printlogo


کد خبر: 275630تاریخ: 1402/11/10 00:00
حمله ارتش یمن به ناو نظامی آمریکا بعد از حملات شدید مقاومت عراق به پایگاه‌های این کشور، نشان از فشار روزافزون به واشنگتن در منطقه دارد
پیام مقاومت به آمریکا
کاخ سفید: به دنبال جنگ با ایران نیستیم

گروه بین‌الملل: با حمله روز گذشته ارتش یمن به کشتی نیروی دریایی آمریکا در خلیج عدن، میزان حملات به نیروهای آمریکایی در غرب آسیا با توجه به حمله مقاومت عراق به پایگاه‌های واشنگتن در منطقه 3 ضلعی تنف روند رو به رشدی پیدا کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد آمریکا باید برای پایان جنگ در غزه تصمیم‌گیری کند و به رژیم صهیونیستی جهت اتمام جنایت در این باریکه فشار بیاورد. 
 سرلشکر یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، صبح روز دوشنبه، از حمله نیروی دریایی این کشور به یک کشتی آمریکایی خبر داد. یحیی سریع اعلام کرد نیروی دریایی این کشور یک کشتی متعلق به نیروی دریایی آمریکا به نام «lewis B  puller» را در خلیج عدن هدف حمله قرار داده است. 
بر اساس این بیانیه، این حمله با استفاده از یک موشک دریایی مناسب و در حمایت از مردم فلسطین و در پاسخ به حملات آمریکا و انگلیس به یمن انجام شده است. آمریکا و انگلیس به دنبال عملیات‌های نیروی دریایی یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب اخیرا به خاک یمن حمله کرده بودند. این در حالی است که نیروی دریایی یمن پیش‌تر یک نفتکش انگلیسی را هدف حمله قرار داده بود. در آن زمان شبکه المیادین به نقل از منابع ویژه خود گزارش داد این کشتی انگلیسی در حال انتقال سوخت برای جنگنده‌های اسرائیلی بوده است. 
همچنین یحیی سریع در عین حال اشاره کرد از جمله مأموریت‌های کشتی‌ نیروی دریایی آمریکا که یمن آن را هدف حمله قرار داده، حمایت لجستیکی از نیروهای آمریکایی بوده که در حمله به یمن مشارکت داشتند. 
در پایان این بیانیه همچنین تاکید شده است نیروهای مسلح یمن به عملیات‌های خود علیه کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که مقصد آنها فلسطین اشغالی است، ادامه خواهند داد. نیروهای مسلح یمن به دنبال تشدید حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه به هیچ کشتی اسرائیلی و کشتی‌هایی که مقصد آنها فلسطین اشغالی است، اجازه عبور از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نداده‌اند. آمریکا پس از شدت گرفتن عملیات‌های یمن علیه کشتی‌‌های اسرائیلی، ائتلافی را برای مقابله با نیروهای مسلح یمن تشکیل داد. 
همچنین یکشنبه هفته جاری آمریکا اعلام کرد به یک پایگاه‌ این کشور در منطقه تنف در 3 ضلعی بین مرز عراق، سوریه و اردن حمله شده است و 3 نفر از نظامیان این کشور کشته و 25‌نفر زخمی شدند که این بزرگ‌ترین حمله در چند سال اخیر به نیروهای نظامی آمریکا در منطقه بود که تلفات زیادی داشت. 
بلافاصله بعد از حمله به این پایگاه آمریکا، رسانه‌ها و برخی سناتورها و نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا فشار سنگینی بر بایدن وارد کردند تا به ایران مستقیم پاسخ دهد اما کاخ‌سفید بعدازظهر دوشنبه به وقت تهران اعلام کرد ایالات‌متحده خواهان جنگ گسترده‌تر با ایران یا منطقه نیست. 
