printlogo


کد خبر: 275610تاریخ: 1402/11/9 00:00
وزیر امور خارجه از سفر خود به پاکستان و دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق خبر داد
مذاکرات امنیتی در بغداد و اسلام‌آباد

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه اعلام کرد بزودی به پاکستان می‌رود و علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم قرار است به عراق سفر کند.
حسین امیرعبداللهیان روز گذشته در هفتمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران؛ چندجانبه‌گرایی در تاریخ روابط خارجی ایران در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه طی سخنانی اعلام کرد بزودی به پاکستان می‌رود. وی همچنین اعلام کرد علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ‌ملی نیز قرار است به عراق سفر کند تا گفت‌وگوهای ثمربخشی برای امنیت بیشتر منطقه و امنیت مشترک ایران و پاکستان و ایران و عراق داشته باشیم.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه دشمنان با استفاده از ابزار تروریسم و گروه‌های تروریستی تلاش کرده‌اند سیاست همسایگی ایران را هدف قرار دهند، خاطرنشان کرد: همانگونه که بر سیاست همسایگی تمرکز ویژه داریم، امنیت را در دل سیاست همسایگی دیده و تعریف کرده‌ایم. هرگز اجازه نخواهیم داد دشمنان دوستی، صلح و امنیت منطقه را هدف قرار دهند. رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد:‌ در روزهای گذشته شاهد تحرکاتی تروریستی در مناطقی از اقلیم کردستان عراق و مناطقی در استان بلوچستان کشور دوست و برادر و همسایه پاکستان بودیم. برای صیانت از امنیت کشور و امنیت مرزها و امنیت منطقه و با این نگاه که تروریست‌ها امنیت ایران و همسایگان و امنیت ایران، عراق و پاکستان را هدف قرار داده‌اند، با نگاه به تمرکز بر فهم مشترک و راه‌حل‌های سیاسی نسبت به آنچه در استان بلوچستان پاکستان رخ داد و نسبت به آنچه در اقلیم کردستان عراق رخ داد، گفت‌وگوهای سازنده و مثبتی را با مقامات این کشورها انجام دادیم. امیرعبداللهیان افزود: اینجانب بزودی عازم پاکستان خواهم شد و برادرم آقای احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی عازم عراق خواهد شد تا گفت‌وگوهای ثمربخشی را برای امنیت بیشتر منطقه و امنیت مشترک ایران و پاکستان و ایران و عراق داشته باشیم.
* نشست سردار پاکپور با امیرعبداللهیان و معاونانش
نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، معاونان، مدیران کل سیاسی وزارت امور خارجه و فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موضوع امنیت شمال غرب و جنوب شرق کشور نیز روز گذشته برگزار شد.
سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه تعدادی از فرماندهان این نیرو در نشست مشترک شورای معاونان و مدیران کل سیاسی وزارت امور خارجه حضور یافتند. در این نشست مسائل شمال غرب و جنوب شرق کشور بویژه موضوع تحرکات تروریستی در برخی نقاط مرزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در این نشست ضمن قدردانی از امنیت آفرینان نیروهای مسلح کشورمان و اهمیت سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، موضوعات مختلف مربوط به هماهنگی‌های دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح کشور را مطرح کرد. در این نشست فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحرکات ضد انقلاب و تروریست‌های وابسته به قدرت‌های خارجی را تشریح کرد.
***
عذرخواهی سوئد از کاردار سفارت ایران در استکهلم
در پی تجمع غیرقانونی تعداد معدودی از معاندان مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم و پس از آن حمله انجام‌شده به یکی از کارمندان سفارت، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد احمدی» کاردار موقت سفارت، آخرین وضعیت را مورد بررسی قرار داد.  احمدی در تشریح شرایط رخ داده گفت: به محض وقوع این اقدام غیرقانونی، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران، در تهران و استکهلم، با تأکید بر ضرورت شناسایی و مجازات عاملان به طرف سوئدی منتقل شد.  وی افزود: مقامات سوئدی در ملاقات‌ها و تماس‌های تلفنی از جمله تماس تلفنی رئیس دپارتمان (معاون) امور جهانی و مدیرکل تشریفات وزارت خارجه، ضمن عذرخواهی، بر پایبندی سوئد در قبال حفظ و تامین امنیت سفارت و کارکنان آن براساس کنوانسیون حقوق دیپلماتیک وین تأکید کردند. کاردار ایران همچنین گفت که در این ارتباط با همکاری پلیس سوئد ۵ نفر از مهاجمان بازداشت شدند. وی عنوان کرد این موضوع تا محکومیت عاملان حمله همچنان در دست پیگیری خواهد بود. امیرعبداللهیان همچنین در این تماس تلفنی با کارمند سفارت ایران در سوئد که مورد حمله قرار گرفته نیز گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه بر لزوم پایبندی دولت سوئد به تعهدات ذیل کنوانسیون وین تأکید کرد.

Page Generated in 0/0063 sec