printlogo


کد خبر: 275582تاریخ: 1402/11/8 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد؛ تلویزیون در حوزه سریال‌سازی همچنان از پلتفرم‌ها جلوتر است
سریال پیشتازی سیما

چند وقتی است ادعایی در فضای مجازی می‌چرخد و نقل می‌شود: پلتفرم‌ها در زمینه تولید سریال از سیما سبقت گرفته‌اند و توانسته‌اند بیش از صداوسیما به تولید سریال بپردازند! ادعایی که هیچ‌وقت سند و مدرکی برای آن ارائه نشده بود و صداوسیما هم پاسخ محکمی به این ادعا نداده بود تا اینکه چند روز قبل رئیس مرکز «سیما فیلم» با صحبت درباره حجم بالای تولیدات تلویزیون و تفاوت کیفی و کمی تولیدات رسانه ملی و نمایش خانگی به این حرف و حدیث‌ها پایان داد. مهدی نقویان گفت: کمیت تولیدات همه پلتفرم‌ها به اندازه تولیدات رسانه ملی نیست. کل تولیدات پلتفرم‌ها کنار یکدیگر به اندازه تولیدات یک سال رسانه ملی نیست. تلویزیون باید ۳۰ تا ۳۵ سریال در سال تولید کند اما پلتفرم‌ها یک سریال می‌سازند و هر هفته تنها یک قسمت آن را پخش می‌کنند که تا 3 ماه انتشار آن طول می‌کشد. به گزارش «وطن امروز» به این بهانه بد ندیدیم مروری کوتاه بر سریال‌های در دست تولید تلویزیون داشته باشیم:
***
حضرت موسی؛ سریال «حضرت موسی» را شاید بتوان بزرگ‌ترین پروژه سیمافیلم تا امروز دانست؛ پروژه‌ای که قرار بود مرحوم  فرج‌الله سلحشور – خالق سریال یوسف پیامبر و اغلب مجموعه‌های تاریخی - مذهبی سیما - آن را بسازد اما دست تقدیر موجب شد ساخت این اثر پس از درگذشت مرحوم سلحشور به حاتمی‌کیا محول شود و خالق «چ»، «بادیگارد» ، «مهاجر» و... کارگردانی این مجموعه تاریخی - مذهبی را عهده‌دار شود؛ مجموعه‌ای که سیداحمد میرعلایی تهیه‌کنندگی آن  را بر عهده دارد و در پایان مراحل پیش‌تولید است و بزودی هم به تولید خواهد رسید. آنچه درباره این مجموعه بیش از سایر موضوعات نقل می‌شود توجه ویژه و بی‌نظیر گروه به جلوه‌های ویژه رایانه‌ای است؛ بخشی که حاتمی‌کیا در «خروج» با استفاده ویژه از آن، نشان داد دلبستگی خاصی به آن دارد. حالا باید منتظر ماند و دید حاتمی‌کیا در سریال «حضرت موسی» تا چه اندازه توانسته است جلوه‌های ویژه رایانه‌ای را به استانداردهای جهانی آن نزدیک کند.؛کاری که شاید فقط از فیلمسازی در قد و قواره او ساخته باشد.
