printlogo


کد خبر: 275569تاریخ: 1402/11/8 00:00
اخبار

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه تروئیکای اروپا:
پیشرفت‌های علمی در حوزه هوا فضا حق مسلم ایران است
3 کشور اروپایی در بیانیه‌ای اقدام هفته گذشته ایران در پرتاب ماهواره «ثریا» با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به مدار ۷۵۰ کیلومتری را محکوم کردند. 
به گزارش فارس، تروئیکای اروپا در این بیانیه مشترک ادعا کرد: «ما این پرتاب را محکوم می‌کنیم زیرا این ماهواره‌بر از فناوری‌های ضروری برای ساخت سامانه موشک‌های بالستیک دوربرد استفاده می‌کند». انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه نیز همانند بیانیه 2 ماه پیش خود در واکنش به رونمایی ایران از «موشک هایپرسونیک فتاح ۲» از لحنی استفاده کرده‌اند که به تلویح نشان‌دهنده اذعان آنها به پایان محدودیت‌های بین‌المللی بر برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران است. تروئیکای اروپایی در بیانیه‌های قبلی خود که قبل از  ۲۶ مهرماه (۱۸ اکتبر) علیه برنامه موشکی ایران صادر شده معمولاً ادعا می‌کردند فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مغایر یا ناهمخوان است. با وجود این، انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه جدید و در بیانیه نهم آذرماه از «چندین سال بی‌اعتنایی ایران به محدودیت‌های سازمان ملل» انتقاد کرده‌اند. در بیانیه تروئیکای اروپایی آمده است: «ایران، به‌ رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای توقف برنامه موشکی خود و بعد از سال‌ها بی‌اعتنایی به محدودیت‌های سازمان ملل کماکان به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد». محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران ۲۶ مهرماه سال جاری (مصادف با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) به پایان رسید. 
در همین زمینه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن این بیانیه گفت: ایران طبق موازین و مقررات بین‌المللی و در راستای تحقق حقوق خود بویژه حق توسعه و پیشرفت، استفاده از فناوری‌های صلح‌آمیز در مسیر توسعه علمی و تحقیقاتی را برای خود مفروض و محفوظ دانسته و در این مسیر منتظر نظرات برخی کشورها که درصدد تحمیل آرا و اقدامات یکجانبه خود بر دیگران هستند، نخواهد بود. وی دستیابی به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا فضا را حق مسلم و مشروع ایران خواند و افزود: اینگونه اظهارات مداخله‌جویانه که حاکی از نگرش‌های خودمحورانه کشورهای یادشده نسبت به پیشرفت‌های ایران است، در عزم و اراده ملت برای پیشرفت مستمر در حوزه علم و فناوری خللی ایجاد نخواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان یادآور شد: به رغم برخی تفاسیر خودسرانه برخاسته از تمایلات یکجانبه‌گرایانه برخی طرف‌ها، وفق مقررات بین‌المللی، محدودیتی درباره فعالیت‌های علمی و کاربردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیقات فضایی وجود ندارد و بر این اساس ایران تحمیل چنین رویکردهای نامتعارفی را کاملا مردود شمرده و با قاطعیت رد می‌کند.
***
سفیر آفریقای جنوبی در تهران:
در حمایت از فلسطین تسلیم هیچ فشاری نخواهیم شد
سفیر آفریقای جنوبی در تهران گفت: حمایت کشورمان از مردم فلسطین به تاریخ مبارزه آفریقای جنوبی برای آزادی برمی‌گردد و در این راه تسلیم هیچ‌گونه فشاری نخواهیم شد.
فرانسیس ملوی در گفت‌وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: مردم فلسطین در 76 سال گذشته مشکلات زیادی را تحمل کرده‌اند و در جریان یک جنایت سیستماتیک قرار دارند. در این سرزمین سرکوب، اشغال و انکار حقوق بشر وجود دارد و این بسیار سخت است، همچنین باید بگویم علاوه بر شرایط سختی که برای فلسطینی‌ها وجود دارد، شرایط برای کسانی که از مردم فلسطین حمایت می‌کنند نیز آسان نخواهد بود. ما شاهد هستیم که در دانشگاه‌های سراسر جهان چه اتفاقی می‌افتد. می‌بینیم که مقامات دیگر کشورها علیه افرادی که در حمایت از فلسطین اعتراض می‌کنند، چه اقداماتی انجام می‌دهند، بنابراین ما می‌دانیم اینها چالش‌هایی هستند که با آنها روبه‌رو خواهیم شد و در حمایت از مردم فلسطین تسلیم نخواهیم شد. وی درباره ادبیات مقامات رژیم صهیونیستی درباره مردم غزه گفت: بررسی‌ها به وضوح نشان می‌دهد اسرائیل چگونه در تمام این سال‌ها با فلسطینی‌ها رفتار کرده است، ما آگاهی بسیاری نسبت به نفی حقوق انسانی مردم فلسطین توسط آنها داریم و این یکی از استراتژی‌هایی است که آنها برای سرکوب فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند، البته این موضوع باعث تعجب ما نمی‌شود، زیرا استفاده از کلماتی مانند حیوانات انسان‌نما و ویران کردن غزه با نگرش اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها سازگار است، هرچند آنچه ما را بیشتر نگران می‌کند، اظهارات مرتبط با نسل‌کشی است. آنها اکنون به وضوح هدف نهایی اسرائیل را درباره فلسطینی‌ها بیان می‌کنند. اسرائیلی‌ها عامدانه از چنین ادبیاتی استفاده می‌کنند تا بتوانند اقدامات خود را توجیه کنند.
***
اقتدار کشور با مشارکت بالا در انتخابات افزایش می‌یابد
نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، وحدت ملی، اقتدار و انسجام داخلی کشور افزایش می‌یابد که به نفع کشورمان خواهد بود.
محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: مردم باید حضوری پر شور پای صندوق‌های رأی داشته باشند و با انتخاب افراد صالح، صادق، پاکدست و افرادی که ظاهر و باطن‌شان با همدیگر فرقی ندارد، باعث شوند مجلسی مقتدر و کارآمد داشته باشیم که در این صورت، ریل‌گذاری جریان انقلاب بهتر خواهد شد و تحولی که مردم انتظارش را دارند، حتماً محقق می‌شود. وی افزود: ملت بزرگ ایران همواره و با وجود مشکلات معیشتی پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند و در ادوار مختلف انتخابات، با حضور گسترده خود پای صندوق‌های رأی، بدخواهان و دشمنان نظام را مأیوس کرده‌اند که امیدواریم در اسفندماه امسال باز هم حماسه بیافرینند و دشمنان را مأیوس کنند.

Page Generated in 0/0058 sec