printlogo


کد خبر: 275568تاریخ: 1402/11/8 00:00
اخبار

حداقل حکم کارگزینی کارمندان دولت ۴۰ درصد افزایش یافت
بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، حداقل حکم کارگزینی از ۷ میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت. دیروز رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آخرین تغییرات مرتبط با هزینه‌ها در لایحه بودجه گفت: مصوبات مجلس در تبصره 15 بار مالی بالغ بر 290 هزار میلیارد تومان خواهد داشت. این در حالی است که تعیین فوق‌العاده خاص برای بودجه 77 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد. معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد: حداقل حکم کارگزینی از 7 میلیون به 10 میلیون تومان افزایش یافته که این هم بار مالی دارد و منابع تامین آن برای دولت مشخص نیست. مجموع تغییرات اعمال‌شده در تبصره 15 لایحه یعنی 3000 امتیاز فوق‌العاده خاص، افزایش حداقل حقوق به 10 میلیون تومان، افزایش مستمری‌های بنیاد شهید، افزایش حقوق از 18 درصد به 20 درصد و فوق‌العاده خاص وزارت کشور در مجموع 120 هزار میلیارد تومان بار مالی ایجاد می‌کند. ما جزء به جزء درباره این موارد گزارش می‌دهیم چون باید درباره تامین منابع مالی آن به توافق برسیم. علاوه بر این 170 هزار میلیارد تومان هم برای پرداخت بدهی به سازمان تأمین اجتماعی لحاظ شده  که در کنار 120 هزار میلیارد تومان هزینه قبلی در تبصره 15، در مجموع این تبصره 290 هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت ایجاد خواهد کرد.
***
آغاز آزمایشی سامانه جدید برای مدیریت کارت‌های سوخت
سامانه نرم‌افزاری مدیریت کارت‌های سوخت اضطراری جایگاه‌ها که در زاهدان تولید شده، هم‌اکنون به ‌صورت آزمایشی در جایگاه‌های عرضه سوخت ناحیه مرکزی زاهدان و ناحیه زابل در حال استفاده است. این سامانه ‌نرم‌افزاری جدید در منطقه زاهدان ایجاد شده تا کارت‌های سوخت اضطراری جایگاه‌های عرضه بنزین، مدیریت شود. علی‌اکبر عرب‌عامری، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در بازدید از سامانه نرم‌افزاری مدیریت کارت‌های سوخت اضطراری جایگاه‌ها که در منطقه زاهدان تولید شده و هم‌اکنون به‌ صورت آزمایشی در جایگاه‌های عرضه سوخت ناحیه مرکزی و ناحیه زابل در حال استفاده است، گفت: سامانه مدیریت کارت‌های سوخت اضطراری جایگاه‌ها به ‌منظور برنامه‌ریزی توزیع سوخت، جلوگیری از سوء‌استفاده و دریافت گزارش‌های مورد نیاز از سوی منطقه زاهدان تولید و به ‌صورت آزمایشی در حال استفاده است. عرب‌عامری همچنین درباره فرآیند عملکرد سامانه دوربین پلاک‌خوان کدینگ مستقر در ناحیه مرکزی زاهدان، افزود: با اجرای این طرح که برای بازدید و ثبت مشخصات خودروهای پلاک غیربومی استان در حال بهره‌برداری و اجراست، فرآیند کدینگ کارت سوخت تسهیل خواهد شد و زمان انتظار کدینگ کاهشی قابل‌توجه خواهد یافت. به گفته قربانعلی مردانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان، سامانه مدیریت کارت‌های سوخت اضطراری که به همت مهندسان بومی تولید شده، قابلیت‌ها و کارکردهای مختلفی در زمینه تسهیل سوخت‌رسانی به مسافران و ساکنان منطقه دارد. مشخص نیست که بعد از اجرای آزمایشی این طرح، این سامانه در دیگر استان‌ها نیز فراگیر خواهد شد یا خیر. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره هیچ اعلام رسمی نکرده است.
***
روز سبز گروه‌های املاک در بورس
بازار سرمایه در نخستین روز هفته ۳۳۶۳ واحد رشد کرد و شاخص کل به ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار واحد رسید. دیروز گروه‌های انبوه‌سازی و فلزات اساسی از شرایط به نسبت بهتری در مقایسه با دیگر گروه‌ها برخوردار بودند. بازار سرمایه پس از رشد نسبی روز چهارشنبه، دیروز نیز تقریبا به همان میزان افزایش یافت. این در حالی است که تا قبل از چهارشنبه هفته قبل، بازار 7 روز پشت هم با ریزش مواجه شده بود. به نظر می‌رسد با کمرنگ شدن اثر ریسک‌های غیراقتصادی و عوامل درونی مثل تعیین نرخ خوراک پالایشی‌ها بازار سرمایه در حال بازیابی خود است. به هر ترتیب، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در نخستین روز کاری هفته ۳۳۶۳ واحد افزایش یافت و به ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۸۵۵ واحد رسید. شاخص هم‌وزن هم با رشد ۵۴۱۳ واحد در عدد ۷۳۳ هزار و ۳۷۷ واحد ایستاد. دیروز بیش از ۳۲۴ هزار معامله به ارزش ۴۱۹۹ میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. فملی، فولاد و ثفارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند اما حکشتی منفی شد. از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به داتام، ثشاهد، شستا و ثفارس اشاره کرد که به جز شستا سایر نمادها مثبت به کار خود پایان دادند.  
فرابورس ایران نیز دیروز ۲۱۴ واحد افزایش یافت و شاخص کل آن به ۲۵ هزار و ۴۹۴ واحد رسید. دیروز اکثر نمادهای تاثیرگذار فرابورس مثبت شدند. تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۴۲ هزار فقره بود که ارزش آن به بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان رسید. هرمز، ارفع، انتخاب و وهور بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. فصبا، نخریس و کرومت از نمادهای تاثیرگذار مثبت بودند و نطرین منفی شد.
***
افزایش قیمت دلار کاهش شاخص کل
با وجود رشد قیمت دلار در بازار آزاد، ارزش دلاری بورس این روزها با کاهش مواجه شده است. چرا با افزایش قیمت دلار، همیشه قیمت کالاها بالا می‌رود‌ ولی با افت قیمت ارز، قیمت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند؟ این موضوع تبدیل به یک سؤال رایج در میان مردم شده است. البته باید یک استثنا هم برای آن قائل شد: «بورس»؛ ارزش دلاری بازار بورس ایران بر مبنای دلار نیمایی به 216 میلیارد دلار و بر مبنای دلار آزاد یعنی دلار 50 هزار تومانی به 154 میلیارد دلار رسیده است، یعنی با افزایش قیمت دلار، ارزش دلاری بورس کاهش پیدا کرده است. 

Page Generated in 0/0056 sec