به گزارش شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت دولت آمریکا بر این باور است که یک پهپاد نیروهای آمریکایی  را در اردن هدف قرار داد. مقام‌های نظامی آمریکا یکشنبه شب گفتند 3 نظامی این کشور در حمله شبانه پهپادی به یک پایگاه آمریکا در اردن کشته و دست‌کم ۲۵ پرسنل نظامی نیز زخمی شدند. سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) یکشنبه شب در بیانیه‌ای تایید کرد در حمله یک فروند پهپاد به پایگاهی در شمال شرق اردن، 3 نظامی کشته و ۲۵ پرسنل این کشور زخمی شدند. 
جان کربی در ادامه گفت که آمریکا خواهان جنگ گسترده‌تر با ایران یا منطقه نیست. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد حمله به نیروهای آمریکایی را به گروه‌های تحت حمایت ایران نسبت دهد اما اذعان کرد واشنگتن هنوز در حال گردآوری اطلاعات درباره این حمله است. یک مقام آمریکایی یکشنبه شب در واکنش به حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن با سوریه گفت این حمله لزوما از سوی ایران صورت نگرفته است. این مقام آمریکایی که مایل به افشای هویت خود نبود در این باره اظهار داشت: «حمایت ایران از شبه ‌نظامیانی که به پایگاه آمریکا حمله کردند، به معنای حمله از سوی ایران نیست».
«سی‌ان‌ان» نوشت مشخص نیست چرا پدافند هوایی در رهگیری پهپاد شکست خورده است. ارتش آمریکا در روزهای گذشته نیز به طور ضمنی مرگ 2 نظامی خود را در آب‌های سومالی تایید کرد. سنتکام اعلام کرد ۲ تفنگدار دریایی ناپدید شده در جریان عملیات در سواحل سومالی به عنوان کشته طبقه‌بندی شدند. 
ژنرال «چارلز کوینتن براون»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اظهار کرد رویکرد نظامی واشنگتن در غرب آسیا این است که بین هدف بازدارندگی در منطقه و حفاظت از نیروهای آمریکایی تعادل برقرار کند. این مسؤول نظامی ارشد آمریکایی در مصاحبه‌ای که با شبکه ای‌‌بی‌سی‌نیوز انجام داد درباره تحولات حوزه غرب آسیا و چالش‌های گروه‌های مقاومت برای نیروهای آمریکایی در این منطقه گفت: «ما باید در رویکردمان در این مناطق با ملاحظه باشیم و نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم دقیقا هر یک از این گروه‌ها چطور قرار است پاسخ دهند». ژنرال آمریکایی همچنین به سوالی درباره اینکه برخی چهره‌های سیاسی از دولت جو بایدن به دلیل سخت‌گیری نکردن در برابر ایران و گروه‌های ضد آمریکا در منطقه غرب آسیا انتقاد کرده‌اند، گفت: «من از آنها (منتقدان بایدن) می‌پرسم چه چیزی می‌خواهند؟ یک جنگ گسترده‌تر؟ آیا شما می‌خواهید ما درگیر یک جنگ تمام عیار شویم؟» براون ارزیابی کرد حملات تجاوزکارانه آمریکا به یمن بر توانمندی‌های انصارالله برای ادامه حملات موشکی و پهپادی «تاثیر داشته» اما اینکه این تاثیر چقدر بوده را مشخص نکرد. شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز نوشت: حملات آمریکا به گروه‌های مقاومت در عراق منجر به فشارهای سیاسی در این کشور برای پایان یافتن حضور نظامی 2دهه‌ای آمریکا شده است. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این مصاحبه همچنین گفت از نظر او ایران مایل است آمریکا، عراق را ترک کند اما خواستار جنگ با ایالات متحده نیست. 
از سوی دیگر بایدن هم به ایران مستقیم اشاره نکرد و فقط به این موضوع بسنده کرد که آمریکا انتقام خواهد گرفت. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی درباره حمله به نظامیان آمریکایی در مرز اردن و سوریه و کشته شدن 3 سرباز این کشور گفت: روز سختی را در خاورمیانه پشت سر گذاشتیم. وی خاطرنشان کرد که به این اقدام پاسخ خواهیم داد. 