***
سلمان فارسی؛ این سریال در ژانر درام تاریخی به کارگردانی و نویسندگی سیدداوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری است که حدود 50 درصد فیلمبرداری آن پایان یافته و احتمالا از 2 سال «سلمان فارسی» پخش خواهد شد. تصویربرداری این مجموعه  از ۱۰ دی ۱۳۹۸ آغاز شده و در ۶۰ قسمت ساخته می‌شود. «سلمان فارسی» در کنار  سریال «حضرت موسی(ع)» از جمله بزرگ‌ترین پروژه‌های تاریخ نمایش ایران محسوب می‌شود. این سریال داستان «سلمان فارسی» را در 3 دوران تاریخی بیزانس، ایران ساسانی و حجاز صدر اسلام به تصویر می‌کشد. کارگردان این مجموعه، گمان داشت ساخت این اثر ۵ سال زمان ببرد اما حالا بعد از گذشت 4 سال و با وجود علل و عوامل مختلفی که شاید چندان به گروه و سازندگان مجموعه و حتی مدیران سازمان صداوسیما مربوط نمی‌شد، مشخص شده 5 سال برای ساخت «سلمان فارسی» کافی نبوده و تثبیت شمایل پایدار سلمان در ذهن مخاطب و به شکلی که مانند مختار در ذهن مخاطب بماند، دست‌کم به 2 سال زمان دیگر نیاز دارد و پس از آن به جدول پخش شبکه یک سیما  راه خواهد یافت. گفتنی است ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ مستندی با نام «سلمان از آغاز» مربوط به مراحل تولید و پشت صحنه فصل اول این مجموعه پخش شد. 
***
مسیر اصلی؛ این سریال اثری در ژانر درام، اجتماعی، زندگینامه‌ای و معمایی به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا خردمندان است که سال ۱۴۰۲ تولید شده است. سریال «مسیر اصلی» ما را با زندگی و فعالیت‌های علمی بسیار مهم «پروفسور بهاروند» دانشمند حوزه سلول‌‌های بنیادی آشنا و حس غرور و افتخار ملی را در بینندگان زنده خواهد کرد. این سریال به زندگی  دکتر بهاروند فعال حوزه سلول‌های بنیادی پرداخته است و از جمله بازیگران اصلی آن می‌توان به امیرعلی دانایی اشاره کرد.
***
نون‌خ 5؛ سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی ادامه ماجراهای آقانوری است که توانسته است مخاطبان زیادی به دست آورد. بنا بر اعلام مهدی فرجی، تهیه‌کننده این سریال، فصل پنجم «نون خ» شامل ۲۵ قسمت است و پخش آن همزمان با شروع ماه رمضان شروع می‌شود و ادامه آن نوروز سال ۱۴۰۳ روی آنتن شبکه یک می‌رود.
***
رستگاری؛ این سریال به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در مرکز سیمافیلم و در 30 قسمت برای ماه رمضان 1403 آماده شده است. داستان سریال «رستگاری» هم مانند سریال‌های «اغما»، «احضار»، «ملکوت» و «او یک فرشته بود» و... ماورایی است و درباره 2 برادر کارخانه‌دار است که دچار چالش‌هایی می‌شوند. این سریال قرار است از زاویه‌ای تازه به مبحث عالم برزخ در قالب یک قصه شنیدنی و پر از گره بپردازد. محمود پاک‌نیت، نفیسه روشن، پوراندخت مهیمن، محمدرضا هدایتی و نیما شاهرخ‌شاهی از جمله بازیگران این سریال هستند.
***
چرخ گردون؛ «چرخ گردون» سریالی 90 شبی است که بزودی از تلویزیون پخش خواهد شد. حمید لولایی، علیرضا خمسه و کمند امیرسلیمانی از جمله بازیگران این سریال هستند و جواد مزدآبادی کارگردانی آن را به عهده دارد. سریال «چرخ گردون» داستان 2 رقیب کاری کریم آشی و غلام عدسی را روایت می‌کند. حمید لولایی در نقش آش‌فروش و علیرضا خمسه در نقش عدسی‌فروش دوره‌گرد هستند. این سریال برخلاف سریال‌های 90 شبی تلویزیون از لوکشین آپارتمان خارج شده و در فضای پارک لاله تصویربرداری می‌شود.
