printlogo


کد خبر: 275588تاریخ: 1402/11/9 00:00
همراه با بخش هویت ملی در جشنواره تئاتر فجر
روایتی از ثقه‌الاسلام تبریزی در تهران روی صحنه رفت

گروه فرهنگ و هنر: چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی به روزهای پایانی نزدیک می‌شود که از ویژگی‌های منحصر به فرد این دوره می‌توان به ایجاد بخشی با عنوان هویت ملی اشاره کرد؛ بخشی که امسال با حضور نمایش‌هایی چون «ط» به کارگردانی مجید رحمتی با روایتی از طیب حاج‌رضایی، «مرغ سحر» به کارگردانی رضا حسینی با بررسی وجه ملی - میهنی و آزادی‌خواهانه شخصیت ملک‌الشعرای بهار، «رؤیای اسبی به نام شبرنگ» به کارگردانی محمد جهانپا با داستانی از زندگینامه کیخسرو از توران تا ایران، «انگشتر و چاه» به کارگردانی احسان جانمی با شهادت و پایمردی حاج‌قاسم سلیمانی، «پشت چراغ قرمز» به کارگردانی محسن سلیمانی‌فارسانی قصه‌ای از مواجهه هنرمند موسیقی با رسانه‌های ضد انقلاب، «شجاع دل» به کارگردانی سعید بادینی روایتی از ابعاد شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی و «لیلی و قاب خالی» به کارگردانی ویدا موسوی نه تنها رنگ بوی ملی و مهینی به خود گرفته است بلکه با استقبال قابل توجه مخاطبان به یکی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین بخش‌های جشنواره چهل و دوم بدل شده است. اما در این بین نمایش «ثقه‌الاسلام» نوشته امیر علیزادگان به کارگردانی امیر حجازی از شهر تبریز با نگاهی به زندگی شهید میرزا‌علی‌آقا تبریزی معروف به ثقه‌الاسلام تبریزی یکی از سران و مغزهای متفکر نهضت مشروطه در تبریز با اقبال و استقبال مخاطبان در تالار سنگلج روی صحنه رفت. 
امیر حجازی، کارگردان این نمایش که پیش از این با نمایش‌هایی چون «چشم‌اندازی از پل» و «همه پسران من» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است، درباره داستان این نمایش گفت: «شهید میرزا‌علی‌آقا تبریزی معروف به ثقه‌الاسلام تبریزی یکی از سران و مغزهای متفکر نهضت مشروطه در تبریز بود و در مقابل استبداد امپراتوری روس که ایران را اشغال کرده بود، ایستاد و ناجوانمردانه در ظهر عاشورای سال 1290 شمسی در میدان مشق همراه با 7 نفر دیگر به دار آویخته شد».
حجازی ادامه داد: «او یک شخصیت کاملا برجسته و روشنفکر بود که کارهای بزرگی انجام داد. از آنجا ‌که بسیار به تاریخ و بویژه شهرم تبریز حس ادای دین دارم، این سومین کار در حوزه مشروطه است که روی صحنه می‌برم؛ با هدف آشنایی جوانان امروزی که متأسفانه با تاریخ گذشته خود بیگانه هستند».
این کارگردان وجه بارز نمایش خود را استبدادستیزی دانست و با بیان اینکه نرفتن زیر بیرق و پرچم بیگانگان، شعار اصلی نمایش ما است، درباره بازیگران و دکور نمایش توضیح داد: «ما 12 بازیگر در این نمایش داریم که 6 ماه تمرین داشتند و دکور نمایش نیز کاملا به شکل دیجیتال است و همراه موشن‌‌گرافی کار شده است».
او درباره تلفیق هنرهای بینارشته‌ای در صحنه تئاتر اظهار کرد: «با توجه به نسل جوان امروزی که کلا در فضای مجازی زندگی می‌کند و دیگر حوصله کتاب خواندن و مطالعه کردن ندارد و می‌خواهد سریع اطلاعات کسب و از آن عبور کند، تلاش کردیم این رویداد تاریخی را در مدت‌زمان 70 دقیقه با استفاده از فضاهای دیجیتالی عرضه و تماشاگر را با خود همراه کنیم».
حجازی همچنین گفت: «ما برای این نمایش، نوحه‌ها و موسیقی‌های آن زمان را بازخوانی کردیم و توسط خوانندگان و مداحان اهل ‌فن کارها دوباره اجرا و بازسازی شد».
این هنرمند در ادامه به چگونگی به سرانجام رسیدن تولید این اثر اشاره کرد و افزود: «این یک اتفاق نادر است که توسط شهرداری کلانشهر تبریز افتاد و صفر تا صد از ما حمایت و این نمایش را تولید کرد. امیدوارم شهرداری‌های سایر شهرها نیز تشویق شوند و به حمایت از گروه‌های تئاتر بپردازند. مطمئن هستم با حمایت مدیران، این دوره از جشنواره به‌خوبی پیش می‌رود، بویژه در بخش هویت ملی شاهد آثار خوبی هستیم که مهم‌ترین بخش جشنواره است. ما از این طریق می‌توانیم هویت ملی کشورمان را به میهمانان خارجی، همچنین نسل جوانی که از گذشته و تاریخ کشور دور مانده‌ است، نشان ‌دهیم».
چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.

Page Generated in 0/0051 sec