printlogo


کد خبر: 275583تاریخ: 1402/11/8 00:00
فرماندار تگزاس در واکنش به ضرب‌الاجل بایدن برای بازگشایی مرز‌: آماده جنگ با دولت مرکزی هستیم
ایالت علیه دولت
* افزایش تنش میان واشنگتن و تگزاس شکاف داخلی آمریکا را آشکارتر کرد/ * بایدن هرگونه قرارداد جدید صادرات گاز مایع از تگزاس را ممنوع کرد

بحران در ایالت تگزاس و درگیری دولت فدرال با مقامات این ایالت به مراحل حساس رسیده است.
نشریه نیوزویک در گزارشی با اشاره به تشدید تنش‌ها میان مقام‌های ارشد ایالت تگزاس و دولت بایدن با محوریت نوع مدیریت مرزهای جنوبی آمریکا، از احتمال آغاز جنگ داخلی در این کشور و درگیری آمریکایی‌ها با یکدیگر خبر داد و آن را تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکا قلمداد کرده است.
دیوان عالی آمریکا اخیرا در حکمی با خواسته دولت بایدن جهت برچیدن موانع مرزی در ایالت تگزاس نظیر سیم‌های خاردار از این منطقه موافقت کرده است، با این حال مقام‌های ارشد این ایالت از جمله فرماندار آن گرگ ابوت، به صراحت حکم دیوان عالی آمریکا را به چالش می‌کشند و معتقدند در صورت برچیده شدن موانع مرزی، سیلی از مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا هجوم خواهند آورد؛ موضوعی که نه به نفع تگزاس است و نه آمریکا. مقام‌های ایالتی تگزاس قویا دولت بایدن را به تقویت و تشویق مهاجرت غیرقانونی به خاک آمریکا متهم می‌کنند. این در حالی است که در جبهه مقابل، حامیان دولت بایدن می‌گویند وی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا باید نیروهای گارد ملی آمریکا در ایالت تگزاس را فدرال اعلام کند و با تغییر وفاداری آنها از فرماندار تگزاس به رئیس‌جمهور آمریکا، زمینه را برای اجرای آنچه دادگاه عالی آمریکا حکم کرده، فراهم کند. 
نشریه نیوزویک در گزارش خود می‌نویسد: «جنگ و نزاع میان دولت بایدن و گرگ ابوت، فرماندار تگزاس درباره مرزهای جنوبی آمریکا به قدری تشدید شده و افزایش یافته که بسیاری ابراز نگرانی می‌کنند مبادا آمریکا درگیر یک جنگ داخلی جدید شود. تنش‌ها میان طرف‌های مذکور در هفته جاری پس از آنکه دیوان عالی آمریکا به نفع تصمیم اخیر دولت بایدن رای داد و مقام‌های ارشد ایالت تگزاس را موظف کرد موانع مرزی‌ای را که برای مقابله با ورود مهاجران به خاک آمریکا ایجاد شده، بردارند، اوج گرفت. دولت فدرال آمریکا نگرانی‌های بشردوستانه و زیست‌محیطی را درباره موانع مرزی مستقر در مرزهای جنوبی این کشور (در ایالت تگزاس) مطرح کرده است. از سویی فرماندار تگزاس حکم دادگاه عالی آمریکا را در قالب چند بیانیه به چالش کشیده و طی پیامی در ایکس در واکنش به حکم مذکور نوشته است: «هنوز کار تمام نشده است». منتقدان دولت بایدن بر این باورند استفاده از سیم‌خاردارهای حلقوی و بزرگ، یکی از ابزارهای مهم و موثر در ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکاست. فرماندار تگزاس گفته است: «سیم‌خاردارهای مرزی ابزارهای مهمی هستند که از ورود مهاجران غیرقانونی به داخل خاک آمریکا یعنی همان چیزی که بایدن آن را تشویق می‌کند، جلوگیری می‌کنند. من به حمایت از اقتدار و قوانین ایالت تگزاس ادامه می‌دهم و مانع از این خواهم شد که دولت بایدن حفاظ‌ها و موانع مرزی ما را برچیند». در کنار اینها، برخی دموکرات‌ها از جمله نماینده ایالت تگزاس «خواکین کاسترو» نیز از دولت بایدن خواسته‌اند ابزارهای قانونی خود در رابطه با فدرالی اعلام کردن فعالیت گارد ملی تگزاس را فعال کند و مانع از این شود که گرگ ابوت دستور دولت مرکزی آمریکا را به چالش بکشد. تنش‌ها به قدری در آمریکا با محوریت مساله مذکور بالا گرفته که برخی تحلیلگران حتی از احتمال وقوع جنگ و درگیری داخلی در آمریکا نیز سخن می‌گویند. جالب است که یکی از اینفلوئنسرهای سرشناس فضای مجازی در آمریکا با نام «ترنس ویلیامز» که 1.7 میلیون دنبال‌کننده نیز دارد در پیامی گفته است: «جنگ داخلی در آمریکا در پیش است».
