printlogo


کد خبر: 275586تاریخ: 1402/11/9 00:00
اخبار

معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش مستند بلند «فیلم فجر»
با حکم دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، سعید رشتیان، سیاوش سرمدی، محمد شکیبانیا، مهناز مظاهری و مهدی نقویان به عنوان اعضای هیات انتخاب و داوری بخش «مستند بلند» جشنواره چهل‌ودوم معرفی شدند و آثار این بخش رقابتی را مورد ارزیابی قرار خواهند داد. بر اساس فراخوان این دوره از جشنواره، فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های مستند بلند» باید دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه‌یافته به بخش مسابقه هفدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» بوده و دارای مدت زمان نمایش حداقل ۷۵ دقیقه باشند. چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود. 
***
«موسیقی یارسان» به قلم حیدر کاکی منتشر می‌شود
کتاب «موسیقی یارسان» آوانگاری سرودها و «ته‌رز»‌های باستانی تنبور، معرفی یک فرهنگ موسیقایی است که تاکنون به صورت سینه به سینه آموزش داده شده است اما اکنون به همت حیدر کاکی مکتوب شده و از مضراب‌ها و نشانه‌هایی که ویژه نوازندگی این ساز است، استفاده شده است. این نشانه‌ها هنگام فراگیری کاربردی عملی دارند و باعث آسانی در اجرای ساز شده و متناسب با فرهنگ خاص موسیقایی آن هستند. در کتاب «موسیقی یارسان» سرودها و «ته‌رز»‌های باستانی تنبور و همه مقام‌های کلام، مجلسی و گوشه‌های مختلف آن با روش تقریری و دقیق و نه به صورت توصیفی، نت‌نویسی شده‌ است. این کتاب برابر با اثر صوتی علی‌اکبر مرادی، نوازنده پیشکسوت تنبور نوشته شده است که در قالب 4 لوح فشرده ابتدا توسط خانه فرهنگ‌های جهان در پاریس و سپس توسط انتشارات ماهور با عنوان «مقامات یاری» منتشر شد. ترجمه اشعار کردی به فارسی این اثر بر عهده صیاد محمدی، طراحی جلد و صفحه‌آرایی آن بر عهده فریدون کرمی، آماده‌سازی آن برای چاپ بر عهده فریدون کرمی و هستی مرادی، ویرایش نت‌ها بر عهده فرزاد بازگیر و ویرایش متن‌ها نیز بر عهده نفیسه‌سادات عبدالبقایی بوده است. 
***
انتشار «پاطلایی» همزمان با جام ملت‌های آسیا
مجموعه انیمیشن «پاطلایی» در ۱۳ قسمت 7 دقیقه‌ای، توسط مرکز آفرینش‌های فرهنگی - هنری بسیج تولید شد و در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان قرار گرفت. این محصول با تکنیک سه‌بعدی و با هدف تقویت روحیه جوانمردی برای مخاطب نوجوان با موضوع فوتبال تهیه و تولید شده است. علاقه‌مندان جهت تماشای این انیمیشن می‌توانند به ۲بخش سریال‌ها و همچنین دنیای کودکان در صفحه اصلی پیام‌رسان روبیکا مراجعه کنند.  «پاطلایی» داستان تلاش‌های یک نوجوان ایرانی به نام سلمان است که در یکی از تیم‌های فوتبال محلات تهران بازی می‌کند و به دلیل تسلط به زبان پرتغالی و شاگرد اول شدن در کلاس درس، پیشنهاد تدریس زبان فارسی به روبرتو پسر سفیر پرتغال را دریافت می‌کند. روبرتو به طور اتفاقی در روابط دوستانه خود با سلمان، از وجود جامی تحت عنوان جام محلات تهران با خبر می‌شود و پیشنهاد می‌دهد تعدادی از فرزندان سفرا و کارکنان سفارتخانه‌ها نیز که اهل بازی فوتبال هستند، با تیمی در این مسابقات شرکت کنند. در نهایت قرار می‌شود تیم منتخب نوجوانان ایران با تیم منتخب نوجوانان سفارتخانه‌ها که به نوعی یک تیم منتخب بین‌المللی و جهانی است، مسابقه بدهند. بازی در یک استادیوم بزرگ و با هدف اهدای درآمد فروش بلیت به خیریه برگزار می‌شود. انیمیشن «پاطلایی» به کارگردانی نوروز عباسی و تهیه‌کنندگی اسدالله دیانتی تولید و مدیریت دوبلاژ این اثر را حجت شوکت با همراهی صداپیشگان سریال «فوتبالیست‌ها» بر عهده داشته و موسیقی و صداگذاری آن توسط بهزاد مهدی‌زاده انجام شده است. 
***
پخش مستندهای دیده نشده از شبکه آموزش سیما
شبکه آموزش سیما در پایان سال جاری تا شب سال نو، همراه با ترم جدید «مدرسه تلویزیونی ایران»، مستندهای جذابی را که برای نخستین‌بار در سیما پخش می‌شود، روی آنتن می‌برد. «مدرسه تلویزیونی» در فصل زمستان با فضایی شاد و چاشنی سرگرم‌کننده از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود. «و اما امروز» مجله‌ای خبری، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و علمی، مرتبط با ماموریت شبکه آموزش، میزبان مخاطبان این شبکه خواهد بود. این برنامه هر روز در ۵ نوبت ۱۵ دقیقه‌ای از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ با حضور میهمانان مختلف به موضوعات روز جامعه می‌پردازد. «مستند ۷» هر شب ساعت ۲۴ «پادشاهان درد» را راهی آنتن می‌کند. «پادشاهان درد» نام یک مستند سریالی است که توسط دیوید کار ساخته شده است. در این مستند سریالی 2 مرد نترس و شجاع توسط خطرناک‌ترین حیوانات جهان گاز گرفته و گزیده می‌شوند تا راهنمای جامعی برای اندازه‌گیری درد ایجاد کنند. مستند «زندگی آینده ما» نیز از جمله برنامه‌های در نظر گرفته‌شده شبکه آموزش سیماست که نگاهی به تاثیراتی که فناوری بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان دارد می‌اندازد و پیشگویی‌هایی راجع به آینده فناوری ارائه می‌دهد. سریال «ربات‌های قاتل» به کارگردانی رایان استیپلز اسکات ساخته شده در سال ۲۰۲۰، از دیگر برنامه‌هایی است که شبکه آموزش سیما برای مخاطبان خود در نظر گرفته است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و علمی و تخیلی است. در این فیلم سارا جی برتالیمیو، کیت براسل، جیمی کاستا، بارت کارول کورتیس، جاستین فرنس و امیلی هیلمن به هنرمندی پرداخته‌اند. در خلاصه فیلم آمده است: «سربازانی بیهوش در یک سایت آزمایشگاهی بیدار می‌شوند و می‌فهمند خاطرات آنها پاک شده و تفاوت‌هایی با انسان‌های عادی دارند». «آموزش‌وپرورش در کشورهای مختلف دنیا» نیز هر شب ساعت ۲۱ فضاها و قابلیت آموزشی کشورهای مختلف از جمله هلند، سنگاپور، کره، چین و آمریکا را بررسی می‌کند. در این مستندها که هر کدام ساخته مستندسازان برتر همان کشور بوده و در سال ۲۰۲۱ ساخته شده است، به نکات قوت و ضعف آموزشی هر کشور پرداخته می‌شود. 

Page Generated in 0/0057 sec