***
سنجرخان؛ این سریال را حسین جلالی با کارگردانی محمدحسین لطیفی برای پخش در  زمستان آماده کرده است. در این سریال به وجوه انسانی، خصوصیات اخلاقی و سبک زندگی سنجرخان و روابط انسانی حاکم بر فرهنگ کردی پرداخته می‌شود. سنجرخان وزیری هنگامی که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده بودند، با آگاهی از عمق بحران و فشارهای زیاد اشغالگران، ابتدا با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و کسب اجازه، درخواست اذن جنگ کرد و بعد از ناامید شدن از حمایت آنها، در آغاز کار به جنگ با قشون انگلستان برخاست و با شکست انگلیسی‌ها، راه جنگ با روس‌ها برای او هموارتر شد. او با اتکا به نیروهای مردمی روستاهای اطراف سنندج، راهی میدان نبرد با روس‌ها شد.
***
آقای قاضی2؛ در فصل دوم این مجموعه هم بهزاد خلج مانند بخش اول این سریال در نقش آقای قاضی به ایفای نقش پرداخته است. دیگر بازیگران هم چهره‌های جدید و معمولا تئاتری هستند که در نقش شاکی و متشاکی در دادگاه ظاهر می‌شوند. ۲ طرف پرونده معمولا شکایت خود را مطرح می‌کنند، قاضی به این شکایات رسیدگی می‌کند و حکم می‌دهد. در هر قسمت این سریال ۲ پرونده قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در آقای قاضی هیچ داستان ادامه‌داری وجود ندارد، لوکیشن تغییر نمی‌کند و همه‌چیز در دادگاه می‌گذرد و جنبه‌‌های مختلفی از آموزه‌های حقوقی  در قالب سریال داستانی برای مخاطبان به نمایش گذاشته شده است. کارگردانی این مجموعه را همچون فصل اول، سجاد مهرگان و تهیه‌کنندگی و سرپرستی نویسندگان آن را سیدمحمد حسینی برعهده دارد.
***
فراری؛ این سریال در ژانر زندگینامه‌ای، اجتماعی و درام به کارگردانی امیر داسارگر است که سال ۱۴۰۲ تولید شده است. مجموعه تلویزیونی فراری اقتباسی آزاد از زندگی شهید صدرزاده است که سال ۱۳۹۴ در حلب سوریه به مقام رفیع شهادت نایل شد. بازیگرانی مثل هدایت هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، بهار نوحیان، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، مجید پتکی، شهروز آقایی‌پور، افشین آقایی و حسین اوجاقلو در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند.
***
بدل؛ سریال «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی به تازگی کلید خورده است و جمعی از بازیگران طنز قرار است در این مجموعه به ایفای نقش بپردازند. تصویربرداری این سریال با بازی بازیگران جوانی که این سال‌ها در مجموعه‌های طنز حضور داشته‌اند پایان یافته است. بدل احتمالا نوروز 1403 پخش خواهد شد.
***
زیرخاکی4؛ این سریال به کارگردانی جلیل سامان یک کمدی  تاریخی مربوط به دهه‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ خورشیدی است و داستان مردی را به تصویر می‌کشد که به دنبال زیرخاکی می‌گردد. او طی داستان درگیر مسائلی همچون دستگیری به جرم پخش اعلامیه ضدشاه، کمک به برادرش در تعمیر موشک ارتش و... می‌شود. در سریال زیرخاکی بازیگرانی ازجمله: پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، رایان سرلک، نادر فلاح، اصغر نقی‌‌زاده، امید روحانی، هادی حجازی‌فر، گوهر خیراندیش و هومن برق‌نورد به ایفای نقش پرداخته‌اند.
***
مهیار عیار؛ کارگردانی این سریال را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد و سیامک صفری، آشا محرابی، رامین ناصرنصیر، رویا میرعلمی، کامران تفتی، بهنام تشکر و متین ستوده از جمله بازیگرانی هستند که در این پروژه به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان سریال مهیار عیار داستان راهزنی است که براساس اتفاقی که در شهر یزد برایش می‌افتد، پای چوبه‌ دار، خواهشی را که دیدار مادرش در آخرین دقایق بوده است، مطرح می‌کند و هر قسمت از این سریال داستان دیگری دارد. این سریال ۳۰ قسمتی برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان ساخته شده است.
