printlogo


کد خبر: 275579تاریخ: 1402/11/8 00:00
گفت‌و‌گو با احد وظیفه درباره بارش‌های اخیر
بهبود وضعیت ذخایر آبی کشور

گروه اجتماعی: با فعال شدن سامانه بارشی در کشور بارش برف و باران طی روز گذشته 31 استان کشور را در برگرفت، به طوری که بارش سنگین برف در مناطق سردسیر باعث مسدود شدن محورهای مواصلاتی، انسداد جاده‌ها و قطع ارتباط صدها راه روستایی شد و مدارس برخی استان‌ها را به تعطیلی کشاند. گستره بارش‌ها به‌گونه‌ای بود که استان کویری‌ای چون یزد نیز سفیدپوش شد. طبق پیش‌بینی  سازمان هواشناسی بارش‌ها تا پایان هفته در اغلب استان‌ها ادامه دارد و با ورود سامانه جدید بارشی از سه‌شنبه به کشور بر شدت این بارش‌ها افزوده می‌شود. 
از طرفی گزارش پایش ماهواره‌ای تا تاریخ 5 بهمن 1402 از سفیدپوش شدن 12.5 درصد مساحت ایران با برف خبر می‌دهد.
هم اکنون 210 هزار کیلومتر مربع از وسعت ایران معادل 2 برابر جمع کل مساحت 4 کشور امارات، قطر، بحرین و کویت پوشیده از برف است. پیش‌بینی می‌شود با ذوب برف‌های موجود در پهنه ایران، 12 میلیارد متر مکعب آب به ذخایر اضافه شود، در حالی ‌که نیاز آبی یک‌ سال ایران 100 میلیارد متر مکعب است.  
رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره بارش‌های اخیر در سراسر کشور که به صورت گسترده رخ داده است و ادامه‌دار خواهد بود، گفت: هر سیستم بارشی که به کشور وارد می‌شود و بارندگی‌ها را تقویت می‌کند، اثربخشی بسیار مناسبی در تامین ذخایر آبی دارد؛ حال از آنجا که شاهد ورود چند سامانه بارشی مستمر به کشور بودیم، این بارش‌ها می‌تواند امیدوار‌کننده باشد.
احد وظیفه با بیان اینکه اگر چه بارش‌ها در زمستان نسبتا خوب بوده است و می‌تواند تنش آبی را در کشور کم کند ولی هنوز فاصله زیادی با بارش‌های مناسب مورد نیاز در کشور داریم و این بارش‌ها جبران کم‌بارشی‌ها را تاکنون نکرده است.
وی در ادامه اظهار داشت: بارش‌ها در مناطق زاگرس و شمال کشور نسبتا خوب بوده اما در کل نرمال نبوده است. البته این بارش‌ها چون اغلب به شکل برف اتفاق افتاده است و لایه‌های برف روی هم متراکم می‌شود، پس از ذوب تدریجی می‌تواند به ذخایر آبی کشور کمک کند. استان‌هایی چون قزوین، خراسان، زنجان، کرمان، بوشهر، سیستان‌وبلوچستان و تهران همچنان با کم‌بارشی مواجهند که امیدواریم با توجه به بارش‌های پیش رو تنش آبی در این استان‌ها برطرف شود.
رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در ادامه افزود: قبل از بارش‌های اخیر و ورود موج‌های بارشی به کشور بارندگی‌ها در اغلب استان‌ها کمتر از نرمال بود به طوری که در خود تهران بارش 50 درصد زیر نرم بوده است اما این بارندگی‌ها تا حدودی به بهبود وضعیت آبی این استان‌ها کمک کرده است.
به گفته وظیفه، چنانچه سامانه‌های بارشی که پیش‌بینی می‌شود در زمستان وارد کشور شود، تاثیر مثبتی بر افزایش منابع آبی که هم اکنون شرایطی مطلوبی ندارد برجا خواهد گذاشت.
* برف راه ۸۰۰ ‌روستای آذربایجان‌شرقی را مسدود کرد‌
در پی بارش سنگین برف طی روزهای گذشته در استان آذربایجان شرقی، راه ارتباطی ۸۰۰ روستا بسته شد‌. اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی دیروز اعلام کرد: این روستا‌ها بیشتر در مناطق کوهستانی اهر، بستان‌آباد و میانه بوده و گروه‌های برف‌روب و نمک‌پاش راهداری در حال بازگشایی مسیر این روستا‌ها هستند. هم‌اکنون تمام راه‌های شریانی، اصلی، فرعی استان باز است و تردد در آنها جریان دارد. طی روزهای گذشته برای بازگشایی راه ارتباطی ۱۳۹ روستای استان، هزار و ۱۳۹ کیلومتر - باند برف‌روبی نمک و شن‌پاشی شد. همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: بارش برف و کولاک در گردنه‌های چری و شاه‌منصوری، این محورهای ارتباطی در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری را مسدود کرد و تردد در این ۲ گردنه برف‌گیر و سخت‌گذر تا اطلاع بعدی ممکن نیست. وی با بیان اینکه نیروهای راهداری در مناطق برف‌گیر و جاده‌ها مستقر هستند، از رانندگان خواست از سفرهای غیرضرور خودداری کنند. 
* ورود سامانه بارشی جدید از سه‌شنبه به کشور
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور، از ورود سامانه بارشی جدید طی سه‌شنبه (۱۰ بهمن‌) به کشور خبر داد. صادق ضیاییان افزود: بر اساس پیش‌بینی‌‌ها بارش برف و باران تا پایان هفته در اغلب استان‌های کشور ادامه دارد، این در حالی است که سه‌شنبه (۱۰ بهمن‌) با ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور، بارش در غرب، شمال غرب و سواحل تشدید خواهد شد. چهارشنبه (۱۱ بهمن) نیز ضمن تقویت سامانه بارشی در غرب، به مناطقی از مرکز، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز و زاگرس نیز کشیده می‌شود.
* بارش برف و باران در سراسر ایران
