: این پرونده می‌تواند پیامدهای بالقوه‌ای را در حوزه روابط دوجانبه، اقتصادی و امنیتی به دنبال داشته باشد.
***
تأکید بورل بر اجرای مؤثر حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اسرائیل
«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و کمیسیون اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک بر لزوم اجرای فوری و موثر حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی تاکید کردند. در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای کمیسیون اروپا منتشر شد، آمده است: «اتحادیه اروپایی بر حمایت مستمر خود از دیوان بین‌المللی دادگستری، ارگان قضایی اصلی سازمان ملل متحد تاکید می‌کند». اتحادیه اروپایی با بیان اینکه «احکام دیوان بین‌المللی دادگستری برای طرفین لازم‌الاجراست و آنها باید از آن تبعیت کنند» خواستار اجرای «کامل، فوری و موثر» حکم این دیوان درباره حملات اسرائیل به نوار غزه شد. دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه حکم ویژه خود درباره شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاده را اعلام کرد. بر اساس این حکم، رژیم صهیونیستی باید اقدامات لازم برای ممانعت از جنایت‌های کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ کند. این رژیم همچنین باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند. دولت آفریقای جنوبی در واکنش به این حکم تاکید کرد که از تدابیر موقت اعمال شده توسط دادگاه دادگستری بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی استقبال می‌کند. دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد: این حکم پیروزی قاطع قانون‌مداری بوده و نقطه عطف مهمی در زمینه تحقق عدالت برای مردم فلسطین است.
***
پرواز 33 هواپیمای نظامی چین اطراف تایوان
ارتش چین در ادامه نمایش قدرت خود به تایوان، روز شنبه 33 هواپیما و شماری کشتی جنگی به اطراف این جزیره اعزام کرد. وزارت دفاع تایوان روز شنبه اعلام کرد ۳۳ هواپیمای نظامی و چند فروند کشتی جنگی چین را اطراف این جزیره شناسایی کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بزرگ‌ترین نمایش نظامی چین به جزیره تایوان از زمان برگزاری انتخابات است. تحلیلگران نظامی بر این باورند که هدف از رزمایش‌های نظامی چین شکستن روحیه تایوان، خسته کردن خلبانان و پرسنل ارتش این جزیره و فرسودگی تجهیزات آنهاست. در بیانیه‌ وزارت دفاع تایوان آمده است: ۳۳ هواپیمای نظامی چین و ۷ کشتی نیروی دریایی این کشور اطراف تایوان شناسایی شده‌اند. در این بیانیه آمده است: «۱۳ فروند از این هواپیما‌ها از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند». تایوان اعلام کرده نیروهای مسلح این جزیره وضعیت را زیرنظر داشته و از هواپیماهای گشت هوایی، کشتی‌های نیروی دریایی و سامانه‌های موشکی برای فراری دادن هواپیماها و کشتی‌های جنگی چین استفاده کردند. 2 بالن چینی نیز در حال عبور از تنگه مهم تایوان شناسایی شدند. یک مقام وزارت دفاع تایوان گفت: برای در امان ماندن از حملات هوایی و موشکی  چین، باندهای ۷ فرودگاه نظامی این کشور تعریض خواهند شد. این منبع  تایوانی گفت مقام‌های وزارتخانه و مشاوران آمریکایی پس از بررسی داده‌های نظامی تصمیم گرفتند باند‌های فرودگاه‌ها را تا ۶۰ متر افزایش دهند. نیروی هوایی تایوان حدود ۷۰ هزار نیرو و بیش از ۴۰۰ هواپیمای جنگی دارد. اینها شامل  ۱۸ جنگنده «اف-5»، ۶۰ فروند جنگنده «میراژ-۲۰۰۰» ساخت فرانسه و بیش از ۱۰۰ جنگنده بومی است، با این حال، نیروی هوایی تایوان به سختی با همتای چینی خود قادر به مقابله است. نیروی هوا دریای چین ناوگانی متشکل از ۱۷۰۰ فروند هواپیمای جنگی است. به گفته این مقام تایوانی، در سناریوی جنگی چین، پایگاه‌های هوایی تایوان هدف قرار خواهند گرفت.
این منبع مطلع گفت: «اگر باندهای فرودگاه در زمان جنگ مورد اصابت موشک‌ها یا سلاح‌های دیگر قرار گیرند، ممکن است عملیات برخاست و فرود فلج شود بنابراین باید آماده باشیم».

Page Generated in 0/0073 sec