printlogo


کد خبر: 275650تاریخ: 1402/11/10 00:00
امیرعبداللهیان در اسلام‌آباد: ایران و پاکستان به تروریست‌ها مجال نخواهند داد امنیت ۲ کشور را تحت تأثیر قرار دهند
در مدار دوستی
رئیسی به دعوت دولت پاکستان به اسلام‌آباد سفر خواهد کرد

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه با اشاره به دریافت دعوت طرف پاکستانی از حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی برای سفر به اسلام‌آباد گفت: ما توافق داریم با یک برنامه مشخص در کنار وزارت خارجه پاکستان می‌توانیم شاهد سفر رئیس‌جمهور ایران به اسلام‌آباد باشیم.
به گزارش «وطن امروز»، حسین امیرعبداللهیان روز گذشته در سفر مهمی عازم پاکستان شد. پس از 2 درگیری مرزی در هفته‌های گذشته که روابط تهران - اسلام‌آباد را وارد تنشی کوتاه‌ کرد، وزیر امور خارجه کشورمان به دعوت همتای پاکستانی خود به این کشور سفر کرد تا پس از بازگشت دوباره سفرای 2 کشور به سفارتخانه‌های‌شان که نشان از عادی‌سازی روابط داشت، مهر تایید دیگری بر دوستانه شدن مناسبات زده شود.
جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه پاکستان در نشست خبری با امیرعبداللهیان ضمن خیر مقدم به وزیر امور خارجه کشورمان و هیات ایرانی اظهار داشت: من از آقای وزیر برای سفر به پاکستان دعوت کردم و ایشان نیز پذیرفت که همین نشان‌دهنده روابط عمیق ۲ کشور است. وی با اشاره به روابط فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و دینی ۲ کشور ادامه داد: روابط ما و ایران بر ویژگی‌های فرهنگی استوار شده است. جیلانی افزود: امروز درباره موضوعات مهم دوجانبه بحث و بررسی و تلاش کردیم موضوعات مهم را به صورت جزئی مورد گفت‌وگو قرار دهیم. ۲ طرف بر این موضوع تاکید داشتیم که مناسبات ۲ طرف برای ۲ ملت ارزشمند و منبع مهمی برای صلح و ثبات منطقه است. وی با یادآوری اینکه ایران و پاکستان مصمم به توسعه روابط سیاسی و امنیتی هستند، خاطرنشان کرد: خطر تروریسم چالش مشترک ۲ کشور است‌. ایران و پاکستان مصمم به رویکرد جمعی و مبتنی بر همکاری جهت مقابله با تروریسم هستند که این مهم قابل تحقق است. وزیر خارجه پاکستان ادامه داد: اهتمام به تمامیت ارضی ۲ کشور از اصول غیرقابل اجتناب است. جیلانی افزود: توافق کردیم درباره مسائل اقتصادی و مرزی همکاری‌های لازم را داشته باشیم. افتتاح بازارچه‌های مرزی ۲ کشور و افتتاح خط انرژی توسط رهبران ۲ کشور در آوریل ۲۰۲۳ میلادی نشان از اهتمام ۲ کشور در گسترش روابط است. ما امروز توافق کردیم 5 بازارچه مرزی دیگر را افتتاح کنیم. وی خاطرنشان کرد: توافق کردیم در سطح وزرای خارجه مکانیزم مشورتی ایجاد شود. این مکانیزم به صورت منظم و با هدف نظارت بر پیشرفت‌ همکاری‌های ۲ کشور تشکیل خواهد شد. این دیپلمات ارشد پاکستان تصریح کرد: درباره ضرورت همکاری ۲ طرف در مبارزه با تروریسم توافق کردیم که افسران رابط ۲ کشور به شهرهای تربت بلوچستان و زاهدان اعزام شوند. همچنین بازارچه‌های مرزی دیگری نیز در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.
* امنیت پاکستان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم
حسین امیرعبداللهیان هم در این نشست خبری ضمن تشکر از حسن میزبانی و دعوت همتای پاکستانی خود گفت: کمتر کشورهایی در جهان به اندازه ایران و پاکستان دارای مشترکات فرهنگی، تاریخی و دینی هستند. ایران و پاکستان هیچ‌گاه اختلاف ارضی نداشته‌اند که این یکی دیگر از نقاط روشن در روابط ۲ کشور است. وی افزود: روابط دوستانه تاریخی ما تایید می‌کند ما یک ملت واحد در ۲ جغرافیای متفاوت هستیم‌. ما امنیت کشور دوست و برادر پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران و منطقه می‌دانیم. ۲ طرف قویا به تمامیت ارضی یکدیگر احترام می‌گذاریم. وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما اینجا در اسلام‌آباد هستیم تا با صدای بلند بگوییم ایران و پاکستان به تروریست‌ها مجال نخواهند داد امنیت ۲ کشور را تحت تاثیر قرار دهند. در سال‌های گذشته ۲ کشور شهدای امنیت بسیاری تقدیم و تروریست‌ها صدمات زیادی به امنیت ۲ کشور وارد کرده‌اند. تردیدی نیست تروریست‌ها در مناطق مرزی توسط کشورهای ثالث مدیریت می‌شوند که هیچ‌گاه خیر ایران و پاکستان را نمی‌خواهند. امیرعبداللهیان تاکید کرد: امروز در قالب ۲ هیات ایرانی و پاکستانی درباره امنیت مرزی، توسعه روابط اقتصادی، ایجاد مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی اقدامات پرسرعت و قوی انجام می‌دهیم.