شمال و شرق خوزستان، ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز و تهران، لرستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، شمال غرب فارس، شمال ایلام، کرمانشاه، غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی دیروز شاهد برف و باران بودند و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش‌ها امروز نیز در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات شرق تهران و سمنان و فردا در غرب گیلان پیش‌بینی می‌شود. 
در این شرایط جوی اختلال در حرکت ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌ها در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر دور از انتظار نیست. 
سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش باران و برف، وزش باد و کاهش نسبی دما یکشنبه (امروز) در لرستان، شمال و شرق خوزستان، شرق هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب سیستان‌وبلوچستان، غرب کردستان، همدان، مرکزی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال و شرق سمنان و دوشنبه (فردا) در آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی دور از انتظار نیست. 
این وضعیت جوی سه‌شنبه (۱۰ بهمن‌) در شمال خوزستان، شمال ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، نیمه شمالی مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، گیلان، مازندران و شمال شرق خراسان رضوی، چهارشنبه (۱۱ بهمن) در شمال و شرق خوزستان، شمال غرب فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، ایلام، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، غرب سمنان، گیلان، مازندران و پنجشنبه (۱۲ بهمن‌) در شمال شرق خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان، شرق لرستان، غرب یزد، مرکزی، همدان، قم، جنوب قزوین، البرز و تهران، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود. 
* مسدود شدن راه ارتباطی  ۱۶۰ روستا در لرستان
بارش برف در لرستان نیز باعث مسدود شدن راه ارتباطی خیلی از روستاهای این استان در مناطق سردسیر شد به طوری که مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان دیروز گفت به دلیل بارش برف راه ۱۶۰ روستای استان مسدود است. مهدی پازوکی اظهار داشت: از این تعداد ۱۰ مورد مربوط به بروجرد و ۱۵۰ مورد نیز مربوط به شهرستان الیگودرز  است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با تأکید بر اینکه در گردنه «هیراب» بروجرد شاهد مه‌گرفتگی شدید هستیم، افزود: در این راستا تردد در این گردنه و محور باید با احتیاط انجام شود.
* امدادرسانی به حدود 2000 نفر گرفتار شده در برف و کولاک اردبیل
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل از امدادرسانی به هزار و ۹۲۱ نفر گرفتارشده در برف و کولاک در روزهای اخیر در استان خبر داد. حمید قویدل دیروز اظهار کرد: از سوم تا هفتم بهمن امدادگران جمعیت هلال‌احمر در جاده‌های مواصلاتی استان به دنبال کمک‌رسانی به افراد گرفتار شده در برف و کولاک بودند. وی با اشاره به اینکه در این حوادث ۵۰۸ خودرو در برف و کولاک‌ گیر افتاده بودند، تصریح کرد: ۳۷ تیم عملیاتی در قالب ۵۲ پرسنل و ۷۵ نجاتگر به همه این خودروها امدادرسانی کردند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل با اشاره به امکانات به کار گرفته شده در این حوادث گفت: تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر با ۱۲۷ نفر‌/ روز نیروی عملیاتی و به‌کارگیری ۳۳ دستگاه‌/ روز خودروی امدادی به یاری هموطنان گرفتارشده در برف و کولاک شتافتند. قویدل افزود: در برف و کولاک روزهای اخیر علاوه بر امدادرسانی به در راه ماندگان این حوادث، 7 حادثه‌دیده توسط تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان به مراکز درمانی انتقال داده شدند.
***
امدادرسانی به بیش از ۶۷۰۰ حادثه‌دیده در برف و کولاک
رئیس جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به بیش از ۶۷۰۰ حادثه‌دیده در برف و کولاک خبر داد. بابک محمودی با اشاره به بارش برف و باران و اقدامات امدادی هلال‌احمر از سوم تا هفتم بهمن، با بیان اینکه اغلب استان‌های کشور متأثر از برف و کولاک بودند، گفت: با توجه به بارش برف و باران، در ۴ روز گذشته بویژه در استان‌های ‎آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، یزد، زنجان، چهارمحال و بختیاری و قزوین، ۶۹ محور کوهستانی، نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند. وی با بیان اینکه امدادگران هلال‌احمر در این مدت زمان به ۶۷۵۸ حادثه‌دیده امدادرسانی کردند، افزود: امدادگران برای ۱۳۸۹ نفر اسکان اضطراری فراهم کردند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ادامه گفت: ۱۶۱ تیم عملیاتی شامل ۴۶۶ نفر در عملیات رهاسازی ۶۱۵ دستگاه خودرو از برف شرکت کردند.

 


Page Generated in 0/0146 sec