به نظر می‌رسد محور مقاومت یک پیام مشخص به واشنگتن ارسال کرده است که باید جنگ در غزه پایان یابد. حملات بیش از ۲ ماه گذشته مقاومت عراق و سوریه به نیروهای آمریکایی در این دو کشور، همچنین حملات انصارالله به آمریکا در دریای سرخ نشان می‌دهد آنها در حال ارسال پیام به آمریکا هستند. 
در همین رابطه «محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در توییتی نوشت: آمریکا باید پیام حمله به پایگاه خود در شمال شرق اردن را درک کند. وی در ادامه افزود: حمله به یک پایگاه نظامی در شمال شرق اردن پیام روشنی از نارضایتی از سیاست آمریکا در جهان عرب است. 
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد: گمان نمی‌کنیم نیروهای ایرانی، حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی را انجام داده باشند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در این زمینه به نقل از مقامات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق گزارش کرد: حمله به پایگاه آمریکایی توسط یک گروه عراقی انجام شد. 
***
برج 22 آمریکا، پایگاهی در  دل صحرا
حمله بامداد یکشنبه به پایگاه «برج 22» آمریکا در خاک اردن، منجر به بزرگ‌ترین تلفات آمریکا پس از جنگ غزه شد. این بیشترین میزان تلفاتی است که آمریکا پس از جنگ غزه به آن اعتراف می‌کند. آمریکا می‌گوید که حمله در پایگاه «برج ۲۲» در خاک اردن رخ داده است؛ در یک نقطه راهبردی در شمال شرق اردن و در نزدیکی مرز سوریه و عراق که فاصله اندکی نیز با پایگاه بزرگ «التنف» در سوریه دارد. اطلاعات چندانی از پایگاه «برج ۲۲» در دست نیست، جز اینکه در نزدیکی پایگاه التنف که بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در سوریه است، قرار دارد و تعداد کمی نیروی نظامی آمریکایی در خود جای داده است. همچنین اطلاعاتی از نوع سلاح‌های موجود و پدافند هوایی مستقر در این پایگاه در دست نیست. طبق تصاویر ماهواره‌ای، این پایگاه در خاک اردن و در نزدیکی اردوگاه «الرکبان» آوارگان سوریه قرار گرفته است. 
به ادعای شبکه «سی‌ان‌ان»، نیروهای آمریکا با هدف «ارائه مشاوره و کمک» در این پایگاه مستقر هستند و مشخص نیست چرا سامانه‌های پدافندی در زمان حمله فعال نشده‌اند. شکست پدافند هوایی در این حمله به شدت مورد توجه محافل آمریکایی قرار گرفته است و در این راستا روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که پنتاگون در تلاش برای مشخص کردن دلیل شکست پدافند هوایی در پایگاه «برج ۲۲» برای مقابله با حمله پهپادی است. به گفته این روزنامه به نقل از وزارت دفاع آمریکا، پهپاد مهاجم، محل اقامت نیروهای آمریکایی در پایگاه را هدف قرار داده است. خبرگزاری رویترز نیز نوشته است اطلاعات کمی درباره پایگاه «برج ۲۲» وجود دارد، اما طبق بیانیه سنتکام، این پایگاه نقش پشتیبانی لجستیکی از نظامیان آمریکایی در سوریه به خصوص پایگاه «التنف» را بر عهده دارد و ۳۵۰ نیروی ارتش و نیروی هوایی ایالات متحده در آن حضور دارند. این خبرگزاری نوشت: «پایگاه برج ۲۲ در راستای استراتژی ایالات متحده برای مهار نفوذ نظامی ایران در شرق سوریه نقش‌آفرینی می‌کند».

 


Page Generated in 0/0058 sec