printlogo


کد خبر: 275593تاریخ: 1402/11/9 00:00
دور دنیا

3 کشته و 25 نفر مجروح در حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در اردن
آمریکا گرفتار توفان
فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه یکشنبه شب از مرگ 3 نظامی و جراحت 25 نفر دیگر از پرسنل این کشور در جریان حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن با سوریه خبر داد. مقام‌های نظامی آمریکا یکشنبه شب به وقت تهران گفتند 3 نظامی این کشور در حمله شبانه پهپادی به یک پایگاه آمریکا در اردن کشته و دست‌کم ۲۵ پرسنل نظامی نیز زخمی شدند. به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» کشته شدن 3 آمریکایی در منطقه «برج ۲۲» در اردن نزدیک مرز با سوریه، تشدید تنش در خاورمیانه را نشان می‌دهد. سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) یکشنبه شب در بیانیه‌ای تایید کرد در حمله یک فروند پهپاد به پایگاهی در شمال شرقی اردن، 3 نظامی کشته و ۲۵ پرسنل این کشور زخمی شدند. در بیانیه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در این ارتباط آمده است: در جریان حمله پهپادهای بدون سرنشین به نیروهای ما مستقر در شمال شرق اردن در نزدیکی مرز سوریه، 3 سرباز آمریکایی کشته و بسیاری زخمی شدند. رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد: در حالی که هنوز در حال جمع‌آوری حقایق این حمله هستیم، می‌دانیم این حمله «از سوی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند»، انجام شده است. «سی‌ان‌ان» نوشت‌: مشخص نیست چرا پدافند هوایی در رهگیری پهپاد شکست خورده است. در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد حمله به نیروهای آمریکایی را به گروه‌های تحت حمایت ایران نسبت دهد اما اذعان کرده واشنگتن هنوز در حال گردآوری اطلاعات درباره این حمله است. کاخ سفید اعلام کرد بایدن صبح یکشنبه در جریان حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در اردن قرار گرفت. پنتاگون هم در این رابطه بیان کرد: حمله‌ای که پایگاه ما در اردن را هدف قرار داد و منجر به کشته شدن 3 سرباز آمریکایی شد، تشدید تنش خطرناکی محسوب می‌شود. همچنین رویترز گزارش داد یک مقام آمریکایی گفت: احتمال افزایش تلفات در حمله به سربازان آمریکایی در اردن وجود دارد و 34 نفر تحت نظر هستند. در همین حال سخنگوی دولت اردن اعلام کرد حمله‌ای که سربازان آمریکایی را هدف قرار داد، در خاک اردن رخ نداده است.
***
مدودف: تشکیل «جمهوری خلق تگزاس» جدی‌تر می‌شود
رئیس‌جمهور پیشین و معاون فعلی شورای امنیت روسیه با اشاره به بحران تگزاس گفت: این مساله ناتوانی کامل دولت آمریکا را در کنترل بحران مهاجرت نشان می‌دهد و «تشکیل جمهوری خلق تگزاس جدی‌تر می‌شود». «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه که سابقا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور بوده، در واکنش به ناآرامی‌ها در مرز جنوبی آمریکا در پیامرسان تلگرام نوشت: دولت آمریکا در حال نشان دادن ناتوانی کامل خود در مقابله با بحران مهاجرت است که در یکی از بزرگ‌ترین ایالت‌های این کشور رخ داده است. معاون شورای امنیت روسیه در ادامه نوشت: فرماندار ایالت تگزاس به موضع کاخ سفید و بایدن پیر فرتوت دهن‌کجی کرده و سیم‌خاردارهایی را کشیده است. این مساله نمونه دیگری از تضعیف هژمونی آمریکاست که در نتیجه اقدامات خود آمریکایی‌ها رخ می‌دهد. 
***
ارتش رژیم صهیونیستی یک گردان دیگر را از غزه خارج کرد
ارتش رژیم صهیونیستی از خروج گردان ۷۱۰۷ خود از نوار غزه پس از چند ماه شرکت در درگیری‌ها خبر داد. به گزارش ایسنا، رسانه‌های عبری گزارش دادند گردان ۷۱۰۷ یکی از گردان‌های مهندسی رزمی وابسته به نیروهای ذخیره است و در درگیری‌ها در شمال نوار غزه شرکت داشته ‌است. همچنین رادیو ارتش اشغالگر گزارش داد تیپ ذخیره کریاتی ماموریت خود را در شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه به پایان رساند و آنجا را ترک کرد. بر اساس گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، اعلام عقب‌نشینی این نیروها همزمان با گزارش رسانه‌های عبری درباره آماده شدن ارتش برای کاهش تعداد نیروهای خود در شمال نوار غزه است. 
***
تعداد شهدای غزه به ۲۶ هزار و ۴۲۲ نفر افزایش یافت
ارتش اشغالگر با محاصره غیرنظامیان و آوارگان در مراکز پناهندگی و بیمارستان‌ها و هدف قرار دادن آنها جنایات خود در شمال را در جنوب نوار غزه نیز تکرار می‌کند. ارتش اشغالگر گام به گام به تکرار سناریوی بیمارستان‌های شفا، کمال عدوان و المعمدانی در شمال نوار غزه، در بیمارستان‌های ناصر و الامل در خان‌یونس که در معرض محاصره کامل تانک‌ها هستند، نزدیک‌تر می‌شود. وزارت بهداشت نوار غزه اعلام کرد: ارتش رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ کشتار در نوار غزه انجام داد که ۱۶۵ شهید و ۲۹۰ مجروح بر جا گذاشت. وزارت بهداشت غزه در بیانیه‌ای اشاره کرد: «تعدادی از قربانیان همچنان زیر آوار و در جاده‌ها هستند، در حالی که ارتش اسرائیل از رسیدن نیروهای آمبولانس و دفاع مدنی به آنها جلوگیری می‌کند». گور دسته‌جمعی در داخل مجتمع پزشکی ناصر برای بیش از ۳۵ شهید که هویت اکثر آنها مشخص نشده، حفر شده ‌است. به این ترتیب، «تعداد قربانیان تجاوزات اشغالگران از 7 اکتبر سال گذشته به ۲۶ هزار و ۴۲۲ شهید و ۶۵ هزار و ۸۷ مجروح افزایش یافت». سخنگوی وزارت بهداشت غزه در ادامه گفت: بیمارستان الامل و مجتمع ناصر قادر به ارائه خدمات نیستند و پهپادهای اسرائیلی اطراف آنها را بمباران می‌کنند. وزارت بهداشت غزه روز شنبه اعلام کرد پیکر ۱۵۰ شهید در حیاط بیمارستان محاصره شده ناصر دفن شد. این وزارتخانه اشاره کرد ژنراتورهای برق مجتمع پزشکی ناصر در نتیجه کمبود سوخت تا 4 روز دیگر از کار خواهد افتاد،‌ مضافا اینکه داروهای بیهوشی رو به اتمام است و تجهیزات مراقبت‌های ویژه وجود ندارد.

Page Generated in 0/0104 sec