وی خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفته است: «تو می‌خواهی یک جنگ داخلی راه بیندازی. تو می‌خواهی همه در ایالت تگزاس جلوی تو سر فرود آورند». «کارمین سابیا» از جمله تحلیلگران و مفسران محافظه‌کار آمریکایی نیز در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جو بایدن سعی دارد در آمریکا با محوریت مدیریت مسائل مرزی، جنگ داخلی راه بیندازد». «تاکر کارلسون» از چهره‌های رسانه‌ای مطرح در آمریکا نیز گفته است: «مردان تگزاس کجا هستند؟ چرا آنها از دولت و ملت خود حمایت و حفاظت نمی‌کنند؟» «کلی هاگینز» از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه نیز گفته است: «دولت فدرال آمریکا به دنبال راه‌اندازی یک جنگ داخلی است و در این شرایط تگزاس باید محکم و ثابت‌قدم بر موضع خود پافشاری کند». «مارجوری تیلور گرین» نماینده جمهوری‌خواه ایالت جورجیا هم در گفت‌وگو با «استیو بنن» مشاور اسبق دونالد ترامپ گفته تصمیم اخیر دیوان عالی آمریکا، عملا دولت بایدن و مقام‌های ایالتی تگزاس را رو در روی یکدیگر قرار داده است.
«کوین استیت» فرماندار اوکلاهما نیز به وب‌سایت خبری نیوزمکس گفته است: «آمریکا اکنون با یک چالش بزرگ روبه‌رو است؛ چالشی که می‌تواند به یک درگیری و جنگ در آمریکا ختم شود». وی تصریح کرده: «ما بدون تردید در کنار تگزاس خواهیم ایستاد». با این اوصاف، بایدن وضعیت دشواری دارد. او قصد دارد نیروهای گارد ملی در ایالت تگزاس را فدرال اعلام کند؛ مساله‌ای که سبب می‌شود وفاداری این نیروها به جای فرماندار ایالت تگزاس به رئیس‌جمهور آمریکا منتقل و معطوف شود. بر اساس آنچه مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند در مدت اخیر شمار مهاجران غیرقانونی در آمریکا افزایش یافته است. مقام‌های تگزاس بتازگی در اقدامی مانع دسترسی نیروهای گارد مرزی به چیزی در حدود 2.3 مایل از مرزهای جنوبی آمریکا در ایالت مذکور شده‌اند. بر اساس جدیدترین نظرسنجی‌ها در آمریکا، مردم این کشور بیش از آنکه از تورم در کشورشان نگران باشند، نگران مساله ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا هستند. در این راستا 35 درصد آمریکایی‌ها آنها را اولویت اصلی نگرانی خود درباره کشورشان عنوان کرده‌اند. این در حالی است که تورم با 32 درصد در جایگاه بعد قرار گرفته است.
همچنین تاکنون 25 فرماندار جمهوری‌خواه از گرگ ابوت، فرماندار تگزاس به خاطر مقاومت در برابر باز نگه داشتن مرزها به دستور جو بایدن حمایت کرده‌اند که تعداد آنها رو به افزایش است. ترامپ در کنار سایر جمهوری‌خواهان به همراه رسانه‌های محافظه‌کار به دنبال جا انداختن اصطلاح سیاسی «تهاجم به آمریکا» به خاطر وارد شدن میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی از مرزهای جنوبی آمریکا بویژه تگزاس هستند. جنجال‌ها در تگزاس پس از صدور رای نهایی دیوان عالی ایالات متحده برای برداشتن موانع مرزی بین تگزاس و کشور مکزیک بشدت بالا گرفت و حالا محافظه‌کاران در سراسر آمریکا به پیشتازی فرماندار تگزاس، دست به مقاومت در برابر سیاست‌های مرزی دولت بایدن زده‌اند.
از سوی دیگر دولت بایدن هرگونه قرارداد جدید صادرات گاز مایع (LNG) را که ایالت تگزاس به درآمد آن بسیار وابسته است، به کلی ممنوع کرد. فرماندار تگزاس هم گفته است آماده جنگ داخلی با دولت بایدن هستم. یک مقام ارشد مرزبانی ایالات متحده به فاکس‌نیوز گفت گشت مرزی قصدی برای برداشتن حصار سیم خاردار نصب شده توسط تگزاس ندارد. کاخ سفید می‌گوید تگزاس از دادگاه عالی سرپیچی کرده است.
در همین راستا دان پاتریک، معاون فرماندار تگزاس هم پیرامون بحران مرزی گفته است: «ما به قانون اساسی خودمان اعتقاد داریم. ما به این حق باور داریم که باید از افرادمان حفاظت کنیم... ولی دولت فدرال این کارها را انجام نمی‌دهد. این بخشی از قانون اساسی است که ایالات متحده به وسیله ایالت‌ها تاسیس شده، ما دولت را پایه‌گذاری کردیم، آنها قرار گذاشتند از ما در برابر تهاجم حمایت کنند. حالا جو بایدن می‌خواهد تازه استدلال کند که تهاجم چه هست؟! 8 میلیون نفر دارند به صورت غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند؛ آدمکش‌ها، متجاوزان، تروریست‌ها، اعضای گنگ‌ها، قاچاقچیان مواد، آدم‌رباها، تهاجم این است! چه کسی همه اینها را به اینجا فرستاده؟! چه کسی برای اینکه اینها به اینجا بیایند پول داده؟!»
از سوی دیگر بایدن هم به جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان گفته است در صورتی که به ۲ لایحه در دست بررسی رای بدهند، او با آن موافقت خواهد کرد. این ۲ لایحه، یکی اصلاحات مرزی و دیگری بسته کمک به اوکراین است. جمهوری‌خواهان از اینکه آمریکا بارها به اوکراین کمک کرده است، ناراضی و خواستار پایان جنگ و همچنین کمک‌های واشنگتن به کی‌یف هستند.

Page Generated in 0/0081 sec