* دعوت پاکستان از رئیسی برای سفر به اسلام‌آباد
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما اعتقاد مشترک‌ داریم مرزهای ۲ کشور را به مرزهای اعتقادی و تجاری تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: در سایه همکاری مشترک و نیرومند تهران و اسلام‌آباد به تروریست‌ها مجال نخواهیم داد امنیت ۲ ملت و ۲ کشور را هدف قرار دهند. امیرعبداللهیان تاکید کرد: من دعوت رسمی از آقای رئیسی برای سفر به پاکستان را دریافت کردم. ما توافق داریم با یک برنامه مشخص در کنار وزارت خارجه پاکستان می‌توانیم شاهد سفر رئیس‌جمهور ایران به اسلام‌آباد باشیم. وی ادامه داد: توسعه گردشگری و نهایی کردن توافقات مربوط به انرژی که شاهد تبادل هیات‌هایی در این خصوص خواهیم بود، از دیگر محورهای مذاکرات ما بود.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه ۲ کشور در مجامع بین‌المللی همکاری‌های سازنده‌ای با یکدیگر دارند، افزود: من از حمایت‌های قوی دولت و ملت پاکستان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین تشکر می‌کنم‌. ما باور داریم شیعه و سنی یک مجموعه واحد و مسلمان هستند، لذا ایران قویا به حمایت خود از مردم و مقاومت فلسطین ادامه خواهد داد. این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفت: برای پاکستان برگزاری یک انتخابات موفق و امن را آرزو دارم و از خداوند سبحان بهترین‌ها را برای خواهران و برادران پاکستانی خود مسألت دارم.
* هیچ جایگزینی برای روابط و همکاری‌های ایران و پاکستان وجود ندارد
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اینکه چطور در زمان کوتاهی ۲ کشور روابط خود را به حالت عادی بازگرداندند، گفت: آنچه ما شاهد بودیم، بحران نبود. ۲ کشور پیوندهای عمیقی دارند، بنابراین بحران در مناسبات تهران و اسلام‌آباد جایی نخواهد داشت. ما در سطوح مختلف هیات‌هایی را تبادل می‌کنیم‌. وی خاطرنشان کرد: همه شاهد بودند با حضور رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان بازارچه مرزی و خط انتقال انرژی افتتاح شد، بنابراین حلقه‌های قوی روابط فرهنگی، نظامی، امنیتی و اقتصادی وجود دارد، پس طبیعی بود که به سرعت تنش پشت سر گذاشته شود و نقشه راه جدیدی پیش روی ما قرار بگیرد.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از تنش‌های جدید میان ۲ کشور جلوگیری کرد، گفت: تنش اخیر ریشه در مبارزه با تروریسم داشت. ما توافق کردیم همکاری‌های خود را به سرعت از سر بگیریم‌. ما توافق کردیم کمیته عالی مشورت‌های سیاسی را تشکیل داده و در پایتخت‌های ۲ کشور این نشست‌ها را داشته باشیم‌. همچنین تقویت روابط اقتصادی، مرزی و سیاسی کمک می‌کند روابط توسعه یابد. پس ما تا زمان از میان برداشتن تهدیدات تروریستی نسبت به تبادل افسران امنیتی در ۲ کشور و پیگیری موافقتنامه امنیتی به همکاری‌های خود با جدیت ادامه خواهیم داد و همچنین در سطح همکاری‌های استانی و مرزی و همچنین همکاری‌های ملی در راستای اراده رهبران ۲ کشور فعالیت خود را ادامه خواهیم داد.
جیلانی نیز در همین ارتباط گفت: هیچ جایگزینی برای روابط و همکاری‌های ایران و پاکستان وجود ندارد، بنابراین ما باید برای مقابله با چالش‌های مشترک اقدامات خود را تسریع کنیم. سفر وزیر امور خارجه ایران بیانگر روابط دیرینه ۲ کشور است. 8 فوریه دولت جدید مستقر خواهد شد و مایلم از حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور ایران برای سفر به کشورمان در زمان مناسب دعوت کنم.
* دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر موقت پاکستان
وزیر امور خارجه همچنین با انوار الحق، نخست‌وزیر موقت پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس داووس نیز با انوار الحق دیدار کرده بود. انوار الحق اخیرا در مصاحبه‌ای با چند شبکه خبری پاکستان گفته بود: پاکستان همواره در فراز و نشیب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار همسایه و برادر خود ایران ایستاده است‌. وی عنوان کرده بود ایران همچنان کشور دوست و برادر ما است و خوشبختانه هیچ تقابل راهبردی یا اختلافات اصولی بین ۲ همسایه وجود ندارد.
***
سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق در چارچوب هماهنگی برای مبارزه با تروریسم است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر دستور کار سفر علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق متعاقب اقدام نظامی ایران علیه مقر موساد در اربیل اظهار داشت: روابط میان ایران و عراق دوستانه، برادرانه و سازنده است که در حوزه‌های مختلف دو طرف در چارچوب سیاست همسایگی و بر اساس اراده عالی رهبران 2 کشور بین خود دارند. ناصر کنعانی ادامه داد: ما همواره گفت‌وگوهای منظم و مستمری را میان دو طرف در سطح مقامات هیات دولت و مقامات نظامی و امنیتی ایران و عراق  داریم و سفر آقای احمدیان هم در چارچوب هماهنگی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم، تقویت همکاری‌ها در جهت صلح، ثبات و امنیت منطقه و مرزهای دو طرف صورت گرفته است. وی افزود: طبیعتا موضوعات جاری اتفاق افتاده هم در گفت‌وگوها میان دبیر شورای عالی امنیت ملی و طرف عراقی مطرح خواهد شد. روابط دو طرف ممتاز و ویژه است و برخی اتفاقات و رخدادها نمی‌تواند بر عمق و استحکام روابط میان ایران و عراق تاثیر منفی و سلبی بگذارد و حتما این می‌تواند زمینه‌ساز روابط و همکاری‌های بهتری برای آینده میان 2 کشور همسایه و برادر قلمداد شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط میان ایران و عراق تاکید کرد: روابط دیپلماتیک میان ایران و عراق روابطی قوی و مبتنی بر پایه‌های محکم و خلل‌ناپذیر است و موضوعات اخیر خللی بر مناسبات سیاسی دو طرف ایجاد نخواهد کرد و این در راستای اراده عالی رهبران سیاسی 2 کشور است. روابط قوی ایران و عراق به نفع منطقه است. وی گفت: اینکه طرف عراقی خواهان لغو توافقنامه امنیتی باشد را تایید نمی‌کنم، چرا که اجرای آن به نفع منافع امنیتی دو کشور است و در چارچوب خواست و اراده دو طرف است و طرفین به دنبال اجرایی کردن کامل آن هستند. کنعانی بیان کرد: عراق بخش‌های قابل توجهی از تعهداتش را اجرایی کرده و کمیته مشترک ارزیابی این توافقنامه‌ میان دوطرف وجود دارد و دیدارهای صورت گرفته میان مقامات امنیتی ایران و عراق از جمله آقای احمدیان در راستای پیشبرد توافقنامه امنیتی موجود است.
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی عراق مورد اهتمام ایران است و پایبندی و التزام ایران نسبت به وحدت سرزمینی عراق نیازی به‌ راستی‌آزمایی ندارد. در دوران سختی و در مسیر مبارزه با تروریسم، ایران اولین، مهم‌ترین و اثرگذارترین کشوری بود که در کنار دولت ملت و ارتش عراق در مسیر حفاظت از امنیت و تمامیت ارضی این کشور کوشید. وی گفت: روابط دو طرف مستحکم به اراده‌های قوی است و وجود برخی سوءتفاهمات خللی در عزم جدی 2 کشور ایجاد نخواهد کرد. ما از موضوعات اخیر به سرعت عبور خواهیم کرد و مسیر پیشرفت همکاری‌های دو طرف با قدرت ادامه خواهد داشت.
کنعانی درباره طرح برخی اتهامات از سوی محافل غربی در قبال کشته شدن نیروهای آمریکایی در منطقه و نقش داشتن ایران در این ارتباط گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران غزه مکررا نسبت به خطر گسترش درگیری‌ها به دلیل ادامه حملات اسرائیل و پشتیبانی همه‌جانبه آمریکا از جنایات صورت گرفته هشدار داده و نقض پایدار و مکرر حاکمیت سوریه، عراق و یمن از سوی آمریکایی‌ها را تشدید‌کننده این بی‌ثباتی قلمداد کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم جنگ در غزه راه‌حل نیست و آتش‌بس فوری می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش به منطقه باشد. گروه‌های مقاومت منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران در تصمیمات آنها در حمایت از فلسطین یا دفاع از خود دخالتی ندارد. وی بیان داشت: تکرار اتهامات به ایران فرافکنی از سوی کسانی است که منافع خود را در کشاندن پای آمریکا به منطقه می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند.

 


Page Generated in 0/0057 sec