***
رویای نیمه‌شب؛ این سریال به کارگردانی حسن آخوندپور، نویسندگی سیدحسین امیرجهانی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در شهرک سینمایی در حال تصویربرداری است. داستان رویای نیمه شب برگرفته از رمانی به همین نام است که روایت دلدادگی دختری شیعه به پسری سنی‌مذهب است. این داستان در حاشیه ماجرای تشرف به محضر امام زمان(عج) و دستگیری ایشان از شیعیان می‌گذرد.
***
نقش خاک؛ این سریال به کارگردانی آرش معیریان در ۲۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای و در آن داستان ۲ خانواده روایت می‌شود که در کار سفالگری در لاله‌جین از توابع استان همدان هستند. نقش خاک، درامی عاشقانه و اجتماعی دارد که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری استان همدان تولید شده است. آزیتا ترکاشوند، مریم معصومی، شیرین بینا، حمید شریف‌زاده، اصغر سمسارزاده، حبیب دهقان‌نسب و جمعی از هنرمندان استان همدان از جمله بازیگران این سریال هستند. این سریال بزودی از یک شبکه  سراسری پخش خواهد شد.   
*** 
آقای گرفتار ۳؛ نگارش این مجموعه تلویزیونی به نویسندگی مجید شاکرین در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای به اتمام رسیده و در مرحله پیش‌تولید است. آقای گرفتار ۳ به تهیه‌کنندگی سیدمحسن طباطبایی و کارگردانی داریوش یاری در صداوسیمای اصفهان تولید خواهد شد.
***
طعم طمع؛ سریال طعم طمع یک کار معمایی ماجرایی است. علی‌اکبر محلوجیان، نویسنده سریال است و امیرحسین عنایتی تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را برعهده دارد. طعم طمع هم از تولیدات صداوسیمای مرکز اصفهان است.
***
ابر می‌بارد؛ این سریال با موضوع کرونا و زحمات کادر درمان به کارگردانی رضا معینی است که در صداوسیمای مرکز گیلان ساخته شده است. ابر می‌بارد روایت زندگی و ایثار پرستاران یکی از بیمارستان‌های رشت و تلاش نهادهای درگیر در مهار بحران کروناست که در ۱۸ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تهیه شده است. فاطمه گودرزی و سیدجواد هاشمی در این سریال بازی می‌کنند.
***
ابوذر زمان؛ این سریال درباره زندگی آیت‌الله طالقانی و مجاهدت‌های ایشان در صداوسیمای مرکز البرز تهیه می‌شود که توسط حامد قربانی در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای درحال نگارش است. 
***
صدای زاگرس؛ این سریال درباره زندگی علیمردان‌خان، فرزند بی‌بی مریم است که در ادامه سریال بانوی مریم به رشته تحریر درآمده است. تهیه‌کنندگی این سریال را مصطفی علمی‌فرد برعهده دارد. 
***
شاهچراغ؛ شاهچراغ عنوان یک مینی‌سریال 4 قسمتی است درباره ترور ناجوانمردانه در شاهچراغ. شاهچراغ براساس داستانِ ۷ نفر از افراد حاضر در این اتفاق است و داستان از زاویه دید آنها روایت می‌شود.
جز این موارد می‌توان به حدود ۲۰ فیلمنامه الف ویژه که آماده تولید هستند اشاره کرد که از جمله آنها می‌توان به «پوریای ولی»، «حضرت معصومه»، «خواجه نصیرالدین طوسی» و «سعدی» اشاره کرد. حالا با این میزان از مجموعه‌ها باید ماند و دید که آیا دوباره هوس رقابت به سر پلتفرم‌ها خواهد زد یا ترجیح می‌دهند تا پر شدن بیشتر دست‌شان نفسی چاق کنند.

Page Generated in 0/0064 sec